Israel Hayom

בחירות הטיקטוק הראשונות

- ג'לאל בנא

דומה שכל עונת בחירות מתאפיינת בדפוסי שיווק או בטקטיקת קמפיין משלה. הבחירות לכנסת ה־32 יתאפיינו, כך מסתמן, בשימוש נרחב ביישומון הסיני טיקטוק, מעין רשת חברתית לצילום, לעריכה ולהפצה של סרטונים קצרצרים. בניגוד לרשתות ה"ממוסדות" כמו פייסבוק או טוויטר, החשופות לביקורת ציבורית ונתונות לסוגים של רגולציה עצמית, טיקטוק הוא עדיין מערב פרוע שמאפשר לפוליטיקאי­ם לתקשר בחופשיות יחסית, ללא ביקורת או סטנדרטים מוגדרים.

זו מגמה, או אולי טרנד, שישראל מאמצת בשמחה מאמריקה. ארה"ב אמנם מזהירה מהאפליקציה הסינית בגלל חשש מחדירה לפרטיות ואיסוף מידע על משתמשים, אבל השימוש בה עלה לדיון במערכת הבחירות לנשיאות. ממשל טראמפ פעל לחסימתה, הקמפיינים הרשמיים נמנעו ממנה, אבל טיקטוק העניקה גישה לצעירים, ובהם בוחרים שמצביעים לראשונה. ואכן, עלו טענות שמא גורמים המזוהים עם הנשיא, אך אינם חלק מהקמפיין הרשמי, השתמשו בטיקטוק כדי לקדם את מסריו, כלומר שימוש עקיף.

לטיקטוק שני "יתרונות": לעת עתה דומה שאין בה מנגנוני בדיקת עובדות וסינון תכנים ברמת הפיתוח והבקרה שקיימת ברשתות אחרות, והיא מאפשרת גישה למצביעים צעירים. ייתכן אפוא שנראה שימוש בה במערכת הבחירות הקרובה, אם לא ישירות על ידי המועמדים, אז בדרכים עקיפות, מאחורי הקלעים, באמצעות חשבונות לא רשמיים ועל ידי צד שלישי. כך או אחרת, המחשבה על גישה לקהל צעיר ופיקוח יחסית רופף על התכנים - עשויים לפתות כל קמפיינר.

אם כך הם פני הדברים, סביר שגם בבחירות הקרובות נקבל מנות גדושות של פייק ניוז, מניפולציות, תכנים בוטים או פוגעניים - אבל בעיקר שטחיות. אומרים שהמדיה היא המסר - וטיקטוק מתאימה כל כך לבחירות שהן בעצמן טיקטוק: הכל מהיר, קצר, קצבי, בלי עקרונות, עם זלזול בעובדות, שליפות ומסרי אינסטנט.

מפלגות מתפרקות, סיעות מתפצלות, חברי כנסת עוברים ממפלגה אחת לאחרת, מקימים מפלגות חדשות, מצניחים כוכבים, עוטפים בגרפיקה ובמוזיקת רקע קצבית - והופ, נולד טרנד ויראלי חדש. עד שמגיע הטרנד הבא, כמובן. מנהיגים חדשים נולדים והופכים בן־לילה למועמדים מבטיחים לראשות הממשלה, פורצים לחיינו כמו כוכבי שביט - ונגוזים משמי הלילה במהירות שבה הגיעו.

התרבות הפוליטית התאימה את עצמה כליל למרחב הווירטואלי. אנחנו חיים בעידן הבזק, וממילא אף אחד כבר לא יכול או רוצה לראות סרטון באורך יותר משתי דקות, ולמי יש סבלנות לקרוא יותר מכותרת ואולי איזו כותרת משנה. בזה אי אפשר להאשים את הסינים; הפוליטיקה שלנו כבר מזמן בעידן הטיקטוק.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel