Israel Hayom

אם ימשיך לחבק את המגזר, נתניהו רק ירוויח

- דניאל סיריוטי

יוסף מקלאדה, מנכ"ל מכון הסקרים "סטאטנט" הסוקר בין השאר מגמות, תהליכים ודפוסים בחברה הערבית, מציג סקרים שנערכו בימים האחרונים, המעידים על שינויים מהותיים בקרב המצביעים הערבים בסוגיית האהדה והתמיכה ברה"מ ומועמד הליכוד והימין להרכבת הממשלה הבאה.

לפי הסקרים שמציג מקלאדה, התמיכה בליכוד ובנתניהו בקרב המצביעים הפוטנציאלי­ים במגזר הערבי זינקה פי שישה, 10,000־מ מצביעים לליכוד במערכת הבחירות האחרונה, .60,000־ל בעלי זכות בחירה במגזר הערבי שהשיבו בסקר של סטאטנט, שנערך לאחר ביקור נתניהו באום אל־פחם, אמרו כי יצביעו לליכוד ולעומד בראשו בבחירות הקרובות בחודש מארס .2021

נוכח הנתונים העולים בסקרים האחרונים, המצביעים על התחזקותו של נתניהו במגזר הערבי, עולה השאלה: מה נשתנה? האם מדובר בהשלכות של ניסיונות נתניהו להתקרב לקהל המצביעים בחברה הערבית, או שמא שיתוף הפעולה עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס נותן אותותיו ומקנה לנתניהו נקודות זכות ברחוב הערבי, שברובו אינו נמנה עם אוהדיהם ותומכיהם של ראש הממשלה ומפלגת השלטון, הליכוד. יתרה מכך, בעוד שיעור התמיכה בנתניהו במגזר הערבי רושם מגמה חיובית של יציבות בעלייה בשיעור האהדה כלפי ראש הממשלה, הרשימה המשותפת, אשר 87% מהמצביעים הערבים בבחירות האחרונות נתנו לה את קולם, רושמת ירידה דרסטית לאזור ה־%07 ואף נחלשת אלקטורלית ומאבדת לפי הסקרים 4 עד 5 מנדטים, לאחר ההישג המדהים בבחירות האחרונות - 15 מנדטים והסיעה השלישית בגודלה בכנסת.

כדי לבחון את מידת ההשפעה על הציבור הערבי שיש לדינמיקה הפוליטית בין ארבע המפלגות המרכיבות את הרשימה המשותפת, להתבדלותו של ח"כ מנסור עבאס מהקו הפוליטי המתווה של הרשימה המשותפת, השולל שיתוף פעולה עם רה"מ ואנשיו, ולקמפיין "ההתקרבות" של נתניהו לציבור הערבי - יש לראות את הדברים לא דרך הפריזמה הצרה והאינטרסנט­ית של שני הצדדים ורצונם להציג הישגים פוליטיים, תדמיתיים ואלקטורליי­ם, כמובן. ההנחה הבסיסית כי המגזר הערבי נמצא בצד שמאל של המפה הפוליטית שגויה מיסודה.

אכן, בעלי זכות הבחירה במגזר הערבי מצביעים ברובם לרשימה המשותפת - אולם לא מעט מאותם בוחרים מודים בפה מלא כי הצביעו לרשימה המשותפת בהיעדר אלטרנטיבה פוליטית ראויה שתייצג את הבוחרים הערבים ורצונותיהם, ולא משום תמיכתם במדיניות שמאל ליברלית.

החברה הערבית בישראל היא ברובה שמרנית, מסורתית־דתית, ובעלת מאפיינים פטריארכליי­ם מובהקים. בחברה הערבית יש התנגדות רבה מטעמים דתיים וחברתיים לתמיכה בקהילת הלהט"ב, התנגדות לאסור על טיפולי המרה, ואף תא משפחתי חד־הורי אינו מתקבל בעין יפה במרבית החברה הערבית, שלא להזכיר משפחות חד־מיניות, ועוד.

האזרח הערבי רחוק כמזרח ממערב מערכים ליברליים שעימם מזדהה השמאל הציוני והפוסט־ציוני. נתניהו ידוע כמי שאינו חושש לבצע פניית פרסה כשהוא צריך, וליטול סיכון מחושב שעשוי לעמוד לזכותו בהמשך הדרך. אם רה"מ ימשיך לחבק ולכבד את הציבור הערבי, התוצאות יתבטאו במספר הקולות שיקבל הליכוד מהבוחרים הערבים כבר בבחירות הקרובות.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel