Israel Hayom

מה שלא צריך להוכיח

- גלית דיסטל אטבריאן

אם כך, נתניהו מסוכן לישראל, או כך לפחות נכתב בעוד מאמר השפ בוע, אחד מיני רבים. מדוע נתניהו כל כך מסוכן לישראל? אה, זה כבר לא ממש משנה. העובדה שנתניהו מסוכן לישראל היא אקסיומה שכבר לא צריך לאשש או להפריך. השאלה הגדולה היא איך מעיפים את הסכנה הזו, שהיא עובדה מוגמרת שאין כל טעם לדון בה.

לפעמים נתניהו מסוכן לישראל כי הוא מפלג ומסית ומשסע את הציפ בור שהיה מאוחד מאוד עד שהוא הגיע. האם יש צורך בהוכחות אמפיריות שהחברה הישראלית מפולגת, משוסעת ומסוכסכת מאי פעם? האם הטענה הזאת נבחנה אי פעם בעיניים ביקורתיות, חברתיות, אקדמיות, סוציולוגיו­ת, לאורך העשור שבו הוא מכהן כראש ממשלה? לא ממש.

נחמה דואק כתבה על כך שנתניהו משסע ומפלג ומסית לפני 21 שנים. קשה להבין איך נתניהו הצליח לשנות את הדנ"א של החברה הישראלית עוד בראשית דרכו, אבל לדואק ודומיה היו הוכחות כבר אז: החיוך נמחק מהפנים של הציבור העצוב. החיוך לא נמחק מהפרצוף של ההורים שלי למשל; הם דווקא מאוד שמחו בראש הממשלה שלהם. אבל הוא כן נמחק, מפניהם של מצביעי השמאל והנה לכם ההוכחה שנתניהו מסית ומפלג את העם. כך או כך, דואק חיזקה אקסיומה שחלחלה במשך שנים לשיח, וכדרכן של אקסיומות - אף אחד לא עצר לבדוק את מידת תקפותה, להפ תווכח איתה, להפריך אותה או לדון בה באופן השוואתי.

ויש שנתניהו מסוכן לציבור בגלל שהוא הרעיב את מערכת הבריאות החולה והקורסת: גם זאת אקסיומה שהודהדה בכל פורום תקשורתי אפפ שרי. אנשים בחליפות ובמבט חמור סבר הניחו את האקסיומה הזאת על השולחן, והיא גם כיכבה בתעמולת בחירות נגדו: זוכרים את "תיק "5000 בתעמולת כחול לבן? הכל היה נכון עד שבאה המגיפה הגלובלית הקשה במאה השנים האחרונות, וחשפה את האמת: מערכת הבריאות בישראל היא דווקא בין הטובות בעולם.

לעיתים נתניהו מסוכן כי ישראל מעולם לא היתה במצב גרוע יותר. גם זאת אקסיומה שהושרשה במשך שנים תוך התעלמות מהמציאות. כולנו זוכרים את איבגי צועד ברחובותיה של עיר מתפוררת ומתאר בקול מופ רבידי את התהום שישראל ניצבת לפניה בגלל נתניהו. זה קרה במערכת הבחירות לפני שש שנים. מיותר לציין שמאז המפעלים בפריפריה הפפ סיקו לקרוס, שיעור האבטלה צנח לשפל חסר תקדים, השקל הפך לאחד המטבעות החזקים בעולם, ישראל מיצבה את עצמה כמעצמה בינלאומית, ארבעה הסכמי שלום, וגלובוס שלם מתפעל ממבצע החיסונים. אבל אקפ סיומה זאת אקסיומה, ולכן ישראל מעולם לא היתה במצב גרוע יותר.

אם יש סכנה אמיתית שנשקפת לישראל בעידן נתניהו היא השטחת השיח בשמאל וזניחת טיעונים ענייניים או מהותיים לטובת אקסיומות תלושות שמתנגשות חזיתית עם המציאות. העניין הוא שנזקיה ההרסניים של האקסיומה גדולים אלפי מונים מאלה של הפייק ניוז - כי האקסיומה מוגשת כאמת ודאית, כמו אידיאת האידיאות של אפלטון, הרבה מעל הדפ רישה הפופריאנית להפכה. ובמקרים שבהם האקסיומה מתנגשת חזיתית במציאות - האקסיומה תמיד תנצח.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel