Israel Hayom

ישראל תוביל את העולם בחזרה לשגרה

- פרופ' ארנון אפק פרופ' ארנון אפק, משנה למנהל המרכז הרפואי שיבא ומנהל בית החולים הכללי, חבר בצוות המייעץ של פרויקטור הקורונה, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות

המושג "מוטציה" מוזכר לאחרונה רבות בשיח הציבורי, ומעורר שאלות על אודות ההשפעה על מידת האלימות, קצב ההדבקה של וירוס הקורונה ויעילות החיסון.

וירוסים "מתמודדים" עם התגובה החיסונית של הגוף, הטבעית או זו שמתקבלת לאחר החיסון, על ידי שינויים תכופים בחומר הגנטי. במקרה של וירוס הקורונה - ב .RNA

שינויים גנטיים אלו קרויים מוטציות. חלק מהמוטציות ממיתות את הווירוס וחלק מעצימות את יכולותיו לחולל מחלה או לחמוק מהתגובה החיסונית. בווירוס הקורונה זוהו עד כה יותר מ 2,000 מוטציות שונות.

וירוס הקורונה שהופיע בבריטניה ומכונה "המוטציה הבריטית", מכיל 17 שינויים גנטיים המקנים לווירוס יכולת הדבקה גבוהה ב 70% בהש וואה לווירוס המקורי. יכולת זו הביאה להתפשטות מהירה של הקורונה בבריטניה, וכנראה שגם בישראל, ולעלייה במספר החולים ובעומס על בתי החולים. עם זאת, המוטציה הבריטית אינה מחוללת מחלת קורונה קשה יותר. יתרה מזאת, החיסונים של חברת פייזר ומודרנה נמצאו על ידי המדענים יעילים נגד הקורונה הבריטית.

באשר למוטציה שמקורה בדרום אפריקה, ההנחה היא שהחיסון מגן לפ חות חלקית מפני הווירוס, אם כי יעילותו עדיין נבדקת על ידי החוקרים.

היתרון הגדול בחיסונים של פייזר ומודרנה הוא ביכולת להתאימם במהירות לכל מוטציה או שינוי גנטי ולייצר חיסון חדש שיוביל לת גובה חיסונית אופטימלית.

בישראל, מבצע החיסון נגד הקורונה נמשך ושובר שיאים עולמיים בקצב חיסון האוכלוסייה. בתוך שלושה שבועות מתחילת המבצע, יותר מ 20% מהתושבים התחסנו במנה הראשונה. בקרב בני 60 ומעלה עומד שיעור המתחסנים על .73%

ההגנה בקרב מקבלי החיסון מגיעה ליעילות של 95% בתוך ארב עה שבועות ממועד מתן המנה הראשונה. חמשת האחוזים שבכל זאת יחלו, יפתחו מחלה קלה. בחינה ראשונית בשיבא ובקופות החולים של יעילות החיסונים מראה שכבר אחרי שבועיים מהמנה הראשונה, אנו רואים ירידה של כ 60% במספר הנדבקים. לאור זאת, בתוך שלושה שבועות ניתן בהחלט לצפות לירידה משמעותית בחולים באורח קשה מקרב המבוגרים.

בינתיים, עלינו להתגייס למאמץ האחרון ולהקפיד על מילוי הנחיות הסגר, בתקווה כי יהיה זה הסגר האחרון. כעת, אף יותר מתמיד, אנו חייבים לעשות כל שביכולתנו כדי למנוע את העלייה במספר החולים הקשים והמונשמים בבתי החולים, שפוגעת ביכולת שלנו לתת את הטי פול המצוין שאנו מסוגלים ורוצים לתת לחולי הקורונה ולשאר החולים.

יש סיבה לאופטימיות: ממשלת ישראל הגדילה לעשות וחתמה על הסכם עם פייזר לקבלת חיסונים נוספים שיאפשרו לחסן את כלל האוכלוסייה. היכולת הטכנולוגית המרשימה של ישראל והמחשוב המתקדם, שמאפשרים את איסוף המידע הלא מזוהה והמעקב אחר החיסונים, תוך שמירה על פרטיות וזהות המתחסנים, שכנעו את חברת פייזר שכדאי לה לספק חיסונים לישראל, שתהיה הראשונה המחסנת את האוכלוסייה שבה.

יתרה מזאת, בזכות יכולות אלה, ישראל תהיה גם זו שתתרום למא מץ העולמי בחזרה לשגרה, כשתשתף מניסיונה ומהידע שלה במבצע החיסון את העולם כולו.

הודות למערכת הבריאות הציבורית, קופות החולים ובתי החולים, היכולות הטכנולוגיו­ת והלוגיסטיו­ת, ובעיקר - ההתגייסות והמסירות של הצוותים הרפואיים - משימת חיסון כלל האוכלוסייה אפשרית. בד בבד, אני מאמין כי ישראל תוביל את העולם בחזרה לשגרה.

כיום, אנו בקילומטרים האחרונים בריצת המרתון. מי ייתן ובליל הסדר הקרוב נוכל להסב בשולחן החג עם הורינו ולחגוג עימם את תום הבדידות והיציאה "מסגר לחירות". בעיקר, מי ייתן ונזכור שכאשר כולנו, כל שבטי ישראל, מתאחדים, שום נגיף לא יכול לנו.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel