Israel Hayom

הצבעה לרשימה קטנה - זריקת הקול

- גדעון אלון

כמו פטריות אחרי הגשם צצות בימים האחרונים בזו אחר זו רשימות חדשות לקראת הבחירות לכנסת ה־42.

אפשר להעריך שעד ל־3 ו־4 בפברואר, מועדי הגשת הרשימות לוועדת הבחירות המרכזית, יהיו יותר מ־03 רשימות שיתמודדו - יותר ממחציתן חדשות.

רק בימים האחרונים צצו ארבע־חמש רשימות חדשות: מפלגת "הישראלים" בראשות רון חולדאי ואבי ניסנקורן; "תנופה" בהנהגת ח"כ עפר שלח; מפלגת הגמלאים החדשה בראשות אלוף (מיל') דני יתום, הח"כית לשעבר רחל אדטו, העיתונאי־כלכלן שלמה מעוז והאמן ננסי ברנדס, "המפלגה הכלכלית החדשה" של פרופ' ירון זליכה ורשימת "עם שלם" בראשות ח"כ לשעבר חיים אמסלם.

כבכל מערכת בחירות, גם בבחירות הקרובות יתמודדו הרבה רשימות קיקיוניות שסיכוייהן לעבור את אחוז החסימה הם אפסיים, ונציגיהן נוטלים חלק בבחירות רק לצורכי פרסום, משום שהדבר מאפשר להם להשמיע את עמדותיהם במסגרת שידורי תעמולת הבחירות ברדיו ובטלוויזיה. כך בוודאי נראה שוב את רשימת "הפיראטים", שקיבלה בבחירות האחרונות 1,473 קולות, או את "מפלגת הגוש התנ"כי" שזכתה .389־ל

יורד לטמיון

יש לזכור שרבבות קולות שניתנים לרשימות שאינן עוברות את אחוז החסימה לכ־ יורדים לטמיון ואפילו אינם נכללים בחלוקת המנדטים הסופית. בבחירות נסת ה־22 ניתנו יותר מ־621 אלף קולות ל־02 רשימות שלא עברו את אחוז החסימה ,)3.25%( שעמד על 144 אלף קולות. יתרה מזו, תשע מהרשימות שהתמודדו בבחירות קיבלו פחות 1,000־מ קולות כל אחת. "עוצמה לישראל" בראשות איתמר בן גביר קיבלה את מספר הקולות הרב ביותר מתוך אותן 20 רשימות שלא עברו את אחוז החסימה - יותר מ־38 אלף קולות.

בבחירות לכנסת ה־32 שהתקיימו במארס אשתקד לא עברו את אחוז החסימה 21 רשימות, שקיבלו יחד כמעט 37 אלף קולות. אחוז החסימה עמד אז על כ־941 אלף קולות. גם בבחירות אלה מספר הקולות הגדול ביותר מבין הרשימות שלא עברו את אחוז החסימה ניתן ל"עוצמה לישראל", שקיבלה יותר מ־91 אלף קולות.

המסקנה המתבקשת והמומלצת לכל בעל זכות הצבעה: לא לתת קול לרשימות שאין להן סיכוי של ממש לעבור את אחוז החסימה ולזכות לייצוג בכנסת ה־42. הצבעה כזו כמוה כזריקת הקול לפח האשפה.

במערכת בחירות צמודה שבה לכל מנדט יש חשיבות רבה, חבל שרבבות קולות ילכו סתם לאיבוד ולא ייחשבו בעת החלוקה הסופית של המנדטים.

 ??  ??
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? כהן ולפיד
צילום: גדעון מרקוביץ' כהן ולפיד
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel