Israel Hayom

שלדון אדלסון פטריוט, פילנתרופ, אוהב ישראל

מחלום הילדות להגיע לישראל, דרך השקעה בפרויקטים ציוניים - ועד להקמתו של "ישראל היום" ● מסע חייו של שלדון אדלסון שלחם להבטחת קיומו של העם היהודי

- ארז לין

שלדון גארי אדלסון היה שילוב ייחודי של איש עסקים, פילנתרופ, ציוני מושבע ולוחם אמיתי עבור ישראל בעולם ולמען הבטחת קיומו של העם היהודי.

הקשר שלו לישראל התגבש אצלו עוד מצעירותו, כאשר אביו אמר לו פעם אחר פעם כי הוא רוצה לבקר במדינת היהודים. אביו לא הגשים את משאלתו - הן כי לא היו לו האמצעים לכך, ומאוחר יותר בשל בריאותו הרעועה. לכן, זמן קצר לאחר מותו של האב, הגיע אדלסון לארץ כשהוא נועל את זוג הנעליים שנעל אביו - כסגירת מעגל.

עבור אדלסון, שהלך לעולמו לאחר מאבק במחלה קשה, היה ברור כבר מגיל צעיר כי גורל העם היהודי אינו מובן מאליו. בראיון ל"וול־סטריט ג'ורנל" אמר כי לא פעם הרגיש מאוים כילד בגלל יהדותו. "היינו הולכים לבית הספר בקבוצות כי התנכלו לנו באמצעים אלימים בשל היותנו יהודים", אמר.

ספק אם האזרח הישראלי הממוצע מודע להשקעה העצומה של אדלסון, יחד עם אשתו ד"ר מרים אדלסון, בתחומים כה רבים בהוויה הישראלית ובסיפור הציוני. התרומות והמעורבות שלו בשיפור חייהם של הישראלים והיהודים היו נרחבות וכללו השקעה עצומה - הן בתוך ארה"ב והן מחוצה לה.

אין צעיר שלא מכיר את פרויקט "תגלית", עם מאות אלפי המשתתפים היהודים שהגיעו מרחבי העולם בזכות מאות מיליוני הדולרים שתרם אדלסון דרך הקרן המיוחדת שהקים עם אשתו.

בעולם הרפואי בישראל תרם אדלסון רבות להקמת אגפים חדשים בבתי חולים. המרפאה המיוחדת לגמילה מסמים שהוא ואשתו הקימו בתל אביב ובלאס וגאס, שינתה את חייהם של אינספור מכורים.

גם מעורבותו האדירה בהקמת פקולטות ובתי ספר חדשים באוניברסיט­אות בישראל העניקה לרבים הזדמנות לקבל השכלה גבוהה במדינה, בין השאר, על ידי הקמת בית הספר לרפואה באוניברסיט­ת אריאל בשומרון ובית הספר ליזמות במרכז הבינתחומי הרצליה, והוא היה גם מהתורמים המרכזיים למגן דוד אדום וליד ושם.

כמו כן, אדלסון מילא תפקיד משמעותי בניסיון להפוך את ישראל לאחת המדינות הבודדות שמצליחות להנחית חללית על הירח, כאשר תרם סכומי כסף משמעותיים לתקצוב מיזם "בראשית" של .SpaceIL אף שהחללית, ככל הנראה, התרסקה, דגל ישראל הגיע לירח, ועבור הילד היהודי מבוסטון היה זה הניצחון הקטן שלו על האנטישמים.

הצלחתו ביצירת "ארגון הקהילה הישראליתאמ­ריקנית" לישראלים החיים בחו"ל אפשרה לקבוצה זו של ישראלים לשמור על זהותם ולשמש גשר בין ארה"ב לבין ישראל. ארגון זה צבר פופולריות והתרחב בקצב מהיר ביותר בצפון אמריקה, ויותר מכל הצליח לשנות את הסטיגמה של "יורדים". אם לא די בכך, הארגון הפך לגורם משמעותי ברמה ההסברתית־שתדלנית, משום שהצליח לקדם חקיקה פרו־ישראלית בארה"ב שאוסרת להחרים את המדינה היהודית, ועוד שורה של חוקים שספק אם היו מתקדמים ללא התמיכה המאסיבית של אדלסון בארגון וביוזמות המקומיות להגנה על ישראל.

עיתון ששינה את מפת התקשורת

וכמובן, אין ישראלי שלא ראה את עיתון "ישראל היום", ששינה את מפת התקשורת במדינה והצליח בתוך פחות מעשור להפוך לעיתון הנקרא ביותר במדינה.

הפעלתנות של אדלסון בקידום היוזמות הציוניות ובקירוב הלבבות בעם היהודי לא הס

תכמה רק במישור הפילנתרופי­ה, אלא כללה גם פעילות הסברתית מהמעלה הראשונה למען ישראל מול מקבלי ההחלטות בארה"ב ובמגזר העסקי בעולם, כדי להביא לישראל השקעות עתק והסכמי סחר שיבצרו את מעמדה כזירת עסקים מערבית תוססת.

אחד המיזמים המרכזיים שנטל על עצמו יחד עם ד"ר אדלסון היה בשכנוע העולם בצדקת דרכה של ישראל בכל הנוגע למעמד ירושלים. מאמציו הרבים נשאו לבסוף פרי בדצמבר ,2017 כאשר הנשיא דונלד טראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל, וחודשים אחדים לאחר מכן אף העביר את השגרירות האמריקנית לתחומי העיר. גם במהלך מגיפת הקורונה לא שכח את מחויבותו לקיבוץ גלויות - והצליח להביא עולים ממרוקו בתהליך מורכב ורגיש מול הרשויות ברבאט, למרות הקשיים וההגבלות שנוצרו.

כמו כן, פעל ללא לאות לעזור לכלכלת ישראל על ידי עשיית נפשות למדינה היהודית בפורומים העסקיים האמריקניים, משום שכיהן כיו"ר כבוד של "היוזמה העסקית הישראלית־אמריקנית" של לשכת המסחר בארה"ב.

"ליבי בישראל - וישראל היא תמיד בליבי. אני ציוני מושבע. יש לי בית בישראל, אישה וילדים שהם ישראלים. אני מאמין בעם היהודי ובצורך לחזק את הקשרים בין היהודים בתפוצות לבין ישראל, שהיא הבית של העם היהודי", אמר אדלסון בכנס של "ישראל היום". אדלסון התגאה בכך שמעולם לא לקח ולו אגורה אחת מהממשלה הישראלית או מהקורא הישראלי, משום שהאמין בשוק החופשי ובאי־התערבות רגולטורית בשוק התקשורת, שבמסגרתו אפשר לכל ישראלי לקרוא את עיתון "ישראל היום" בכל מקום ובחינם.

לפני כשנתיים, כאשר התארח בבית הלבן לרגל הענקת מדליה נשיאותית לד"ר אדלסון, שיבח הנשיא דונלד טראמפ את אדלסון ואת אשתו על מאבקם למען העברת השגרירות האמריקנית, בד בבד עם פעילותם הפילנתרופי­ת.

טראמפ ציין כי ד"ר אדלסון ובעלה פועלים ללא לאות כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר, מתוך דאגה יומיומית לעתיד העם היהודי. "בשנת 2006 מרים ובעלה שלדון הקימו קרן למחקר רפואי כדי לצמצם ולמגר מחלות מסכנות חיים. כמו כן, בני הזוג תומכים בבתי ספר יהודיים ובארגונים להנצחת השואה ועוזרים ליהודים אמריקנים לבקר בארץ הקודש", ציין הנשיא.

טראמפ אמר כי מאמציהם הבלתי פוסקים של בני הזוג אדלסון להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים, במסגרת פעילותם למען ישראל ולקירוב שתי המדינות, היו חלק ממכלול שיקוליו בהחלטה. "האדלסונים שמחו מאוד לראות את העברת השגרירות. כל הכבוד על המהלך הזה. הם פעלו ללא הרף כדי שזה ייצא לפועל. ירושלים היא בירת ישראל", אמר טראמפ.

גדל במשפחה דלת אמצעים

אדלסון נולד ב־4 באוגוסט 1933 בבוסטון, ארה"ב. אביו ארתור אדלסון היגר מליטא כנער.

שלדון אדלסון בכנס "ישראל היום": "ליבי בישראל - וישראל היא תמיד בליבי. אני ציוני מושבע. יש לי בית בישראל, אישה וילדים שהם ישראלים"

 ??  ??
 ??  ?? אדלסון עם הנשיא ג'ורג' בוש האב ורעייתו ברברה
אדלסון עם הנשיא ג'ורג' בוש האב ורעייתו ברברה
 ?? צילום: יוסי זליגר ?? הזוג אדלסון באזור חברון
צילום: יוסי זליגר הזוג אדלסון באזור חברון
 ??  ??
 ?? צילום: דן רביב ?? שלדון אדלסון. שילוב תכונות שאין דומה לו
צילום: דן רביב שלדון אדלסון. שילוב תכונות שאין דומה לו
 ??  ?? ד"ר מרים ושלדון אדלסון עם אלי ויזל ז"ל
ד"ר מרים ושלדון אדלסון עם אלי ויזל ז"ל
 ??  ?? שלדון אדלסון והנשיא שמעון פרס ז"ל
שלדון אדלסון והנשיא שמעון פרס ז"ל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel