Israel Hayom

יןתרם לאסופי"

שלדון אדלסון היה יזם אגדי תעוזתו ודמיונו הניבו מפעלים חסרי תקדים לתרומותיו היתה משמעות רבה בשימור מורשת העם היהודי כדמות היסטורית, יוזכר בנשימה אחת עם דמויות שעיצבו את עתידן של מדינות

- פרופ' אוריאל רייכמן הוא נשיא ומייסד המרכז הבינתחומי בהרצליה

בניו יורק. זה היה בליינד דייט ואתה לא היית בטוח שזה רעיון טוב", אמרה אדלסון בנוגע לחשדנות שגילה כלפיה בעלה לעתיד.

"לא חשבת דברים טובים במיוחד על רופאים, אבל נראה שהישירות שלי והיעדר החומרנות שלי הצליחו לכבוש את ליבך. 'כן, אני רופאה', אמרתי לו, וזה אומר שאני יודעת שכל בני האדם זהים - אני יודעת מאיפה כל אחד מאיתנו מגיע ולאן כל אחד מאיתנו בסופו של דבר הולך. בטח נשמעתי כל כך מקצועית אז, ובטח נראיתי כל כך מקצועית בשנים האחרונות כשע זרתי לך להתגבר על כל הסבל הבלתי מוצדק שעברת".

הגיבור שלי

"זו היתה זכות גדולה לבלות איתך כל שעה, דקה ושנייה נוספות", אמרה ד"ר אדלסון, "זו היתה מתנה, ואני מצ טערת שלא הצלחתי להאריך את זה עוד יותר. אני לא רוצה להכיר בתו צאה הזאת, אני לא רוצה להכיר במ ערכה האחרונה הזאת - מדובר בסיפור אהבה שצריך להימשך לעד. וזה יימשך - בזיכרוני, בלב המתייסר שלי, ככל שהוא יפעם. והוא יפעם רק עבורך.

"כמה חזק היית, אתה הארת את חייהם של אנשים כמו אור שמש, העלית אותם אל על כמו גלי האוקיינוס, ולא ניתן היה להתכחש לנוכחותך. היית כמו משב רוח איתן ועכשיו, כשאתה איננו, איך אנחנו נמשיך הלאה?".

ד"ר אדלסון אמרה כי כעת בעלה יכול לנוח על משכבו בשלום ולדעת שיש מי שימשיך את דרכו: "הילדים שלנו, הנכדים שלנו, החברים שלנו, העסקים שבנינו, מטרות הצדקה שקי דמנו, ההישגים הפוליטיים וההיסטו ריים - כל אלו יישארו, ישגשגו ויצמחו למען כלל האנושות, יישאו בגאון את שמך וילכו בדרכך".

את נאומה סיימה ד"ר אדלסון בצי טוט ובהשמעה משירה של בט מיד לר ‪."Wind Beneath My Wings"‬ "אתה היית עם כל הכוח, עם חיוך יפה שמחביא את הכאב. האם ידעת שאתה הגיבור שלי? כל מה שרציתי להיות... אני אהיה כלום בלעדיך. עוף למע לה מול השמיים. תודה לך, תודה לאל עליך, היית הרוח מתחת לכנפיי".

מאוחר יותר, אחרי שארונו של אד לסון הוטמן, הושמע שירה של להקת קווין ‪."Love of My Life"‬

היקף תרומתו של אדלסון לישראל ולמטרות יהודיות ברחבי העולם היה במובנים רבים היסטורי. הוא הביא יותר ממיליון צעירים לפרויקט "תגלית", תרם ליד ושם, וגם לשדרוג ולבניית מחלקות ואגפים באוניברסיט­אות ובבתי חולים בישראל ולמגוון פרויקטים נוספים. בעולם היהודי נחשב אדלסון, יחד עם אשתו, לאחד התורמים המשפיעים ביותר. ישראלים רבים החיים בארה"ב זכו בזכותו לקבל מסגרת קהילתית חדשה בדמות "ארגון הקהילה הישראלית אמריקנית".

אדלסון הוספד בקרב שלל מנהיגי עולם ודמויות עסקיות ברחבי העולם במהלך השבוע שעבר, בין השאר לאור מאמציו הרבים בהגנה על ישראל וב קירוב בינה לבין הממשל בוושינגטון, ורבים מייחסים לו תפקיד משמעותי במאבק על ההכרה בירושלים כבירת ישראל.

ביום חמישי נחת ארונו של אדלסון בישראל, בטרמינל פתאל בנתב"ג, ושם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חלף על פניו וניחם את המשפחה.

הילדים שלנו, הנכדים שלנו, החברים שלנו, העסקים שבנינו, מטרות הצדקה שקידמנו, ההישגים הפוליטיים וההיסטוריי­ם - כל אלו יישארו, ישגשגו ויצמחו למען כלל האנושות, יישאו בגאון את שמך וילכו בדרכך"

בן ,12 בפינת רחוב 50 בבוסטון, עמד שלדון ומכר עיתונים. המשפחה היתה ענייה, צפופה בדירה קטנה, אבל בבית היתה קופסת קרן קיימת שלא נותרה ריקה. הגאווה היתה גדולה על הקמת מדינת היהודים, שאל אדמתה לא זכה האב להגיע בחייו. בביקורו הראשון בארץ נעל שלדון את נעלי אביו. כך נסגר מעגל סמלי מהאב לבן באהבת ישראל.

שלדון היה יזם אגדי. העזתו והד מיון היוצר שלו הניבו מפעלים חסרי תקדים: ונציה הופיעה מחדש בדמות מלון בלאס וגאס עם נתיבי מים וגונ דולות, ייבוש הים במקאו הניב באמ צעות השקעת ענק סטריפ שלם נוסח וגאס, והמרכז בסינגפור עם המגד לים המוטים, נוסח פרח הלוטוס, הפך לסמל לאומי.

התרומות הגדולות של שלדון ורעייתו ד"ר מירי אדלסון לארגון תגלית ולמועצה הישראלית אמרי קנית (IAC) היו משמעותיות בשי מור המורשת והקשר בעם היהודי. הפעילות הפילנתרופי­ת שלהם הקיפה סכומי ענק ותמכה במוס דות בריאות, באוניברסיט­אות, ביד ושם, בעיר דוד, בארגוני סיוע לנוער בסיכון ועוד.

היה זה אופייני לשלדון ולמירי לדרוש כי החללית לירח של מיזם ‪,SPACE IL‬ שבו תמכו בנדיבות, תישא דגל עם הכתובת "עם ישראל חי".

מעל לכל, שלדון ומירי אדלסון ייזכרו כמי שתרמו תרומה היסטורית למדינת ישראל. בדברי הימים שלנו הם יעמדו בשורה אחת עם דמויות ידועות אחרות, שהשפיעו על ראשי מדינות כדי לקדם נושאים חיוניים לעמם.

שלדון ייזכר תמיד כדמות ייחודית והיסטורית וכאדם שגילה כל חייו מחויבות עמוקה לעם היהודי. כאחד מחבריו אני מבכה את לכתו.

 ??  ?? "מרגישה שהוא שומע אותי". ד"ר מרים אדלסון
"מרגישה שהוא שומע אותי". ד"ר מרים אדלסון
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? ארונו של אדלסון בהלוויה בהר הזיתים, שלשום
צילום: אורן בן חקון ארונו של אדלסון בהלוויה בהר הזיתים, שלשום
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel