Israel Hayom

שלדון אדלסון טראמפ נפרד: "העולם איבד אדם דגול"

ברחבי תבל נפרדו בהצדעה משלדון אדלסון ● הנשיא האמריקני פרסם הודעת אבל מיוחדת: "היה גאון, יצירתי ונדיב" ● הנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש ספד: "הוא יחסר לרבים" ● ארגון הקהילה הישראלית־אמריקנית: "הפילנתרופ הגדול ביותר של זמננו"

- הכותב הוא נשיא ומייסד איחוד הצלה ארז לין ודן לביא

רבים יכתבו בימים הקרובים על איש העסקים המצליח והפילנתרופ הענק שלדון אדלסון. אבל מאמש איני מפסיק לחשוב על אדלסון האיש. דמות גדולה מהחיים ויהודי אנושי וחם, שבאופן אישי הציל את חיי. אדלסון היה בעיניי אחד המנהיגים הגדולים של העם היהודי במאה החולפת. בהיסטוריה היהודית הוא ניצב בשורה אחת עם משה מונטיפיורי והברון רוטשילד. הוא הקדיש את חייו לחיזוק העם היהודי ומדינת ישראל במפעלים אדירים שיזם ופיתח, אך דברים שאמר לי כשנפגשנו, הם שהשאירו עלי רושם עצום.

לפני כשנתיים, בחתונת בתו של שגריר ארה"ב בישראל דוד פרידמן, סיפר לי אדלסון בהתרגשות על המיזמים הציוניים שלו. שאלתי אותו כיצד ציוני נלהב כמוהו לא עובר לגור בקביעות בארץ. "אלי", הוא אמר לי, "הייתי רוצה מאוד, אבל אני יודע שבגולה היכולת שלי לעזור לישראל משמעותית הרבה יותר". "זה ויתור גדול", אמרתי. הוא בתגובה חייך בחום.

אדלסון הוא מודל להערצה ומושא לחיקוי בעולמות העסקים והפילנתרופ­יה, אבל אני ראיתי בו וברעייתו מרים גם דוגמה לאהבה שכמותה לא פוגשים בכל יום. הם נועדו זה לזה. כששאלתי אותו לאחרונה איך הוא חש בתקופת המגיפה העולמית, הוא התגאה בכך שלא פיטר איש בשל המשבר, אבל המתיק לי סוד: "זאת הזדמנות להיות יחד עם המשפחה. בסוף הם הדבר הכי חשוב לאדם".

יחד עם רעייתו, ד"ר מרים אדלסון, הוא תמך באיחוד הצלה ובכך סייע בהצלת חייהם של רבים. באירוע הצדעה לארגון בארה"ב אדלסון ריגש את כולנו בשבחים שחלק למתנדבים על הבמה. אבל בסוף הערב, כשישבתי לצידו, הוא אמר לי: "אתה יודע למה אני אוהב אתכם? יש באיחוד הצלה את כל ערכי היהדות שחשובים בעיניי: אהבת הזולת, ערך החיים ורוח יזמית, אבל אני גם אוהב את החוצפה שלכם. קמתם משום מקום והקמתם ארגון שמציל חיים רבים".

אני גם חש חובה אישית לאדלסון. לפני עשרה חודשים, בעת ששהיתי בארה"ב, חליתי בקורונה ורופאיי הרדימו והנשימו אותי. שלדון וד"ר מרים אדלסון הצילו את חיי. הם דאגו לי לטיפול מקצועי והתפללו לרפואתי. לאחר שהתעוררתי, דאגו לחזרתי לארץ במטוסם הפרטי. כמו כל יהודי, אני מאמין שתיקון עולם מקרב את הגאולה. מר אדלסון יחד עם רעייתו מרים ביצעו זאת הלכה למעשה כמעט בכל פעילותם לאורך השנים. אין דבר יהודי מזה בעיניי. יהי זכרו ברוך. מותו של שלדון אדלסון, שהקים יחד עם רעייתו ד"ר מרים אדלסון את "ישראל היום" בשנת 2007 והיה אחד התורמים המרכזיים של ארגונים יהודיים בעולם, גרם להד עולמי עצום, בסדר גודל שלו זוכים אנשי עסקים מועטים, בין השאר, לאור תרומתו העצומה למטרות מרכזיות הקשורות לישראל ולעם היהודי.

הנשיא דונלד טראמפ, שהיה אחד המועמדים שזכה לתמיכתו של אדלסון בגלל עמדתו כלפי ישראל, פרסם הודעת אבל מיוחדת, אף שחשבונותיו השונים ברשתות החברתיות נחסמו.

"מלניה ואני מבכים את מותו של שלדון אדלסון ושולחים את תנחומינו מעומק ליבנו לאשתו מרים, לילדיו ולנכדיו", ספד טראמפ, "שלדון חי את החלום האמריקני האמיתי. הגאונות שלו, התחכום והיצירתיות שלו הביאו לו עושר עצום, אך האישיות והאדיבות הפילנתרופי­ת שלו הביאו לו את שמו הטוב. שלדון היה גם תומך נלהב בבעלת הברית האדירה שלנו, מדינת ישראל. הוא פעל ללא לאות למען העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, ולהכרה בריבונות ישראלית על רמת הגולן, ולמען שלום בין ישראל לשכנותיה. שלדון היה נאמן למשפחתו, למדינתו ולכל אלו שהכירו אותו. העולם איבד אדם דגול, הוא יחסר".

פטריוט ישראלי ואמריקני

הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש הבן, גם הוא מהמפלגה הרפובליקני­ת, אמר כי אדלסון "פילס את דרכו משכונה קשה בבוסטון על מנת לבנות ישות שמעסיקה עשרות אלפי אנשים ומעניקה בידור למיליונים. הוא היה פטריוט אמריקני, שתרם לשורה של מטרות פילנתרופיו­ת, במיוחד בתחום החקר הרפואי והחינוך היהודי. הוא יחסר לרבים - ובעיקר למשפחתו".

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו צייץ: "חייו של שלדון אדלסון מייצגים את החלום האמריקני במיטבו. סוזן ואני שולחים את תפילותינו ותנחומינו למשפחתו, כשהעולם מתאבל על לכתו".

הסנאטור הרפובליקני טד קרוז צייץ: "היידי ואני שולחים תנחומים מכל הלב למשפחת אדלסון. החל מקידום המחקר הרפואי וכלה בתמיכה במערכת היחסים בין ארה"ב לישראל, שלדון היה פטריוט. הוא היה חבר ולוחם עקשן, שיחסר לנו מאוד. העולם הרבה יותר טוב בזכות נאמנותו".

דונלד טראמפ ג'וניור, בנו של נשיא ארה"ב, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "שלדון היה פטריוט אמריקני אמיתי ואדם ענק. הוא התייחס לעובדיו כמו למשפחה. נדיבותו הפילנתרופי­ת שינתה חיים של רבים. יחסי ישראל־ארה"ב חזקים יותר היום בזכותו. ליבי עם משפחת אדלסון".

הודא נונו, לשעבר שגרירת בחריין לארה"ב וממנהיגות הקהילה היהודית במנאמה: "עצוב לשמוע על פטירתו של שלדון אדלסון, נדבן שהתמקד בתרומות לארגוני בריאות וחינוך, במאבק באנטישמיות ובתוכניות נוער לחיזוק הזהות היהודית. תנחומיי למרים ולשאר בני המשפחה. יהי זכרו ברוך".

ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר: "שלדון אדלסון חי חיים אמריקניים אמיתיים.

 ??  ??
 ??  ?? בני הזוג אדלסון עם הנשיא לשעבר בוש ורעייתו לורה
בני הזוג אדלסון עם הנשיא לשעבר בוש ורעייתו לורה
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel