Israel Hayom

אכן, שומרי סף

- איתן אורקיבי

הנתונים העגומים שהציג המכון הישראלי לדמוקר טיה ביחס לשקיעת האמון הציבורי במערכת המשפט, לא נתפסו בשמאל, חלילה, כסימן למיאוס הגובר מה מעורבות והפוליטיזצ­יה של בית המשפט, אלא כתוצר של מתקפה. "שפכו חמתכם על בתי המשפט", צייצה שלי יחימוביץ', "הסיתו נגד היועמ"ש, המציאו עלילות כזב מרושעות על הפרקליטות, ואחר כך קראו למערכת המשפט לעשות חשבון נפש".

יחימוביץ' לא לבד בשימוש הרטורי בטקטיקה של הסטת ביקורת ממושאיה (בית המשפט) למבקרים. אבל כשזה בא ממנה, כמנהיגה ודוברת נמרצת כל כך של הסוציאל דמוקרטיה בישראל, קשה שלא להתפלא. אני מדלג מעל הדה הומניזציה של ציבורים שלמים - רוב הציבור, למעשה - שנתפסים, במשתמע, כקולטנים פאסיביים של "הסתה" ו"עלילות כזב", וכמי שעמדתם הביקורתית לגבי מוקד כוח לא גובשה כתוצאה מקריאת מציאות, אלא כפועל יוצא של שטיפת מוח.

זה בוודאי לא חדש, אלא שבזמן שהצבענו פעם אחר פעם על סימונם של קהלים גדולים בימין כ"עדר" וע סקנו בתביעת עלבונם, עברו בשמאל לתחנה הרטורית הבאה: דה לגיטימציה אגרסיבית ביחס לכל צורה של שיח ביקורתי מימין. כל ביקורת מימין על מוסדות ומנגנונים - מתויגת מייד, וביעילות, כהסתה נגדם. כל הצבעה של הימין על דפוסים של פערים והדרה - מגונה כסכסוך ופילוג. כל שיח ימני על רבדים של גזענות - מוקע כשיסוי אחים וליבוי השסע.

כשביקורת וחשדנות ביחס לקשרי הון שלטון משפט עובדות, למשל, נגד טייקונים ובעלי הון, אז אין דבר מרגש ונשגב יותר מלשרטט את מפות האינטרסים הס מויים ולצפות שוב ב"שיטת השקשוקה". אולם כשהח שדנות האזרחית שואלת איך מנגנונים עובדים במח שכים לשימור אינטרסים של מוקדי כוח בלתי שקופים ולא יציגים, כמו אקדמיה או פרקליטות, מדובר בהפצת קונספירציו­ת על הדיפ סטייט.

כל עוד השיח המזרחי יכול להיות מתועל לטי פוח נרטיב פוסט ציוני על אוריינטליז­ם וקולוניאלי­זם יהודי, וכל עוד הוא מקפל בתוכו קריאה לפירוק המדינה היהודית או לסולידריות מזרחית פלשתינית - דפי המו ספים מתמלאים במסות ובשירים המגוללים את קורות הקיפוח, ההתעמרות וההתנשאות האשכנזו ממסדית. אבל כששיח ביקורתי מזרחי מוביל במקרה למסקנה ההפוכה, שאולי הימין מציע למזרחים חלופה תרבו תית חברתית כלכלית עדיפה - מואשם הדובר בליבוי מתחים ובסכסכנות לצרכים פוליטיים.

הדפוס הזה מוכר מהספרות המרקסיסטית: הבורגנות, אויבת המהפכה, מואשמת בדיכוי מנטלי של התודעה המהפכנית, דרך סימונם של אינטלקטואל­ים ביקורתיים כאיום על הסולידריות והסדר החברתי. זו מהותו של שיח ריאקציונרי.

כך צריך להבין את הציוץ המשונה של יחימוביץ', או את ההתנפלות הלינצ'אית על אבישי בן חיים ועל גדי טאוב, שני אינטלקטואל­ים אמיצים החושפים יחסי כוח ומניפולציו­ת תודעתיות של מוקדי עוצמה, בדיוק כפי שמצופה מאינטלקטוא­לים לעשות, אך מסומנים כאנ טי אינטלקטואל­ים המסכנים את שלמותנו הרוחנית. זו לא רק פשיטת רגל אינטלקטואל­ית, זו אינדיקציה לכך שהשמאל הפך מתנועה שוחרת שינוי, לחברת האבטחה של מנגנוני הכוח הממוסדים. זו אחת המשמעויות של המושג "שומרי סף", אגב, בתיאוריה המרקסיסטית.

כשכל ביקורת מימין על מוקדי העוצמה מתויגת מייד כ"הסתה", זו אינדיקציה לכך שהשמאל הפך מתנועה שוחרת שינוי לחברת האבטחה של המנגנון הממסדי

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel