Israel Hayom

רק כשכולם יחוסנו - ניתן יהיה להוריד מסיכות; לא ידוע משך היעילות

- סייעה במענה לשאלות: פרופ' מיכל חוברס, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בביה"ח מאיר

איפה נקבל את החיסון? לפי הנחיית משרד הבריאות, כל גוף שחיסן במנה ראשונה )קופת חולים, בית חולים ומד"א( אחראי לזמן את המתחסן לחיסון במנה שנייה. עם זאת, מרכזי החיסונים המשותפים לארבע הקופות לא ייפתחו בסיבוב השני, ומי שחוסן בהם - יחוסן בקופה המבטחת.

מתי אדם נחשב מחוסן? במחקרים נקבע שאדם מחוסן החל משבוע לאחר המנה השנייה, בחיסון של פייזר. בחיסון של מודרנה, שבו המנה השנייה ניתנת אחרי 28 יום, בדקו את החיסוניות עשרה ימים אחרי המנה השנייה. עם זאת, במחקר של פייזר רואים הגנה מסוימת כבר מעשרה ימים אחרי החיסון, אך חשוב לזכור: א. זו לא הגנה מלאה. ב. גם חודש אחרי החיסון כשרמת ההגנה היא ,95% ככל שיש יותר תחלואה מסביב יש בכל זאת סיכוי להיות חולה. מעבר לכך, המחקר בדק את כל בני 65 ומעלה כמקשה אחת, אך ממה שאנחנו יודעים על מערכת החיסון, וזה נכון לגבי כל חיסון אחר, יש סיכוי שהיעילות של חיסון בגיל 95 פחות טובה.

מתי מקבלים דרכון ירוק? במשרד הבריאות הציגו השבוע בוועדת חוקה מתווה, שלפיו תינתן בשלב הראשון "תעודת מתחסן" שבוע אחרי מנת החיסון השנייה שתאפשר מתן פטור מבידוד למי שבא במגע עם חולה. דרכון ירוק יונפק בשלב מאוחר יותר ורק בכפוף לפתיחת המשק, וייתן פטור מבידוד בחזרה מחו"ל. בד בבד, נשקל לאפשר בהמשך למי שיחזיק בו כניסה לאירועי תרבות וספורט, לאירועים ולכנסים. עם זאת, יש קושי משפטי למנוע כניסה מאנשים שלא התחסנו ממגוון סיבות, וכן מילדים ומבני נוער.

מה פרק הזמן בין מנת החיסון הראשונה לשנייה? מנת החיסון השנייה אמורה להינתן בתוך 21 יום, לפי הנחיית היצרן. במשרד הבריאות הנחו את קופות החולים לוודא כי כל מתחסן במנה ראשונה יתחסן בתוך 26 יום ולשמור עבורו את ההקצאה למנת חיסון למשך 35 יום )ואפילו ל 38 יום, אם המתחסן נאלץ לדחות את קבלת המנה השנייה בשל בידוד( ולוודא עם המתחסן טלפונית לפני ש"משחררים" את המנה.

מה אנחנו עדיין לא יודעים על החיסון? מתי נוכל לוותר על המסיכות? אנחנו יודעים שהחיסון מונע מחלה, קשה וקלה, אולם אנחנו לא יודעים אם החיסון מונע את כניסתו של הנגיף לאף של מתחסן, נשאות של הנגיף והדבקה של אחרים. כשתהיה לכך תשובה, נדע אם מותר להוריד מסיכות. עם זאת, אם 100% מהאנשים במשרד או משפחה המורחבת מחוסנים - אפשר יהיה להוריד מסיכות, כי אין ממי להידבק או למי להעביר את הנגיף. אנחנו עדיין לא יודעים לכמה זמן החיסון מחזיק. האם נצטרך להתחסן בכל שנה? או בכל חמש שנים? בינתיים מחקר עדכני מצא שנוגדנים לקורונה מחזיקים תשעה חודשים אצל מחלימים, ויש להניח שכך גם לגבי החיסון. איסוף המידע עדיין נמשך.

 ?? צילום: הרצי שפירא ?? חיסון קורונה ברכסים
צילום: הרצי שפירא חיסון קורונה ברכסים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel