Israel Hayom

קצרים בקורונה

- ערן בר־טל ערן בר־טל ערן בר־טל ערן בר־טל

ריבית בנק ישראל בינואר נותרה 0.1%

הוועדה המוניטרית החליטה אתמול להותיר את הריבית ללא שינוי ברמתה הנמוכה - .0.1% לפיכך ריבית הפריים בבנקים תמשיך לעמוד על .1.6% בהודעת בנק ישראל בעניין נכתב כי במהלך נובמבר ודצמבר חלה התאוששות בפעילות הכלכלית לאור היציאה מהסגר השני, אך נמשכה השונות בפגיעה בין ענפי המשק, והגידול בתחלואה הביא לכך שהממשלה הכריזה על סגר שלישי. נכון לעתה, המגבלות קלות יותר מאשר אלו שהוטלו בסגרים הקודמים. העלות הישירה של הסגר השלישי במתכונתו הנוכחית לעומת מצב של פעילות מלאה של המשק מוערכת בכ־5.2 מיליארד שקלים בשבוע.

לאומי פרטנרס משקיעה 180 מיליון ש' בשתי חברות זרות

לאומי פרטנרס חוברת לבלקסטון, מקרנות ההשקעה הגדולות בעולם, ומשקיעה 100 מיליון שקלים בבנק הדיגיטלי ההולנדי .NIBC כמו כן, משקיעה 800 מיליון שקלים בחברת התוכנה Paycor שבבעלות אייפקס העולמית.

לדברי יובל זעירא, מנהל ההשקעות הראשי בלאומי פרטנרס: "ההשקעות משתלבות באסטרטגיה של לאומי פרטנרס לגוון את תיק ההשקעות שלנו גם מבחינה גיאוגרפית, תוך שיתוף פעולה עם גופי ההשקעה המובילים בעולם".

בימים האחרונים השלימה הקרן את העסקה תוך מחיקת הבנק ממסחר בבורסה של אמסטרדם. מזרחי טפחות יגדיל אשראי לעסקים ע"ח שעבוד משכנתאות

נכון לסוף נובמבר האחרון, בנק ישראל העמיד הלוואות מוניטריות בהיקף של 16.3 מיליארד שקלים לטובת אשראי מוזל לעסקים קטנים, באמצעות הבנקים המסחריים. כנגד המימון הזה, נדרשו הבנקים לשעבד אג"ח או פיקדונות נזילים. אלא שהשעבוד השפיע על יחסי הנזילות של הבנקים, ועל יכולתם להגדיל את היקף האשראי שהם יכולים להעמיד לטובת העסקים הקטנים.

ביולי האחרון החליטה הוועדה המוניטרית בבנק ישראל על השקת מסלול חדש, שבמסגרתו יוכלו הבנקים לשעבד תיקי משכנתאות במקום אג"ח ופיקדונות. המשמעות היא שנזילות הבנקים תגדל ובכך יתאפשר להם להרחיב את פעילות האשראי לעסקים.

בימים אלה השלים מזרחי טפחות את היערכותו, והוא הבנק הראשון שחתם על הסכם עם בנק ישראל, המסדיר את שעבודם של תיקי משכנתאות של הבנק, תמורת העמדת מקורות מימון זולים מבנק ישראל.

המהלך החדשני יאפשר לבנק לשחרר אג"ח ופיקדונות, אשר שועבדו בחודשים האחרונים לבנק ישראל - ושכנגדם הועמד אשראי של כ־2.2 מיליארד שקלים לטובת העסקים הקטנים והזעירים, ולשעבד במקומם תיקי משכנתאות. לדברי הבנק, הפתרון הזה יסייע לו לעמוד בתוכנית האסטרטגית שלו להתמקד במגזר העסקי.

שיכון ובינוי ו־SEG גייסו 836 מיליון להקמת מתקן טיפול בפסולת

שיכון ובינוי ו־SEG חתמו עם בנק הפועלים על הסכם המימון להקמת המתקן למיון ומיחזור פסולת עירונית ליד השפד"ן. החברה המשותפת בבעלותן, זירו ווייסט, הגיעה לסגירה פיננסית למימון הקמת המתקן למיון ומיחזור פסולת, שבמסגרתה בנק הפועלים יעמיד מימון ומסגרות בהיקף כולל של עד 8036 מיליון שקלים.

החברה זכתה בשנת 20180 במכרז להקמת המתקן באזור השפד"ן בקיבולת של עד 400 אלף טונות בשנה ולתקופת הפעלה של 25 שנה, כחלק מהתוכנית הלאומית של מדינת ישראל לצמצום היקפי ההטמנה.

תמיר כהן, יו"ר ומנכ"ל שיכון ובינוי, אמר כי "הסגירה הפיננסית של הפרויקט היא צעד חשוב בפעילות חדשנית ומורכבת זו, שתכליתה לגמול את מדינת ישראל מהרעה החולה של הטמנת פסולת עירונית באדמה וזיהום סביבתי רב שנים".

 ?? צילום: אורן דאי ?? יובל זעירא
צילום: אורן דאי יובל זעירא

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel