Israel Hayom

סקירת הנדל"ן של נובמבר – הווירוס היה "מחיר למשתכן"

למרות משבר הקורונה, מכירות הדירות בשוק החופשי בנובמבר האחרון היו גבוהות ב 15% מהשנה הקודמת ● שיא של 5 שנים ברכישות משקיעים, שנעלמו ביוני 2015 בעקבות "מס דירה שנייה"

- גלעד צוויק

גידול חד ברכישת דירות, ירי דה חדה בקרנו של "מחיר למ שתכן" – כך עולה מדו"ח שפרסם אתמול משרד האוצר. על פי הדו"ח של אגף הכלכלן הראשי, עולה כי בחודש נובמבר האחרון נרכשו 11.1 אלף דירות – גידול של 15% בהש וואה לנובמבר 2019 וזינוק של 45% בהשוואה לאוקטובר האחרון, על רקע חג הסוכות והסגר במחצית הראשונה של החודש. כ 92% מה דירות שנרכשו היו בשוק החופשי – 10.2 אלף – גידול של 25% בהש וואה לתקופה המקבילה אשתקד. היקף העסקאות בסבסוד ממשלתי, בעיקר מחיר למשתכן, עמד על 9,000 בלבד – צניחה של .38%

באוצר מציינים כי נתונים אלו מת כתבים עם מגמה כללית, שלפיה מאז פרוץ משבר הקורונה ירד היקף מכי רת הדירות של מחיר למשתכן ב 22% – "שיעור ירידה הגבוה משמעותית מהירידה שנרשמה ברכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי", מסבירים באוצר.

מי שהובילו את הגידול בעסקאות בחודש נובמבר היו המשקיעים, שר כשו 2,100 דירות – שיא רכישות של כמעט 5 שנים, מאז אפריל .2016 בה שוואה לנובמבר 2019 מדובר בגידול של ,75% כשמשקל המשקיעים בסך העסקאות מתקרב ל .20% עם זאת, שיעור זה עדיין נמוך משמעותית בהשוואה לתקופה שלפני יוני ,2015 כששר האוצר משה כחלון השית את המס על רכישת דירה שנייה כדי לה רחיקם מהשוק.

מכירות המשקיעים בחודש נובמ בר הסתכמו אף הן ב 1.2 אלף דירות, גידול של 33% בהשוואה לנובמבר אשתקד ופי שניים מזה שנרשם בסך מכירת דירות יד שנייה. מאז חודש יוני רכישות המשקיעים גדלות בקצב גבוה יותר מקצב הרכישות של משפרי הדיור, כאשר במקביל גדל משמעותית שיעור הדירות ש"מחליפות ידיים" בין משקיעים – שעמד על 36% בנובמ בר האחרון.

מכירות הקבלנים בחודש נובמבר הסתכמו ב 4,000 דירות, רבע מהן נמ כרו בסבסוד ממשלתי. בהשוואה לנו במבר אשתקד גדלו מכירות הקבלנים בשוק החופשי בשיעור חד של .53% בהכללת המכירות בסבסוד ממשלתי מצטמצם שיעור הגידול במכירות הק בלנים ל .13%

סך העסקאות בדירות יד שנייה בחודש נובמבר עמד על 1,700 - גידול של 17% בהשוואה לנובמבר אשתקד, וגידול של כ 50% בהשוואה לרמה הנמוכה שנרשמה באוקטובר. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הגידול בעסקאות הקיף את כל האזורים, למעט אזור ת"א שרשם ירידה של 5% בהשוואה לנובמבר אשתקד, ואזור חדרה שנותר ללא שינוי.

באזור ת"א, כ 70% מהדירות החד שות שנמכרו בשוק החופשי היו "על הנייר" – כלומר נכס המצוי בשל בי תכנון ועוד בטרם בנייה. מחירה הממוצע של דירה כזו עמד על 7.3 מיליון שקל.

 ??  ?? דירות על הנייר 7.3-ב מיליון שקל
דירות על הנייר 7.3-ב מיליון שקל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel