Israel Hayom

אלופי הז'אנר "שירים שחיילים אוהבים"

"שוב חוזרת", אדיר גץ; "העולם נעצר", נופר סלמאן

-

בתרבות הישראלית קיימת קטגוריה שאפשר להגדירה בתור "מוזיקה לחיילים". לא מדובר בשירים שעוסקים בשכול ובמלחמות, אלא בז'אנר בן שני עשורים ששכלל לדרגת שלמות את האלמנטים שיגרמו לחייל הממוצע (כלומר בן )21-18 להתחבר לשיר.

שיר מהז'אנר הזה ישלב בין צליל פופולרי לזמנו לבין מילים שיעסקו לרוב בייסורי אהבה צעירה. לפעמים הוא גם יכיל רפרנסים לאלמנטים מחיי צבא או אפילו לזיכרונות מהתיכון. דבר אחד בטוח: על השיר לפרוט על מיתרי הרגש, לדבר בגובה העיניים אל מאזיניו ולא להתחכם מדי.

אדיר גץ, יוצא עונתה השמינית של "כוכב נולד" וזמר מצליח בפני עצמו, הוא אשף בתחום, כפי שמוכיחה "שוב חוזרת", הבלדה המסולסלת החדשה שלו, שנותרת נאמנה לכל חוקי הז'אנר. היא עדינה, קליטה, סוחפת בסופה ולא ארוכה יותר משלוש דקות וחצי. יש בה שורות נוסטלגיות כמו "את זוכרת את שנינו על מדים ברכבת, חולמים על חמישי כשאת צוחקת", וגם חרוזים מעט מאולצים ("מלווה אותי תמיד, גם כשאני בבית ואת נהנית לך במדריד"). נאמן לקהל שלו ולז'אנר, גץ באמת מומחה בשירים בסגנון הזה. כמוהו, גם נופר סלמאן היא יוצאת ריאליטי שירה. בחמש השנים שעברו מאז השתתפה ב"הכוכב הבא" סלמאן מיתגה את עצמה היטב בתוך הגל המסורתי אמוני. היא משחקת בסדרות טלוויזיה ("מלכות" ובקרוב בדרמה המוזיקלית "היורשת") ובמחזות זמר ("זה אני", המבוסס על שירי אייל גולן) ונחשבת לכוח נשי עולה במוזיקה הים תיכונית. ככזו, גם שירה החדש, "העולם נעצר", משרת היטב את הקהל שלה, כולל הקליפ המלווה אותו בבימויו של מאור זגורי. גם כאן מדובר בבלדה, הפעם מנקודת מבטה של אישה הפונה לגבר, וגם היא מכילה גיטרות אקוסטיות, סלסולים והתפרצות בפזמון האחרון. "העולם שלי כבר נעצר ורק אתה ממשיך ללכת", היא שרה, "כמה שאיתך היה לי חם, אבל גם שמש לפעמים שורפת". גץ וסלמאן הם יוצרים ומבצעים מוכשרים, אבל אולי כדי לפרוץ באמת ולהפוך לשמות מוכרים בכל בית, הם יצטרכו לזנוח את קטגוריית "שירים לחיילים" וליצור לעצמם זהות מוזיקלית ייחודית.

 ?? צילום: אלמוג גבאי ?? סלמאן
צילום: אלמוג גבאי סלמאן
 ?? צילום: אלי חדידה ?? גץ
צילום: אלי חדידה גץ

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel