Israel Hayom

פומפאו חשף: "הבית החדש של אל־קאעידה - באיראן"

מזכיר המדינה האמריקני: ארגון הטרור הסוני זוכה לגיבוי ממשטר האייתוללות ● שר החוץ האיראני מכחיש: "מדובר בבדיות" ● דיווח: ישראל מתכננת קמפיין לחץ על ביידן בנושא הסכם הגרעין

- יוני הרש, ונטע בר

בעוד שבוע בדיוק יושבע ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב, ובישראל כבר עסוקים במדיניות של הממשל החדש, בייחוד בחזית מול טהרן.

בירושלים גובר החשש שהנשיא הטרי וצוותו המדיני־ביטחוני ייבחרו להחזיר את ארה"ב לעסקת הגרעין עם איראן, ולפי דיווח בסוכנות בלומברג ישראל מתכננת קמפיין לחץ חדש שינסה להניא את וושינגטון מהצטרפות מחודשת להסדר.

בבלומברג מדווחים כי ישראל בוחנת האם נכון לנהל שוב קמפיין ציבורי וקולני, או שמא מול ממשל ביידן יהיה נכון יותר לנהל מאמץ שקט מאחורי הקלעים. בכיר ששוחח עם הסוכנות הדגיש כי טרם התקבלה החלטה חדמשמעית בנושא.

כך או אחרת, המקור הוסיף כי ישראל כבר מתכננת לשלוח זרם קבוע של שליחים לוושינגטון שיפעלו להפעלת לחץ בנושא.

בסביבתו של ביידן, מנגד, נראה כי מוכנים להיכנס מחדש לעסקה, ורק אז לדון בהרחבת התנאים והמגבלות. בכיר אמריקני הבהיר לבלומברג כי הנשיא הנבחר ינסה למסד מערכת יחסים "קונסטרוקטי­בית" עם נתניהו במטרה למנוע עימותים פומביים. עם זאת, אותו מקור הבהיר כי המדיניות הכללית של הממשל אינה

נתונה למשא ומתן עם ישראל.

בינתיים, בממשל היוצא עובדים קשה כדי להדגיש עד כמה המשטר בטהרן מסוכן, ואמש התייחס מזכיר המדינה היוצא, מייק פומפאו, לקשר הנבנה בין איראן לבין ארגון הטרור אל־קאעידה, וכי שניים ממנהיגיו נמצאים באיראן. "לארגון אל־קאעידה יש בסיס בית חדש - הרפובליקה האסלאמית של איראן", הצהיר אמש פומפאו בנאום בוושינגטון. "הייתי אומר שאיראן היא אכן אפגניסטן החדשה, אבל האמת היא שזה גרוע יותר. בניגוד לאפגניסטן, שם פעילי אל־קאעידה הסתתרו בהרים, היום הם פועלים תחת ההגנה של המשטר האיראני". אגב, כתבת של אתר פוליטיקו דיווחה שלשום כי פומפאו נצפה אוכל במסעדה מפורסמת וושינגטון יחד עם ראש המוסד יוסי כהן.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הגיב בטוויטר לדבריו של פומפאו ואמר כי מדובר ב"שקרים של מחרחר מלחמה" וטען כי מדובר ב"בדיות".

בתוך כך, יועץ בכיר למנהיג העליון באיראן, עלי אכבר ויליאתי, אמר אתמול כי גם אם יתקיימו מגעים על הסכם חדש, ארצו לא תאפשר להכניס שוב מנגנון שבמסגרתו המעצמות יכולות להחזיר את הסנקציות הקשות של האו"ם באופן שרירותי, וללא החלטת מועצת הביטחון.

 ?? צילום: רויטרס ?? פומפאו, אתמול
צילום: רויטרס פומפאו, אתמול
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? ראש המוסד כהן
צילום: גדעון מרקוביץ' ראש המוסד כהן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel