Israel Hayom

אפילו התאגידים באמריקה מתפכחים

- מיכל אהרוני

ארצות הברית מתפכחת. זה לקח לה זמן, אבל משהו מתחיל לזוז. ההפ גנה מול הקונגרס שהפכה במהירות לניסיון הפיכה אלים, היא רגע מכונן בהיסטוריה האמריקנית. התמונות של הפורעים רוצחים שוטר במכות גרמו לא רק לאנשים, אלא גם לחברות ולתאגידים להבין שהמילים של הנשיא טראמפ מובילות לאסון. ואלה נוקטים עמדה ומתייצבים מול הסכנה, בו חרים צד, להתנהג כמו אזרח אחראי ולא כמו עסק ציני.

השיטה של חברות ותאגידי ענק היא, בדרך כלל, לתרום לכולם. שני הצדדים בסדר, לא סוגרים את הדלת בפני אף אחד. כסף לדמוקרטים, כסף לרפובליקני­ם ושהאיש הטוב ביותר ינצח. בחירות זה הימור, ולמה צריך להמר כשאפשר לבטח את עצמך משני הכיוונים?

התמיכות הכפולות כמוהן כאי נקיטת עמדה. בשורה התחתונה, זה הרי לא משנה לתאגיד מי סולל לו את הדרך ומשחק למענו ברגולציה. אבל 6 בינואר 2021 הוא היום שבו משהו השתנה. זה היה רגע שבו גם חברות הענק הללו, שנמנעות מלהצהיר הצהרות פוליטיות, החליטו שמספיק.

לא מדובר רק על פייסבוק וטוויטר. "בלו קרוס בלו שילד" היא חברת ביטוחי בריאות המבטחת יותר מ 100 מיליון איש ב 50 מדינות. היא דווקא מזוהה יותר עם תמיכה במפלגה הרפובליקני­ת, יעידו על כך המספרים: דרך ארגון הסופר פאק שלה היא תרמה בשנים האחרונות כמעט מיליון דולר למועמדים רפובליקנים וכ 400 אלף דולר למועמדים דמוקרטים. השבוע יצא נשיא החברה בהודעת גינוי חריפה, שבה הודיע על השעיית התמיכה בכל אחד מ 147 חברי הקונגרס והסנאט שהצביעו נגד תוצאות הבחירות.

בלו קרוס בלו שילד לא לבד: רשת המלונות מריוט, חברת הכימיקלים דוו, חברות התקשורת איי.טי.אן.טי, וורייזון וקומקאסט, אייר ביאנבי, אמ ריקן אקספרס - כולן יצאו בהצהרות דומות. מי שמרים ידו על הדמוקר טיה האמריקנית ומערער את יסודותיה לא יקבל גרוש. אמריקה העשירה, החזקה והמיינסטרי­מית, זאת שתמיד הקפידה להיות בסדר עם כולם, לא יכולה ולא רוצה יותר לשחק את המשחק הניטרלי.

זאת אמירה חסרת תקדים. זאת הבנה שכסף פירושו גם אחריות. אפשר לקבל הרבה דברים, גם הרבה אמירות, חופש ביטוי, מדינה חו פשית. אבל אי אפשר ואסור לתת יד לאנרכיה והסתה ואלימות. מילים משפיעות, למעשים שלך כפוליטיקאי יש תוצאות ואתה תישא באח ריות למעשים שלך.

במשך ארבע שנים, האיש שנבחר לעמוד בראש המעצמה הגדולה בעולם ריסק אותה. אין שד שהוא לא הוציא מהבקבוק, אין בור של שנאה שהוא לא נפל לתוכו וגרר איתו גם אחרים. הוא הפסיד, מי שה משיך לתמוך בו ובהתנהלות שלו ישלם מחיר. חברות הענק מעבירות מסר ברור וחד: בחרת להתייצב לצידם של בריונים ולערער את יסודות הדמוקרטיה? אל תבוא לבקש שאנחנו נממן לך את זה.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel