Israel Hayom

"נזהרים יותר": מתחסנים לשפעת בסיכון נמוך לקורונה

- מיטל יסעור בית־אור

קבלת

חיסון לשפעת הפחיב תה 20%-10%בב את הסיכון להידבקות בקורונה. כך מצא מחקר ענק שערכה קופת חולים לאומית. התחסנות לשפעת היתה גורם עצב מאי שהפחית את הסיכון להידבקות בקורונה, גם בנטרול משתנים אחב רים כגון גיל ומחלות רקע.

במחקר גדול שבוצע במכון המחב קר של לאומית שירותי בריאות על 715 אלף מבוטחים, נבדק הקשר בין קבלת חיסון שפעת להדבקה בקוב רונה. במחקר נמצא כי מתן חיסון שפעת הפחית את הסיכון של האוכב לוסייה להידבק בקורונה .10%בב

כאשר נבדק האפקט המגן של החיסון לתחלואה בקורונה רק בקרב קבוצת המטופלים שביצעו בדיקת קורונה (השוואה בין חולים מאומתים לקורונה לעומת כאלה שעשו בדיקה ונמצאו שליליים לקורונה), האפקט היה דרמטי יותר והצביע על ירידה של 21% בסיכון להדבקה בקורונה.

בקרב מטופלים שקיבלו חיסון לשפעת שנתיים רצופות (חורף 2018 וחורף )20199 נמצא כי הסיכון להדב בקה אף ירד .33%בב

חיזוק מערכת החיסון

המחקר כלל כב07 אלף מטוב פלים שקיבלו חיסון נגד שפעת בשנתיים האחרונות (חורף 2018

וחורף .)20199 מתוכם 22,500 נבב דקו לקורונה. מקבוצה זו 16,7799 לא חוסנו לשפעת והיתר חוסנו.

המחקר מצביע כאמור על קשר סטטיסטי בין חיסון לשפעת להב פחתת סיכון לקורונה, אך לא בדק מה הסיבה לכך. החוקר ד"ר אילן גרין מלאומית: "ייתכן שמטופלים שהתחסנו לשפעת מקפידים יותר על שמירה על בריאותם, ולכן גם הקפידו על כללי הריחוק החברתי ונדבקו פחות בקורונה. עם זאת, מאמרים קודמים בנושא הצביעו כי ייתכן קשר ישיר בין וירוס השפעת לווירוס הקורונה. מאפיינים דומים בין שני הווירוסים גורמים לכך שהחיסון לשפעת עורר את מעב רכת החיסון והביא לתגובה טובה יותר של הגוף בעת חשיפה לווירוס הקורונה".

ממצאי המחקר משמעותיים הואיל והם מצביעים כי גם כאלה שלא יכולים לקבל את החיסון נגד הקורונה (מאחר שאינם בקבוצות הסיכון המקבלות את החיסון), יכוב לים להתחסן כנגד שפעת ובכך להפחית את סיכון ההדבקה שלהם.

המחקר פורסם בכתב העת ‪Human Vaccine and"‬ "Immunother­apeutics ושותפים לכתיבתו ד"ר יבגני מרזון, ד"ר אביב בית גולןבכהן ופרופ' שלמה וינקר מלאומית, והוא נערך בשיתוף פרופ' שי אשכנזי מאוניברסיט­ת אריאל.

בחורף הנוכחי התחסנו כב5.2 מיליון ישראלים נגד שפעת. עם זאת, מנתוני המרכז לבקרת מחב לות עולה כי עדיין לא אותר נגיף שפעת בישראל בבדיקות מדגמיות שנעשות. לפי תדריך החיסונים העדכני יש לשמור על מרווח של שבעה ימים בין חיסון שפעת לחיב סון קורונה. בקופות החולים נותר מלאי גדול של חיסוני שפעת, ובב כיר באחת הקופות העריך שמדובר בחיסונים "בשווי עשרות מיליונים שיושמדו".

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel