Israel Hayom

למרות המשבר: 2020 היתה שנה טובה יותר לנדל"ן

מנכ"ל רי/מקס ברנרד רסקין ל"ישראל היום": "בזמן המגיפה הממשלה היתה עסוקה בקורונה ולא התערבה בשוק הנדל"ן - וזו אחת הסיבות להתאוששותו"

- ערן בר־טל

"אחת הסיבות לכך ששנת 2020 היתה טובה יותר מקוו דמתה לשוק הנדל"ן, היא העובדה שהממשלה היתה עסוקה בקורונה ולא התערבה בשוק", כך אמר אתו מול ברנרד רסקין, מנכ"ל רשת התיווך רי/מקס, ל"ישראל היום".

רי/מקס קיימה אתמול מסיבת עיתונאים לסיכום השנה, לראשונה באופן וירטואלי. "את אפקט הקורונה ניתן היה לראות השנה בעיקר בעליית מחירים דרמטית בדירות עם מרחבים פתוחים כמו צמודי קרקע ופנטהאוזים", אמר רסקין.

לדבריו, "ממשלת ישראל השכילה להבין שבריחת משקיעים לחו"ל והזרמה של מיליארדי שקלים בשנה למדינות זרות הן נזק לכלכלה הישראלית. לכן טוב עשתה הממשלה שהורידה את מס הרכישה למשקיעים. חזרת משקיעים לשוק תעודד את היזמים לבנות יותר, וגם עתידה לספק פתרונות לשוק השכירות, שסובל ממחסור בהיצע".

רסקין הבהיר כי "זו טעות לחשוב שירידת מחירים טובה לשוק. קבלנים לא בונים דירות כשהם סבורים שהמחירים יירדו, ואנשים לא קונים דירות בשוק שיורד; בשוק כזה עדיף להמתין לסוף הירידות לפני שקונים".

מנתוני רי/מקס עולה כי בישראל כ־22 אלף מתווכים. רסקין: "אני גאה בכך שלפי מחקר של מכון שילוב, 1,250 סוכנים וזכיינים של רי/מקס שמהווים 5.5% מכלל המתווכים בארץ, מבצעים 23.4% מכלל עסקאות תיווך הנדל"ן בישראל. זהו הישג אדיר המעיד על מקצוענות הרשת".

מהנתונים עולה כי שווי הנכסים שטופלו בהצלחה על ידי רי/מקס ישראל בשנת 2020 הסתכם 10.893־ב מיליארד שקלים. לדברי החברה, הורגשה האטה רק בשלושת החודשים הראשונים למשבר, אך מחודש יולי החלה התאוששות מהירה שהביאה לרבעון הטוב ביותר שידעה הרשת.

השוק יעלה

נתוני העסקאות של רי/מקס משקפים במידה רבה את הנעשה בשוק מאז פרוץ המשבר. בחודש מארס שוק הנדל"ן ספג מהלומה, ושיעור העסקאות בחברה ירד ב־%42 בהשוואה לשנה קודמת; בחודש אפריל שיעור העסקאות צנח ב־%55 בהשוואה לאותו חודש אשתקד, ובחודשים מאי ויוני שיעור העסקאות היה נמוך ב־%43 וב־%02, בהתאמה.

אך כבר בחודש יולי החלה להירשם עלייה במספר העסקאות באחוזים בודדים, שהגיעה בחודשים אוקטובר ונובמבר לזינוק של 35% בחודש, בהש

וואה .2019־ל

בשוק השכירות נרשמה עלייה בכל חודש, למעט ירידה של 32% בחודש אפריל. רסקין לא הופתע מהנתונים ואף הראה במסיבת העיתונאים ידיעה שפורסמה אחרי מסיבת העיתונאים אשתקד ב"ישראל היום", שבה הוסברה התחזית לעלייה הצפויה במחירים ולגידול במספר העסקאות.

רסקין הציג את הנתונים על התחלות הבנייה, שמהם עולה כי בשנה שעברה החלו להיבנות רק 36,000 יחידות דיור, בהשוואה לממוצע של 50,000 התחלות בנייה בארבע השנים הקודמות, שגם בהן נטען שהבנייה לא עונה על הצרכים של 60,000־כ זוגות צעירים חדשים בשנה.

נתון נוסף שתומך בצפי החברה להמשך עליית מחירים הוא סקר שהוצג, שממנו עולה כי 45% מהנשאלים מתכוונים לרכוש דירה בשנתיים הקרובות, לעומת 28% מהנשאלים שהצהירו על כוונתם למכור דירה בשנתיים הקרובות. במילים אחרות - גם שוק הדירות הפעיל יותר, מיד שנייה, צפוי להיות שוק שיתמוך בעלייה בביקוש ובמחירים.

רסקין הציג דוגמאות של שינוי מחירים, כפי שמתבטא בנתוני העסקאות של רי/מקס, שמהן עולה, בין היתר, כי בצפון תל אביב דירות 3 חדרים התייקרו ב־%3; במזרח העיר דירות 4 חדרים ללא חניה ומעלית עלו ,5.7%־ב ודירות דומות עם חניה ומעלית עלו .9.3%־ב בסגמנטים מסוימים בירושלים הוצגו עליות מחירים משמעותיות מאוד.

רסקין: "טעות לחשוב שירידת מחירים טובה לשוק. קבלנים לא בונים דירות כשהם סבורים שהמחירים יירדו"

 ?? צילום: עמי שומן ?? ירידה חדה בהתחלות הבנייה
צילום: עמי שומן ירידה חדה בהתחלות הבנייה
 ?? צילום: ישראל כהן ?? ברנרד רסקין
צילום: ישראל כהן ברנרד רסקין

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel