Israel Hayom

גובש הסכם לייצור וליבוא חלב; "יוריד את יוקר המחיה"

המחיר שמשולם לרפתן יישאר ללא שינוי ● "האינטרס שלנו": "צעד קטן בדרך לשחרור השוק"

- גלעד צוויק

הסכם חדש לשוק החלב. בסוף השבוע האחרון חתמו נציגים של משרדי האוצר והחקלאות על ההסכם, הקובע את מדיניות הייצור המקומי והיבוא של מוצרי חלב לישראל לשנים הבאות.

לפי ההסכם, מנגנון מחיר המטרה, הקובע את המחיר שמשולם לרפתן לליטר חלב, יישאר ללא שינוי בשלוש השנים הקרובות. אחריהן תינתן לשרי החקלאות והאוצר האפשרות להחליט אם להאריך את המנגנון בשנתיים נוספות עד לשנת .2026 סקר עלויות ייצור החלב יכלול רפתות המפיקות יותר מ־007 אלף ליטר.

במסגרת ההסכם, שיובא לחקיקה בכנסת הבאה, יינתן פטור ממכס ליבוא גבינות, יוגורטים ומעדנים של עד 5%% שומן. כן יוגדלו המכסות הפטורות ממכס ליבוא גבינה צהובה 65%%־ל מהגידול בביקוש על פני חמש שנים. ההסכם זכה לשבחים מצד כלל הגורמים העוסקים במשק החלב.

שר האוצר, ישראל כץ, מסר: "מדובר בצעד משמעותי להורדת יוקר המחיה, לצד שמירה על החקלאות הישראלית. כמי שגדל במושב, בן להורים שהקימו וניהלו רפת מצליחה, אני מודע היטב לחשיבות השמירה על ענף החלב ועל העוסקים בו, וזאת ללא התפשרות על יצירת תחרות לצורך הורדת יוקר המחיה. אמשיך לפעול להסרת חסמים ולהורדת יוקר המחיה עבור הצרכנים".

מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר, הוסיף כי "ההסכם הוא בשורה משמעותית לכל העוסקים בענף החלב ולציבור בישראל. ההסכם שנחתם מאזן בין הצורך לשמור על המשך הייצור המקומי". מנכ"ל יצרני החלב בישראל, ליאור שמחה, ציין כי החתימה היתה "בלב כבד, על הסכם לא פשוט שבו נאלצנו להתפשר על חלק גדול מדרישותינו ולהסכים לגידול משמעותי בהיקפי היבוא. עם זאת, מתוך תחושת אחריות כלפי הציבור הישראלי והחקלאות הישראלית, החליט ציבור הרפתנים לחתום על ההסכם, גם אם לא הושגו כל מטרותיו".

אלעד מלכא, מנכ"ל ומייסד "האינטרס שלנו - הלובי שלך בכנסת", הפועל לשחרור משק החלב, ציין: "זהו צעד קטן בדרך לשחרור משק החלב. כדי לאפשר יבוא מעדנים ללא מכס והגדלת היצע הגבינות הקשות, נאלצו אזרחי ישראל להיכנע לתכתיבי מועצת החלב ולהשאיר את מחיר החלב המקומי בישראל גבוה. כפי שנכון לאפשר יבוא חופשי של מעדנים ויוגורטים כדי להפחית מחירים ולהגדיל את התחרות, כך נכון לעשות עם שאר מוצרי החלב, במקביל לשחרור החקלאים ממשטר המכסות הדרקוני של מועצת החלב. אנו תקווה שכך אכן יהיה לאחר הבחירות".

 ??  ?? ישראל כץ. "יוריד את יוקר המחיה"
ישראל כץ. "יוריד את יוקר המחיה"
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel