Israel Hayom

בנק ישראל רכש 4.4 מיליארד דולר בדצמבר

הדולר ממשיך לצלול אל מתחת ל־2.3 שקלים – השפל הגדול ביותר זה 24 שנים ● הבורסות ממשיכות לגלות אופטימיות ● הערכות: הצמיחה העולמית תגיע ל־%4

- גלעד צוויק

הבורסה בתל אביב מסיימת את השבוע בעליות – למרות הידוק הסגר והמהומות בארה"ב. בתום יום המסחר אתמול נרשמו עליות בכלל המדדים המובילים עד לרמה של 1.5% (ת"א .)35 הנפט חצה את רף ה־05 דולר לראשונה מאז פברואר – בטרם החלה הקורונה להשפיע על הכלכלה.

התשואה על האג"ח הממשלתי של ארה"ב לטווח של 10 שנים עלתה מעל לה%1 - לראשונה מאז מארס. הבנק העולמי חוזה כי בשנה הקרובה תהיה צמיחה של כה%4 ברחבי העולם, לאחר התכווצות של 4.3% בשנת .2020 במזה"ת הכלכלות הצטמקו בה%5 (כולל ישראל), ויצמחו 2.1%הב בשנה הקרובה. תחזית הצמיחה העולמית לעשור הקה רוב יורדת ,1.9%הל לעומת 2.1% לפני הופעת הקורונה.

בתוך כך, בנק ישראל הודיע אתה מול כי רכש בחודש דצמבר מטבע חוץ בהיקף של 4.4 מיליארד שקל – כך עולה מנתונים שפרסם הבנק. יתרות מטבע החוץ של הבנק הסתכמו בסוף שנת 2020 ביותר 17%3המ מיליארד דולר - גידול של כה3.6 מיליארד בהשוואה לסוף חודש נוה במבר וזינוק של קרוב לה%04 בהשוואה לסוף ,2019 אז הסתכמה יתרת מטבע החוץ בה621 מיליארד. בסך הכל, היתה רות שוות 43.3%הל מהתמ"ג.

למרות הרכישה המאסיבית של מטבע חוץ מצד בנק ישראל, מתוך הנחת יסוד כי פעולה זו תסייע ליצואנים להתמודד עם השקל המתחזק, הדולר ממשיך לצה לול ונסחר נכון לאתמול בערב מתחת לה2.3 שקלים – שפל של כחצי יובל. המשבר של הדולר אינו רק ביחס לשקל אלא למרבית המטבעות בעולם, ונובע במידה רבה מהדפסה מאסיבית של המה טבע על מנת לממן את תוכניות הסיוע למשק בשווי מצטבר של טריליוני דוה לרים. כמו כן, קיים חוסר ודאות בעולם הכלכלי לאור חילופי השלטון המתה קרבים בארה"ב, כשהשבוע התברר כי הדמוקרטים ישלטו לא רק בבית הלבן אלא גם בשני בתי הקונגרס (בית הנבה חרים והסנאט). בשל כך מרחב התמרון של השמאל האמריקני לממש מדיניותו הכלכלית יהיה גדול במיוחד.

בנק ישראל מפרסם גם את נתוני העה מדת האשראי לטובת המערכת הבנקאית (הלוואות לטווח ארוך), שמהם עולה כי יתרת ההלוואות לטווח ארוך למערכת הבנקאית לטובת העמדת אשראי לעסה קים קטנים הסתכמה בסוף דצמבר 19.6הב מיליארדי שקל – עלייה של כה%02 בתוך חודש וזינוק פי 16 מאז הפעם הראשונה שבה הופעל מנגנון העמדת האשראי לטה ווח ארוך, באפריל האחרון, בסכום של 1.2 מיליארד שקל. יתרת רכישות איגרות החוב הממשלתיות עמדה בסוף השנה על 46.2 מיליארד שקלים.

 ?? צילום: רויטרס ?? בנק ישראל רכש בדצמבר 4.4 מיליארד דולר
צילום: רויטרס בנק ישראל רכש בדצמבר 4.4 מיליארד דולר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel