Israel Hayom

הקדמת החיסון לאוכלוסייה תתורגם לעלייה בצמיחה

החיסון יקר? המשמעות של הקדמת חיסון האוכלוסייה עשויה להתבטא בכ 12 מיליארדי שקלים, במונחי תמ"ג ● משקי הבית רשמו עלייה בשיעור החיסכון וירידה בצריכה הפרטית

- גלעד צוויק

כלכלת ישראל צפויה לצמוח מוקדם יותר ממרבית מדינות העולם בזכות הקדמת החיסונים - כך מעריך אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הרא שי של מיטב דש. על פי התחזית של הבנק העולמי שפורסמה בשבוע שעבר, מרבית העולם צפוי להגיע לשיעור התחסנות של כ 60% רק בר בעון השלישי של השנה - כלומר לפחות 4 חודשים אחרי ישראל.

התחזית האופטימית של בנק יש ראל שפורסמה בשבוע שעבר - צמי חה של 6.3% בשנת 2021 - התבססה על ההערכה שהאוכלוסיי­ה תתחסן עד חודש מאי.

להערכת זבז'ינסקי, ההקדמה לחודש מארס, כפי שהכריז ראש הממשלה, צפויה להגדיל את קצב הצמיחה השנה לשיעור גבוה יותר של כ .7% במונ חים כספיים מדובר בפער של כ 12 מיליארד שקל. גם האינפלציה צפויה להיות מושפעת מהסרה מוקדמת מה צפוי של המגבלות.

השנה נרשמה גם עלייה בחיסכון משקי הבית. סך הכנסות משקי בית בישראל, כולל תשלומי העברה ומ ענקים, עלו מתחילת השנה ועד לסוף אוקטובר בכ 3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. לעומת זאת, הצ ריכה הפרטית ירדה בכ .10% לצו רך השוואה, ב 2019 עלו סך הכנסות משקי בית בכ ,6.5% כאשר הצריכה הפרטית עלתה בכ .4.5% נתונים אלה מלמדים שהשנה נצבר למשקי הבית

חיסכון משמעותי. העודפים שהצטברו יופנו לצריכה הפרטית ויהיו אחד המ נועים העיקריים שיתמכו בהתאוששות במשק.

מנגד, עלייה במחירי הסחורות הח קלאיות בעולם צפויה להוביל לה תייקרות מחירי המזון בישראל. מת חילת מאי מחירי הסחורות החקלאיות עלו בכ 40% בדולרים ובכ 30% מו נחים שקליים. בעשור הראשון של המאה, עלייתם של מחירי הסחורות החקלאיות תורגמה תמיד לעלייה במ חירי המזון בישראל. בעשור האחרון המגמה התהפכה ומחירי הסחורות הח קלאיות עברו לירידות, אך מבלי לה שפיע לירידה מקבילה במחירי המזון בישראל, אלא רק ליציבות המחירים. כעת, אם העלייה במחירי הסחורות החקלאיות תתמיד, קיים סיכוי די גבוה שהיא תתורגם לעלייה במחירי המזון גם בישראל.

הציפיות לאינפלציה עולות

התאוששות מוקדמת של המשק הישראלי עשויה להוסיף לחצים לה תחזקות השקל ולתמוך בשוק המניות המקומי. עם זאת חשוב לזכור כי שקל

חזק מאפשר לציבור ליהנות ממחירים נמוכים וגם לעסקים לרכוש בזול יח סית חומרי גלם מחו"ל.

למרות רכישות שיא של כ 4.4 מי ליארד דולר, השקל המשיך להתח זק. לפי הלמ"ס, הפגיעה בתעשייה דומה לזו שהיתה לפני כ 3 שנים. חברות התעשייה דיווחו על ציפיות לעלייה משמעותית במחירי המוצרים המוגמרים.

ואולם במגזר השירותים "המגבלה עומדת ברמת חומרה כפי שלא היתה אף פעם", כאשר רוב היצוא של המגזר נובע מפעילות חברות ההיי טק. "הת חזקות השקל מעלה עלויות העובדים בהשוואה למדינות האחרות ופוגעת בכדאיות השקעות בישראל", טוען זבז'ינסקי.

"בעוד השכר הממוצע בענף הטכ נולוגיה בארה"ב עלה מאז שנת 2012 בכ ,19% בישראל העלייה עומדת על ."57%

במקביל, בבנק הפועלים מעריכים כי הציפיות לאינפלציה ממשיכות לעלות למרות הייסוף בשער השקל. במסחר הבין בנקאי הציפיות לשנה זו מתקרבות כבר ל .0.5% בנוסף, נפתח פער בין התשואות לעשר שנים בארה"ב ובישראל. בארה"ב התשואה לעשר שנים עלתה ל ,1.1% ובישראל התשואה עלתה באופן מתון לכ .0.9% "האינפלציה בארה"ב צפויה להיות גבוהה באופן ניכר מזו שבישראל, וב תרחיש המרכזי הריבית בישראל לא תעלה לפני ריבית הפד", מעריכים בפועלים.

ההקדמה לחודש מארס, כפי שהכריז ראש הממשלה, צפויה להגדיל את קצב הצמיחה השנה לשיעור גבוה יותר של כ 7%

 ?? צילום: אורן בן חקון ??
צילום: אורן בן חקון
 ??  ?? הקדמת החיסון תגדיל את התמ"ג השנה
הקדמת החיסון תגדיל את התמ"ג השנה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel