Israel Hayom

הרפובליקני­ם נחושים: נמנע את הדחת טראמפ

הנשיא היוצא עומד שוב בפני תהליך הדחה היסטורי, ומואשם ב"הסתה למרד" ● האיום שעל הפרק: איסור התמודדות נוספת לנשיאות 2024־ב ● חשש ב־IBF ממהומות אלימות לקראת השבעת ביידן

- יוני הרש,

בעוד כשבוע, ביום רביעי הבא, יירד המסך על כהונתו של דונלד טראמפ, וג'ו ביידן יושבע כנשיא ארה"ב. אך למרות הזמן הקצר שנותר, הדמוקרטים בקונגרס נחושים לגבות מחיר מהנשיא היוצא על ההתפרעויות האלימות של תומכיו בגבעת הקפיטול בשבוע שעבר.

אמש הציגו המחוקקים סעיף אישום רשמי נגד טראמפ ואיימו להתחיל עוד השבוע בהליך הדחה שני בקדנציה נגד הנשיא היוצא. הדמוקרטים טרם הגישו את הסעיפים, כדי לאפשר לסגן הנשיא מייק פנס להפעיל את הסעיף ה־52 בחוקה האמריקנית ולהדיח את טראמפ בגלל "אי־כשירות" לתפקיד.

היום הדרמטי הנוסף בקונגרס החל בהצגת הצעה שקוראת לפנס להפעיל אותו סעיף יוצא דופן בחוקה. אלא שהרפובליקנ­ים בבית הנבחרים חסמו את אישור ההצעה פה אחד, וההצבעה עליה תתקיים ככל הנראה היום. כמעט בו בזמן הדמוקרטים הציגו את סעיפי האישום שבכוונתם להגיש נגד טראמפ, בהנחה שפנס לא ייכנע ללחץ ויבחר שלא לפעול להדחת הנשיא היוצא.

הצעת ההחלטה שקוראת לסגן הנשיא להפעיל את סעיף 25 צפויה לזכות ברוב, אפילו אם שום רפובליקני לא יתמוך בה. ההחלטה עלולה להעמיד את פנס מול אולטימטום לא פשוט - לפעול בתוך 24 שעות להדחת טראמפ, או שהקונגרס יתקדם בהליכי ההדחה. לפי דיווחים מסוימים פנס מתנגד להפעלת סעיף יוצא הדופן, בעוד דיווחים אחרים טוענים כי הוא לא פסל את הרעיון על הסף.

אם סגן הנשיא אכן לא יפעל, ההצבעה על האישום עשויה להתקיים כבר ביום רביעי. מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים, סטני הויר, אמר אמש ל־NNC כי הוא נחוש לשלוח את האישום למשפט בסנאט מייד אחרי אישור הסעיף על־ידי בית הנבחרים בהצבעה במליאה, מה שאומר שמשפט נגד טראמפ במליאה עלול להתנהל בימים הראשונים של נשיאות ביידן.

האישום הפוטנציאלי מאשים את הנשיא היוצא ב"הסתה למרד" וב"הסתה לאלימות נגד ממשל ארה"ב". "הנשיא טראמפ סיכן בצורה חמורה את ביטחון ארה"ב ומוסדות המשטר שלה", נכתב במסמך, "הוא איים על יושרה של המערכת הדמוקרטית, שיבש את חילופי השלטון השקטים וסיכן ענף של הממשל". כשביידן נשאל אתמול על המהלך, אמר: "טראמפ לא צריך להיות

נשיא. נקודה".

עבור טראמפ הסכנה האישית בהליך הדחה שני, גם אם זה יתקיים אחרי שיעזוב את הבית הלבן, היא שהוא עלול לגרום לכך שייאסר עליו להתמודד בשנית לנשיאות ,2024־ב מטרה שעליה כבר הצהיר.

בתוך כך, ממשיכים להיחשף עדויות ותיעודים של מעשי האלימות והביזה בקונגרס בשבוע שעבר. שוטר מכוח גבעת הקפיטול זוכה בימים האחרונים לשבחים רבים, אחרי שסרטון שבו הוא נראה מוביל לבדו חבורת מתפרעים ומרחיק אותם ממליאת הסנאט, שם עדיין הסתתרו מחוקקים רבים, הפך ויראלי.

בסרטון נראה השוטר האפרו־אמריקני, יוג'ין גודמן, מבחין במסדרון פתוח שמוביל למליאה. תחילה הוא ניסה לחסום את הפתח, אך הבין שלא יצליח לעמוד בדרכם של עשרות המתפרעים הלבנים. בשלב זה החליט לדחוף את מנהיג החבורה - פעיל ארגון הימין הקיצוני ,QAnon דאג ג'נסן, שנעצר מאז - והסיח את דעתו כך שלא שם לב למסדרון לסנאט והוביל את אנשיו בכיוון אחר. במקביל, ה־IBF הזהיר כי ייתכנו הפגנות אלימות של פעילי ימין קיצוני ברחבי ארה"ב ב־71 בינואר, ואלה צפויות להחריף אם טראמפ יודח.

בסרטון ויראלי נראה השוטר יוג'ין גודמן מסיח את דעתו של אחד ממנהיגי המתפרעים, שהתבלבל והוביל את אנשיו הרחק ממליאת הסנאט

 ?? צילום: אי.פי ?? הנשיא טראמפ
צילום: אי.פי הנשיא טראמפ
 ??  ?? השוטר גודמן בסנאט
השוטר גודמן בסנאט

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel