Israel Hayom

איך אומרים "לכו להתחסן" בערבית?

- ניהאיה דאוד

כשהתקשורת קובעת ש"הציבור הערבי לא מתחסן", כדאי להבין מי הציבור הזה ומדוע הוא לא מתחסן. בהיותה אוכלוסייה צעירה יחסית, קבוצת בני ה־06 פלוס מהווה נתח קטן של כ־%8 באוכלוסייה הערבית. קבוצה זו ניידת פחות ונמצאת פחות באינטראקצי­ה עם החברה הישראלית הרחבה. בני ה־06 פלוס בחברה הערבית גם פחות נמצאים בשוק העבודה, ולכן המוטיבציה שלהם להתחסן נמוכה יותר. האוריינות הדיגיטלית שלהם היא נמוכה, ולכן קביעת תורים יכולה להיות איטית.

בגל הראשון, כזכור, הציבור הערבי היווה דווקא דוגמה מצוינת להתמודדות עם הקורונה. שיעור התחלואה ביישובים הערביים מתוך סך כל התחלואה בישראל לא עלה על ,5% אולם החל מאמצע אוקטובר אנו עדים לעלייה חדה בתחלואה, הנובעת מהתקהלויות ואירועים חברתיים כמו חתונות, ומהירידה הכללית במתח לאחר הסגר הראשון. אלה היו נמנעים ברובם אם היו זוכים לטיפול מותאם מבחינת אכיפה ומניעה - וזה כמובן דורש משאבים.

הרשויות הערביות סובלות מהזנחה ממשלתית ארוכת שנים וממחסור כרוני בתקציבים והיעדר תשתיות בחינוך, בבריאות ובתברואה - אשר לא מאפשרים ניהול חיים תקינים. יחד עם זאת, יישובים אלה הצליחו להתגייס למאבק בגל הראשון, והחזיקו מעמד תוך התגייסות של כל הגורמים בקהילה, כולל עמותות וארגוני החברה האזרחית. אך באוקטובר המשאבים האחרונים שלהם אזלו, וכך, בלי תמיכה ממשלתית, המצב החל לצאת משליטה.

האוכלוסייה הערבית היא אוכלוסייה בסיכון עקב השילוב של שיעורי תחלואה כרונית גבוהים ועוני חריף. לא צריך להיות מומחה לאי שוויון בבריאות כדי לראות שהקשיים כפולים ומכופלים עקב היעדר תשתיות, צפיפות ופערים כרוניים. לצערי, גם משבר הקורונה לא גרם לקובעי המדיניות לשנות דבר בנוגע לפערים אלה, ועל כן נפערו פערים חדשים. לא נעשו מספיק מאמצים לאכיפה, הסברה ובידודים ביישובים הערביים, והחקירות האפידמיולו­גיות לא תאמו את המציאות המורכבת והצפיפות ביישובים. גם כשרופאים ורופאות, אחים ואחיות ערבים עמדו ועדיין עומדים בחזית המאבק בבתי חולים, אנשי מקצוע ערבים לא היו שותפים לתהליכי קבלת ההחלטות בנוגע לטיפול בקורונה ביישובים שלהם עצמם.

כעת צריכה המדינה לסייע ולדרבן את הציבור הערבי להתחסן על ידי הנגשת החיסונים לאוכלוסייה - מערך הסברה ייעודי עם מסרים מותאמים שיוכלו להתחרות בפייק ניוז, הוספת מוקדי התחסנות - שכן יש מספר מועט יחסית של מוקדים כאלה ביישובים הערביים - התאמת קריטריון הגיל ל־04, עזרה בהובלת אנשים מבוגרים ובעלי מוגבלויות למוקדי התחסנות. ולא יזיק לעשות את זה בערבית. פרופ' ניהאיה דאוד, ביה"ס לבריאות הציבור באוני' בן־גוריון, חברה בצוותי המומחים של המשבר

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel