Israel Hayom

ידיד מובהק של ישראל, אבל...

- יעקב אחימאיר

האירועים האחרונים בוושינגטון ייזכרו לעד ככתם שחור בדברי ימי ארה"ב, וגם בדברי ימיו של משטר דמוקרטי באשר הוא קיים. טרם נס תיימו הגינויים מכל הצדדים להסתערות האלימה על הקונגרס. לא יחלפו ימים רבים עד שייצאו לאור הספרים והתחקירים, שינתחו את ההתנקשות במשטר הדמוקרטי. וחשוב מכל: כיצד קרה כי ב 2016 החליטו 75 מיליוני אמריקנים להצביע עבור מי שאינו ראוי להנהיג. עתה ברור כי הם שגו.

אבל גם ברכה מצויה בקביעת המצביעים. השגיאה האדירה חשפה כי אין להסתפק בבחירת נציגי הרוב והמיעוט שיממשו את העיקרון הדמוקרטי. עם כל ההבדלים האדירים, המתבקשים, ידועה התופעה שלפיה גם שליטים אכזריים נבחרים באורח דמוקרטי. ייתכן כי לימים יתגלה כי טראמפ הרהר באפשרות להפעיל נשק גרעיני נגד יעד זניח. וזו הדילמה המרכזית שמציבה לטעמנו ההסתערות על הסנאט: לא הומצא המנגנון, מעין המסננת, שימנע הפקדתו של גורל מדינה בידי מי שאינו ראוי להנהגה.

ידידי בוושינגטון, מייק קראפט, לשעבר חוקר ויועץ בתחום הטרור בקונגרס, דיווח לי כי מעשי המסתערים על הקונגרס תאמו את הגדרת הטרור לפי סעיף בחוק הפדרלי. סעיף אחר מגדיר טרור כמעשה אלים שנועד לכפות על ממשלה לבצע מעשה לקידום מטרות פוליטיות. אך אין להכתים את כלל האמריקנים; רבים אבלים על עומק התהום שנפערה.

הזעזוע פוקד לא רק את ארה"ב, וראוי כי יחייב עשייה גם במדי נות אחרות, דמוקרטיות. אירועי "יום רביעי השחור" האחרון לא היו חמורים רק בגלל השימוש בנשק חם, הרג שוטר וקטילת מפגינים. הם היו חמורים מאוד גם עקב ליקויי אבטחה שאפשרו את ההסתערות האלימה, שנושאיה חדרו אל תוך בניין הקפיטול. טוב יעשה יו"ר הכ נסת אם יורה על תגבור אמצעי הביטחון סביב בית המחוקקים שלנו. פסיכולוגים אומרים כי צצים חקיינים למעשי פשע. איננו חסרים מטורפים. ואצלנו טראמפ ייזכר בנוסח מצער זה: טראמפ היה ידיד מובהק של ישראל, אבל...

האם האלימות צריכה להפתיע? הרי הנשיא טראמפ העניק מעין גו שפנקה לאלימות כשהכריז על תמיכתו בסעיף בחוקה המתיר אחזקת כלי ירי. בזמנו הוא גם השמיע גינוי קלוש למפגינים בעיר שארלוטס וויל, וירג'יניה. חלקם היו פרו נאצים. נראה כי היו גם מי שהקלו בעוצמת המתח הפוליטי שנוצר עקב הלהט שחוללו הצהרות טראמפ, שלא הכיר בתוצאות הבחירות. כל הפרשה האלימה הזאת התחוללה כאשר בשכנות לזירת האירועים ניצבות דוממות אנדרטת לינקולן ויד הזיכרון לג'פרסון, שני נשיאים מחוללי שוויון וחירות הביטוי. הנשיא ביידן יציב לימי כהונתו את מימוש יעד הגישור בין פלגי החברה. הוא ייאלץ לשלש ויותר מאמצים אלה. רק הוא יישא בעול הכבד, שהניח טראמפ על כתפיו.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel