Israel Hayom

הביקוש לנפט עולה; צפוי להגיע ל־06 דולר לחבית

באופ"ק צופים שהביקוש לנפט יגדל ב־%6, כך שייווצר לחץ לעליית מחירים ● לפי ההערכות העדכניות, מחיר חבית צפוי לנסוק בעד 14% ● "ארה"ב עשויה להרוויח מפצלי השמן"

- גלעד צוויק

מחיר הנפט ממשיך לעלות בעוח לם ולסמן גם את המשך ההתייקרויו­ת הצפויות במחירו בתח חנות הדלק. לפי הציפיות העדכניות, הוא יעלה השנה ליותר מח55 דולר לחח בית וייתכן שיגיע אף לח06 דולר, ממחיר של כח25 דולר לחבית (מסוג )WTI כיום - כך מעריך ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי.

"אם נתוני הציות למגבלות יהיו חיוביים והחיסון יתברר כיעיל ובטוח גם מפני המוטציות של הנגיף, וככל שהדולר יישאר חלש יחסית, הדבר יתמוך ברמה הנוכחית של מחירי הנפט וייתכן שאף מעבר לכך", מעריך בפמן.

בפמן מציין כי היצע הנפט ברביע הראשון של שנת 2021 צפוי להיות נמוך מהצפי שהיה לאחר פגישת פורום 14 מיצרניות הנפט +OPEC בחודש דצמבר .2020 בפגישת +OPEC בשבוע שעבר הסכימה הקבוצה להקל את מכסות הייצור של רוסיה ושל קזחסטן בחודשים פברואר-מארס והן מורשות להעלות יחד את תפוקת הנפט ב־57 אלף חביות ביום, אך המכסות של שאר חברי הקבוצה נותרו ללא שינוי. ערב הסעודית התחייבה להפחית מרצונה את תפוקת הנפט בכמיליון חביות ביום, לרמה של 8.12 מיליון חביות ביום (קיצוץ של כ־%21 מתפוקת הנפט שלה) בחודשים פברואר-מארס. מדובר בקיזוז עמוק יותר מעליית התפוקה שאושרה לרוסיה ולקזחסטן.

תפוקת הנפט תחודש

שר האנרגיה של ערב הסעודית נימק החלטה זו בכך שהביקוש בטווח הקצר נותר שברירי, על רקע הידוק המגבלות ברחבי העולם במטרה להכיל את התפשטות נגיף הקורונה, אך הוא הוסיף כי בחודש אפריל תפוקת הנפט של ערב הסעודית תעלה ותחזור לרמה המותרת על פי מכסות הייצור. הפגישה הבאה של הקבוצה מתוכננת לחודש מארס, במקום

חודש פברואר, ובה חברי הקבוצה יבחנו את מצב השוק ויחליטו לגבי המכסות של חודש אפריל.

עוד הוסיף השר הסעודי כי "תעשיית פצלי השמן בארה"ב צפויה להיות אחת הנהנות המרכזיות מקיזוז זה בייצור הנפט של ערב הסעודית ומעליית מחיר הנפט הצפויה". בפמן מסביר כי "ערב הסעודית לא הובילה קיצוץ עמוק בקרב חברי +OPEC בשל התנגדות חלק מהחברים ובשל החשש לעידוד הייצור של

תעשיית פצלי השמן בארה"ב המתחרה בהן". לאחר החלטה זו, ערב הסעודית העלתה את מחירי הנפט ללקוחותיה באסיה ובארצות הברית בחודש פברואר, על רקע עליית מחירי הנפט, ובעקבותיה עיראק גם כן העלתה את המחיר לנפט שיסופק ללקוחותיה באסיה.

בצד הביקוש הגלובלי, אמר מזכיר OPEC כי הקבוצה צופה שהביקוש יעלה במהלך השנה ב־9.5 מיליון חביות ביום בהשוואה לשנת 2020 - 95.9־ל מיליון. עיקר העלייה צפוי להיות בקרב המדינות שאינן חברות ,OECD־ה שבהן הביקוש צפוי לעלות ב־3.3 מיליון חביות ביום. כמו כן, הביקוש הגובר לאנרגיה בסין לחימום בשל עונת החורף הקרה מהרגיל, הוביל למחסור בחשמל בכמה אזורים בסין, ובחלקם אף החלו לקצוב את כמות החשמל לתעשייה ולמסחר. כתוצאה מכך, המפעלים הגבירו את השימוש בגנרטורים, מה שהביא לעליית הביקוש לסולר, ומחיר הסולר עלה לרמה הגבוהה ביותר מאז חודש אפריל .2020

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? הביקוש כעת שברירי
צילום: אי.אף.פי הביקוש כעת שברירי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel