Israel Hayom

70 הקול או כלום

הקולות האבודים: בבחירות הקרובות הרבה מאוד מפלגות בשמאל ובימין יתחרו על מעט מצביעים ● התוצאה העגומה: ללא איחודים - אובדן הקולות יהיה דרמטי עד חוסר יכולת הכרעה

- אסף גולן

אם יש לקח אחד ששלוש מערכות הבחירות האחרונות לימדו אותנו, הרי הוא הצורך בהקטנת מספר הרשימות הרצות מכל צדדי הקשת הפוליטית.

ריבוי הרשימות גורם לאובדן אדיר של קולות, לירידה באמון במשילות של הכנסת ולא פעם גם למצב שבו אין יכולת הכרעה בין הגושים. גרוע מכך, לפי מצב הפוליטיקה הישראלית כרגע, לא מופרך לחשוב כי מהר מאוד נמצא את עצמנו דוהרים לקראת הבחירות לכנסת הי52. הבה נראה זאת מבחיי נת המספרים: כאמור, במהלך השנה וחצי האחרונות היו לנו שלוש מערי כות בחירות צמודות, אולם מה שבוי לט הוא העובדה שבבחירות לכנסת הי12 ירדו לטמיון 366 אלף קולות כשרים. המשמעות של העובדה הזו מדהימה, מכיוון שבבחירות לכנסת הי12 מספר הקולות שנדרשו למני דט עמד על 32,860 קולות. במילים אחרות, בבחירות ההן הלכו לאיבוד במפלגות שלא עברו את אחוז החי סימה כי11 מנדטים.

חישוב פשוט של מפלגות הימין שלא נכנסו, ימינה וזהות, מלמד כי טכנית, לו היה איחוד בין הרשיי מות האלו והן היו רצות ביחד, היתה מכהנת בישראל כיום ממשלת ימין עם רוב של כי07 מנדטים בכנסת. הדבר היה גם מאפשר לה לחוקק בקלות חוקי יסוד, זאת ללא צורך בתמיכתו של אביגדור ליברמן, שככל הנראה היה מצטרף גם כן. קשה למעשה לדמיין את ההשפי עה על מדינת ישראל של הפיצול שהתחולל בבחירות אלו בכל הנוי גע לימין.

הפקת לקחים חלקית

בכל הנוגע לבחירות לכנסת הי22, נראה כבר כי חלק מהמפי לגות הפיקו את הלקחים והתאחי דו. במילים אחרות, ההתאחדות של אורלי לוייאבקסיס והריצה שלה במפלגה יותר גדולה, וכן האיחוד בימין, גרמו לכך שאובדן הקולות ירד לי621 אלף קולות בלבד. כשי ליש ממערכת הבחירות הראשונה. בכנסת הזו מנדט אחד היה שווה כי53 אלף קולות, כלומר מי11 מני דטים האובדן ירד למציאות של 3.5 מנדטים בלבד. אולם כשמפלחים את הקולות האלו, מתברר כי 2.9 מנדטים אבדו לימין בגלל עוצמה יהודית ותנועת צומת. כלומר, בפוי על, גם בסיבוב הזה התיקו הפוליטי בישראל נגרם בגלל פיצול בימין.

לעומת זאת, כשבוחנים את סבב הבחירות השלישי של הכנסת הי32 שהתפזרה כעת, נראה כי שני הצי דדים הפיקו את הלקחים, אולם עדיין הימין איבד בסופו של דבר 24.5 אלף קולות.

בכל אופן, שלוש מערכות הבחיי רות הצמודות לימדו את שני המי חנות להקטין למינימום את אובי דן המנדטים שלהם. עם זאת, כעת, לקראת הבחירות לכנסת הי42, מתחולל כאוס של ממש במערכת הפוליטית בישראל, שעלול לייצר מציאות של אובדן קולות ענק ואי יכולת הכרעה. אפשר לראות זאת על רקע שלל הפיצולים שכוללים, נכון לכתיבת שורות אלו, את כחול לבן, תל"ם, מרצ, העבודה, מפלגי תו של חולדאי, מפלגתו של זליכה, מפלגתו של גדעון סער, ליברמן, הליכוד, יש עתיד, מפלגתו של עפר שלח, המפלגות הערביות והחרדיות ומפלגות הימין ימינה, תקומה ועוי צמה יהודית.

במילים אחרות, לו הבחירות היו היום, אובדן הקולות היה עצום - הרבה יותר מי003 האלף של הבחיי רות לכנסת הי12. מציאות זו עלוי לה להוביל להקטנת הלגיטימציה של הממשלה או להגדיל את הגיוון הפוליטי עד כדי כישלון בהרכבת ממשלה והליכה לעוד בחירות.

 ??  ??
 ?? צילום: לירון מולדובן ?? קולות שנזרקו לפח
צילום: לירון מולדובן קולות שנזרקו לפח
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? כנסת ישראל
צילום: אורן בן חקון כנסת ישראל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel