Israel Hayom

התחממות למרות המתיחות: שיחות חשאיות עם ירדן

שר החוץ אשכנזי נועד לאחרונה פעמיים עם מקבילו ● הפגישות - אחרי שנים של התרחקות בין ירושלים לרבת עמון ● בעקבותיהן קיימו בכירים משתי המדינות מפגש

- אריאל כהנא כתבנו המדיני

חרף היחסים המתוחים בין ירדן לישראל, שר החוץ גבי אשכנזי קיים לאחרונה מפגש חשאי שני במספר עם עמיתו הירדני, שר החוץ הירדני איימן א־ספדי.

הפגישה באה כשבועיים לאחר מפגש קודם בין השניים בתחילת דצמבר. היא נערכה במתקן של ממשלת ירדן תוך שמירה על חשאיות. אשכנזי וא־ספדי עסקו בה בנושאים אסטרטגיים אזוריים ובקידום שיתופי פעולה כלכליים.

ל"ישראל היום" נודע כי על אף הרגישות הרבה המאפיינת את הקשרים בין רבת עמון לירושלים, שתי הפגישות של אשכנזי הניעו תהליך שיח בין המדינות. מדובר בשיח בדרג בכיר, על עניינים אזרחיים וכלכליים שבין שתי המדינות, שכמה משרדי ממשלה לוקחים בו חלק. פקידים יודעי דבר בירושלים אמרו ל"ישראל היום" כי אף שהשיחות לא עסקו בנושאים טעונים, מוטב שלא לפרסם פרטים על תוכנן, שכן כל פרסום על קשר בין ירדן לישראל מעורר ביקורת רבה בממלכה ופוגע בתהליך. מאז נכנס לתפקידו כשר החוץ, אשכנזי פועל להפגת המתיחות בין ישראל לירדן. מלבד הפגישות הוא גם שוחח עם שר החוץ הירדני בטלפון כמה פעמים. קשר זה מגיע לאחר שנים של התרחקות פומבית של ירדן מישראל.

חרף מאמצים אלה, א־ספדי מוביל קו פומבי ביקורתי כלפי ישראל. על פי ההודעה של משרד החוץ הירדני לאחר הפגישה הראשונה, השר הירדני העלה בפגישות דרישות "להפסקת הפרובוקציו­ת במסגד אל־אקצא ולכיבוד המחויבויות החוקיות של ישראל ככוח כובש". הוא גם טען "שישראל צריכה להפסיק את הפעולות שמסכנות את הסיכוי להשיג שלום עם הפלשתינים על בסיס פתרון שתי המדינות".

אתמול השתתף השר הירדני במפגש מרובע בקהיר עם שרי החוץ של מצרים, הפלשתינים ורמאללה. מטרת הקוורטט להביא לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלשתינים בחסותן של גרמניה, מצרים וירדן. אשכנזי, שנמצא בקשר קבוע עם שרי החוץ של שלוש המדינות, דחה את בקשתם להשתתף במפגש. הנימוק הרשמי לאי השתתפותו היה הסגר שהוטל על ישראל בעקבות הקורונה.

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? אשכנזי
צילום: אורן בן חקון אשכנזי
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? א־ספדי
צילום: אי.אף.פי א־ספדי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel