Israel Hayom

הסדרה בררנית

- שרה העצני כהן

הצעה ביורוקרטית ותמימה לכאורה עלתה השבוע לסדר יומה של ועדה תכנונית במינהל האזרחי, אך היא מספרת את הסיפור של ישיבה מס' 2021001 שתתקיים ביום ראשון הקרוב. זו החלטה על הכשרת עשרות מבנים פלשתיניים שנבנו באופן בלתי חוקי בשטחי סי ביהודה ושומרון. ההכשרה בברכת שר הביטחון, בני גנץ.

את ההצעה הזו גילו בתנועת "רגבים", והיא נחשפה כאן על ידי אריאל כהנא. והאמת, זה מדהים. מדינת ישראל מפקירה כבר שנים את שטחי סי לחסדיה של הרשות הפלשתינית, שמצידה מנהלת כיום מה שהיא מגדירה "המערכה על שטחי סי". המינהל האזרחי שלנו מתרשל וכושל, כבר שנים ובניגוד להנחיות הקבינט, בהגנה על השטחים הפתוחים ועל אדמות מדינה ביהודה ושומרון. כשמבקשים ממנו דין וחשבון, הוא מתפתל, מתעלם, מורח וכמובן בוכה על היעדר תקציב ראוי לאכיפה. הרש"פ, מצידה, לא עוצרת לרגע. היא שולחת טרקטורים, פורצת דרכי גישה, תופסת מרחבים על ידי חקלאות מכוונת, משמידה אתרים ארכיאולוגי­ים, נוגסת בשמורות טבע, בונה בתי ספר שמוגדרים "בתי ספר של המאבק בהתנחלויות", וכל זה באופן גלוי ומוצהר. לא צריך את יחידת 8200 כדי להבין שהם במלחמה, רק לגלוש לאתר האינטרנט הרשמי של הרשות.

אז המדינה הכושלת, זו שבכוונה נרדמה בשמירה, החליטה עכשיו שאין ברירה אלא להכשיר. אגב, המצב אכן מסובך, אחרי הזנחה של שנים, וראוי למצוא פתרונות. רק שהאבסורד כאן זועק. כבר חודשים שתושבי ההתיישבות הצעירה מתחננים לראש הממשלה ולשר הביטחון שיסדי רו את יישוביהם. אלה יישובים שנבנו בברכת הממשלה, חלקם אוטוטו חוגגים 20 שנה, ועדיין לא מוסדרים. המשמעות היא חיים סוג ד', ללא חשמל קבוע, עם תשתיות רעועות, ללא שגרת תכנון נורמלית ואף ללא מרכיבי ביטחון בסיסיים. יש 46 יישובים כאלה בכל יהודה ושומרון, וכל מה שדרוש כדי להסדיר אותם ולהשיב את הנורמליות היא החלטת ממשלה אחת. התושבים עלו לירושלים בשבועיים האחרונים, יושבים יום יום מול משרד רה"מ, מתחננים שיסדירו. בשבוע האחרון גם התחילו בשביתת רעב. והממשלה? מאשרת מבנים בלתי חוקיים לפלשתינים.

השבוע דווח כי שר הביטחון גנץ החליט שהיישובים היהודיים לא יוכ שרו. למה? "כי לא הוסדרה האכיפה". כלומר, רוצים עוד תקציב למינהל האזרחי, כדי שיוכל לאכוף הגבלות על בנייה בלתי חוקית, יהודית כמובן. כמה כזו יש? כמעט כלום, אבל משחקים בכיפופי הידיים על חשבון הגב הכפוף של אלפי תושבים. באותה נשימה ובלי בקשת תנאים מוקדמים, הציב אותו מינהל אזרחי תחת אותו שר ביטחון, בקשה להכשרה בדיעבד של בנייה בלתי חוקית פלשתינית. ומה קרה לתנאי החדש שלפיו צריך להמתין ל"הסדרת האכיפה" כדי להכשיר? כשמדובר בפלשתינים התנאי נעלם.

וכך, אותה מדינה שנכנעה מרצון ומאפשרת לרש"פ להשתולל, עכ שיו מבקשת להתנכל דווקא לתושבים היהודים שנשלחו לשם בברכתה. בכוחו של רה"מ נתניהו לעצור את האבסורד הזה, ומחובתו, אחרי שנים של חוסר מעש בתחום, גם להכשיר את ההתיישבות הצעירה ולאפשר לתושבים שם לנשום.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel