Israel Hayom

אוחנה, אסירים הם בני אדם

- אבי דבוש

ההחלטה של השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, שלא לאפשר חיסון אסירים לקורונה, היא בלתי חוקית. אין לשר ולשב"ס סמכות להטיל עונשים נוספים על אסירים, מלבד מה שנגזר עליהם ולפי המוגדר בחוק. השר גם מתעלם מבקשות משרד הבריאות להיכנס ולחסן אסירים לפי כללי התעדוף, על מנת לחזק את הבריאות של כולנו ולמגר את מגיפת הקורונה. אבל חמור מזה, מתנופף מעל ההחלטה הזו דגל שחור של אי מוסריות. זו התייחסות מבזה כלפי עשרת אלפים האסירים הפליליים וכחמשת אלפים האסירים הביטחוניים, הכלואים בבתי הסוהר בישראל.

מדובר בזלזול מוחלט בכבוד האדם ובצלם האלוהים של כל אדם ואדם, ללא הבדל דת, גזע ומין. על הדרך רומס השר גם את הזכויות הבריאותיות של משרתי השב"ס, החשופים באופן יומיומי וקרוב לאסירים הכלואים בצפיפות גדולה הרבה יותר ומסוכנת מהצפיפות המקובלת ביתר מדינות המערב.

זהו עוד פרק עגום בדרך שבה הפוליטיקה של החיסונים חושפת את בעיות העומק של החברה הישראלית. דו"ח משרד הבריאות קובע שעשירים מחוסנים הרבה יותר מאשר עניים. בעוד בעשירון התחתון חוסנו כ%6 מהישראלים 23%( בקרב בני 60 ומעלה), חוסנו בעשירון העליון יותר מ־%05 86%( מעל .)60 צוותים רפואיים מקבלים עדיפות וארגוני המורים נלחמים (ובצדק) על חיסון המורות והמורים, אבל אין לובי לקופאיות, לנהגי אוטובוסים ולמאבטחים חיוניים, שפוגשים מאות אנשים מדי יום. האסירים נזרקים מתחת לגלגלים, והפלשתינים בגדה ובעזה לא נחשבים בכלל, למרות השליטה הצבאית הישראלית בשטחים ובמעברים.

במקרה של האסירים, יש חשש כבד שמדובר בהחלטה הנובעת ממניעים זרים, הנוגעים לבחירות הקרבות, הרבה יותר מאשר משיקול דעת אמיתי. אוחנה נפנף את חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, המחייבת חיסון לאסירים, בתשובה תמוהה. הוא קרא למנדלבליט להתמודד בבחירות הקרובות, כדי להפוך למקבל החלטות, ושלא יתערב בשיקול הדעת של הממשלה עד שלא יתמודד. בכך מעמיד את עצמו אוחנה מעל החוק. במדבר ט"ו קובע: "ּתֹוָרה ַאַחת ּוִמְש ָּ ט ֶאָחד ִיְהֶיה ָלֶכם". אוחנה חושב אחרת, ורומס ברגל גסה את הערכים הדמוקרטיים והיהודיים, שעל בסיסם קמה ישראל.

ההחלטה של אוחנה והצפצוף שלו הביאו את הארגון שאני עומד בראשו, רבנים לזכויות אדם, להצטרף לרופאים לזכויות אדם ולארגונים נוספים, בעתירה לבג"ץ כנגד ההחלטה. באופן מעניין, מצטרפים לקולות המבקרים את ההחלטה גם חברי כנסת מש"ס. משה ארבל מציין שהדיון על סמכויות היועמ"ש חשוב, "אולם לא ראוי שדיון זה ייעשה דווקא על גבם ועל חשבונם של האסירים, העצורים ובני משפחותיהם..."

יש לקוות שהשר אוחנה לא משתעשע בהנחה הצינית והאנטי־מנהיגותית שיש לו רק מה להרוויח מהסיטואציה. כל עוד יצליח למנוע חיסון אסירים, כנגד הנחיית היועמ"ש, יצטייר כחזק בפני האלקטורט שלו. אם בית המשפט העליון יכפה חיסון אסירים, לפי הנחיות משרד הבריאות, הוא יוכל להוסיף אש למדורה שמאיימת לכלות את הערכאה הגבוהה של מערכת המשפט הישראלית. אנחנו, כך או כך, נצא נפסדים מההתקוטטות המיותרת הזו.

יש לקוות שהשר לא משתעשע בהנחה הצינית שיש לו רק מה להרוויח: אם יצליח למנוע חיסון אסירים, כנגד הנחיית היועמ"ש, יצטייר כחזק בפני האלקטורט שלו

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel