Israel Hayom

לפי גיל בגרות ופריון

)בני (45-18

-

נשים: שלב זה מאופיין לרוב בהידלדלות מואצת של מאגרי הוויטמינים החיוניים אצל האישה ההרה והמניקה, בשינה מוגבלת הגורמת לעייפות מוגברת, באינטנסיבי­ות ובמתח סביב הטיפול בילדים ויציאה לעבודה הגורמים לעצבנות יתר ולשינויים הורמונליים משמעותיים. כל אלו מייצרים צורך משמעותי בהקפדה על תזונה מיט בית ועל תגבור מאגרי הוויטמינים והמינרלים באמצעות תוספי תזונה איכותיים ובעיקר: אומגה ,3 חומצה פולית, ויטמין ,C ויטמין B12 וברזל, החיוניים לבניית תאי דם, השליה והעובר.

חומצה פולית: ידועה גם בתור ויטמין .B9 תוסף הכרחי - לא רק במהלך תקופת ההיריון, אלא גם לאורך תקופת הפוריות כולה של האישה. ארגוני בריאות בינלאומיים, כולל משרד הבריאות הישראלי, ממליצים על צריכה נאותה של חומצה פולית במטרה להקטין את הסיכון למומים בת עלה העצבית של העובר ולהתפתחותו התקינה. מומלץ להעדיף תוסף חומצה פולית המבוסס על נגזרתה הטבעית והפעילה, "מתיל פולאט", המוכנה לספיגה בתאים ללא צורך בפירוק אנזימתי מורכב.

הנטורופתיו­ת מדגישות שהשילוב המקובל כיום הוא בין ויטמין B12 לבין חומצה פולית, שיחד הם לוקחים חלק בתהליכים חשובים המתרחשים בגוף במהלך ההיריון. כמו כן, בין שני הרכיבים האלו יש "תחרות" על אותם קול טנים, ומכאן שנטילה של ויטמין אחד ללא האחר עלולה להשפיע על הערכים שיוצגו בבדיקות דם.

אומגה :3 אצל נשים בתקופת הפריון העובר זקוק לאומגה 3 בכמות מספקת כבר בראשית ההיווצרות שלו ברחם. יותר ממחצית המשקל היבש של מוח העובר הוא שומן, והשומן העיקרי במוח הוא .DHA חומצה זו, המהווה חלק מחומצות השומן אומגה ,3 אחראית בין היתר להתפתחות מערכת העצבים ועצבי הראייה, לשיפור התנועתיות ואף להתפתחות הקשב ודפוסי השינה.

גברים: אצל הגברים בגילים אלו עולה הסיכון למח לות לב וכלי דם. רמות תקינות של חומצה פולית ו B12 קשורות למניעת רמות גבוהות של הומוציסטאי­ן - רכיב שרמות גבוהות מדי שלו עלולות לזרז תהליכים דלקתיים בגוף ובין היתר קשור לטרשת עורקים, מחלות לב וכלי דם, אלצהיימר ועוד. חומצה פולית קשורה גם לאיכות הזרע ולפריון הכללי.

ויטמין :C ידוע גם בתפקודו כנוגד חמצון עוצמתי ועל כן כמסייע לנטרול רעלנים הנוצרים בגוף כתוצאה מחיי היומיום האינטנסיבי­ים, האופייניים לגברים ולנשים בט ווח גילים זה.

כורכום: ידוע כנוגד חמצון חזק ומצוין לחיזוק המער כת החיסונית. הוא אנטי דלקתי, מעודד ייצור של חלבו נים מיוחדים שמגינים על הכליות ומסייע לתפקוד המוח. פולה בליק דיין ממליצה לכל אדם מעל גיל 30 לקחת כורכום באופן קבוע.

גיל המעבר אצל נשים מלווה בתופעות פיזיולוגיו­ת הקשורות בין היתר להפסקת הווסת ולירידה ברמת האס טרוגן הנשי. כמו כן, חלה ירידה בצפיפות העצם וגובר הסיכון לאוסטאופור­וזיס.

אך שימו לב, זאת לא טעות - גם לגברים יש גיל מעבר. אנדרופאוזה היא תופעה המאופיינת בשינויים הורמונ ליים אצל גברים, שעלולים לגרום לירידה משמעותית באיכות החיים. ירידה בחשק המיני, עייפות, השמנת יתר ואפילו דיכאון הם חלק מהתסמינים הנפוצים בקרב גברים בני ,60-50 והסיבה עלולה להיות ירידה ברמת הורמון הטסטוסטרון.

אצל נשים וגברים בגילים אלו יש נטייה לפתח מחלות לב וכלי דם עקב השינויים ההורמונליי­ם המואצים. מח קרים מסוימים מראים כי צריכת כמות גבוהה של DHA ו EPA מפחיתה את הסיכון למחלות לב וכלי דם בנטילה ארוכת טווח )לפחות כמה שבועות(. מחקר נוסף הראה כי שמן אומגה 3 תורם להפחתת רמות טריגליצריד­ים ועלייה ברמות הכולסטרול הטוב .(HDL)

שרית עטיה, דיאטנית קלינית ויועצת למועצת החלב, ממליצה לבני 50 ומעלה לאכול מזונות כגון כריך סלמון עם לחם מלא, גבינת ריקוטה וסלמון מעושן, פשטידת אטריות וגבינה או שייק בריאות, לצריכת סידן נאותה. עוד מציינת הדיאטנית כי לאנשים עם אי סבילות ללקטוז מומלץ לאכול חלב דל או נטול לקטוז, יוגורט פרוביוטי, קוטג', גבינות קשות וגבינות שעברו הבשלה, למשל גבינה שוויצרית, פרמזן וצ'דר.

פגיעה במערכת החיסונית, ירידה בצפיפות העצם ובעיות עיכול שונות הן חלק מהתופעות המלוות את גיל הזהב.

במהלך השנים מערכת העיכול עוברת שינויים וחלה ירידה בספיגת רכיבי תזונה חיוניים מהמזון. הקיבה לא מפ רישה את אותה כמות של מיצי עיכול והרבה מהוויטמיני­ם והמינרלים אינם מגיעים ליעדם ויוצאים מהגוף כלעומת שבאו. הקושי בספיגה בגיל השלישי עלול לגרור אחריו בעיות גופניות רבות, כמו ירידה דרסטית ביכולת לספוג ויטמין ,D שלו תפקיד מרכזי בשמירה על צפיפות העצם. עם ההזדקנות בולט גם הצורך בוויטמינים ,B12 חומצה פולית, אומגה ,3 אבץ וברזל. צריכת הסידן המומלצת בגיל השלישי היא 1,200-1,000 מ״ג.

הצורה המושלמת ליטול ויטמינים ותוספי תזונה בגיל השלישי היא בנוזל, מאחר שהוא מתאים את עצמו למערכת העיכול. אין צורך לעטוף אותו בחומרים שונים, ולכן זמן הספיגה שלו קצר. כאשר מדובר בגוף בוגר שמלכתחי לה יש בו בעיות ספיגה, מדובר בהבדל משמעותי ביותר.

כיום ניתן למצוא תוספי תזונה נוזליים, המכילים את הוויטמינים והמינרלים בנגזרתם הפעילה, המוכנה לספיגה נוחה בתאי הגוף ובטכנולוגי­ות ספיגה משופרות, דוגמת הטכנולוגיה הליפוזומלי­ת. טכנולוגיה זו מאפשרת ספיגה גבוהה מאוד של תוספי התזונה ומתאימה במיוחד לשימוש בגיל השלישי.

מאחר שבגילים אלו חלק ניכר מהאוכלוסיי­ה נוטל תרו פות בשימוש קבוע, יש להיוועץ בגורם מקצועי על מנת להבטיח התאמה נכונה ויעילה בין התרופות והתוספים הנדרשים ומניעת התוויות נגד.

 ??  ?? "על המוצר להגיע בבקבוקים כהים עם רכיבים המגינים מפני חמצון"
"על המוצר להגיע בבקבוקים כהים עם רכיבים המגינים מפני חמצון"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel