Israel Hayom

יתרות העו"ש גדלו מאז פרוץ הקורונה

כך עולה מנתוני בנק ישראל וגם מנתונים מאירופה ● הבנק הדיגיטלי מגלה: הלקוחות לא מקבלים ריבית על יתרות הזכות

- היאלי יעקבי־הנדלסמן

סקר הבנק הדיגיטלי מגלה כי אין תחרות על הפיקדונות הבנקאיים. ההוצאות הצטמצמו באופן משמעותי.

כ־%08 מבעלי החשבונות מחזיקים כסף בעו"ש בלי לקבל עליו ריבית כלל; רק 13% מבעלי הפיקדונות הבנקאיים שהשתתפו בסקר שקלו להעביר את הפיקדונות לבנק אחר. רובם הסבירו שאין בכך טעם, שכן רוב הבנקים מציעים אותן ריביות אפסיות. בסקר השתתפו 300 איש: 92% שכירים ו־%8 עצמאים.

66% מהמשתתפים הם בעלי תואר ראשון ויותר. מנתוני בנק ישראל עולה כי נכון לספטמבר 2020 שכבו בחשבונות העו"ש של הציבור כ־044 מיליארד שקלים, לעומת 348 מיליארד שקלים בסוף 2019 - זינוק של .26%

העלייה בהיקף המזומן בחשבונות הבנק הושפעה משילוב של פידיונות בקרנות נאמנות בצל הירידות שליוו את תחילת משבר הקורונה בחודש מארס האחרון, ומכך שלצד האבטלה והחל"ת דחו משקי בית רבים תשלומי משכנתאות וצמצמו באופן משמעותי את הוצאותיהם. מלבד העו"ש, הפיקדונות של הציבור בבנקים - פיקדונות יומיים, פיקדונות לזמן קצוב ופיקדונות צמודי מדד - הסתכמו בחודש אוקטובר ב־147 מיליארד שקלים, לעומת 694 מיליארד שקלים נכון לסוף .2019

לפי סקר שביצע ,ECB־ה הבנק האירופי המרכזי, בקרב משקי הבית, גם באירופה המצב דומה. היקף החסכונות של משקי הבית זינק ברבעון השני של ,2020 מה שבא לידי ביטוי גם בעלייה חדה בפיקדונות של משקי הבית החל מחודש מארס.

ב־BCE מסבירים את העלייה בהיקף החסכונות בסגרים שהוטלו והגבילו את הצריכה הפרטית.

אלא שה־BCE מצביע על הסבר נוסף: חוסר הוודאות בנוגע להכנסה העתידית של משקי הבית, והחשש מפיטורים, הובילו את משקי הבית לחסוך יותר.

לדברי אריק צ'יקוטאי, סמנכ"ל הבנקאות של הבנק הדיגיטלי הראשון, שנמצא בימים אלה בהקמה: "פעמים רבות אנשים שזקוקים לכסף

ויש להם פיקדונות סגורים בבנק נוהגים לקחת הלוואה, אף שמבחינה כלכלית נטו הדבר הנכון לעשות הוא למשוך את הפיקדון במקום ליטול הלוואה.

בעניין הקרנות הכספיות הוסיף צ'יקוטאי כי "יש בשוק חלופות השקעה סולידיות שמציעות ריביות גבוהות יותר מהפיקדונות הבנקאיים. כך, למשל, קרנות נאמנות כספיות שקונות פיקדונות בבנקים ומנצלות את יתרון הגודל, כדי לקבל ריביות גבוהות יותר.

"למי שמוכן לקחת יותר סיכונים, יש מוצרי השקעות ברמות סיכון שונות בהתאם להעדפות הלקוחות, שכדאי להתייעץ לגביהם עם יועצי השקעות, ובהם קרנות נאמנות וקופות גמל להשקעה".

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? מושכים כסף מכספומט, אך עדיין נשאר יותר בעו"ש
צילום: יהושע יוסף מושכים כסף מכספומט, אך עדיין נשאר יותר בעו"ש

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel