Israel Hayom

ארצ'י באנקר חוגג 50

בארה"ב מציינים יובל לסיטקום "הכל נשאר במשפחה" - אחת הסדרות הפופולריות בכל הזמנים ● היוצר נורמן ליר מבין למה הצופים אהבו את דמותו של באנקר, על אף הגזענות שלו

- דודי כספי, לוס אנג'לס סינגל | עמי פרידמן

בשבוע שעבר צוין יובל שנים לאחת הקלאסיקות הגדולות ביותר אי פעם על המסך הקטן: הסדרה הקומית "הכל נשאר במשפחה", שהכירה לעולם את דמו תו האלמותית של ארצ'י באנקר.

"הכל נשאר במשפחה" עלתה לאוויר בארה"ב בינואר 1971 והביאה את סיפו רה של משפחה ממעמד הפועלים ברובע קווינס בניו יורק. בראש המשפחה עמד האב ארצ'י, טיפוס זועף וצר אופקים, שאוחז בד עות קדומות וגזעניות. דמותו היתה כמובן סאטירה בעקבות האקלים החברתי פוליטי המשתנה בארה"ב לאחר מתן שוויון הז כויות לאפרו אמריקנים.

את דמותו של ארצ'י גילם השחקן קרול אוקונור, ואת דמות רעייתו, אדית, גילמה השחקנית ג'ין סטייפלטון. השניים ייצ גו את הדור המיושן והשמרן, בעוד בתם גלוריה )סאלי סתראת'רס( ובעלה מייקל )שאת דמותו גילם רוב ריינר, מי שיהפוך בהמשך לבמאי הוליוודי מצליח( ייצגו את הרוח הצעירה ותובעת השינוי בארה"ב.

ארצ'י, באופן טבעי, לא חיבב את חתנו מייקל, ואף כינה אותו "ראש בשר". ההתנ גחויות בין שתי תפיסות העולם הללו עמדו בבסיס התסריטים מלאי ההומור החד של הסדרה. לאורך 205 פרקים טיפלה הסדרה באומץ בשלל נושאים, ובהם מתיחות בין גזעית, שוויון בין המינים והעדפות מיניות - כאלה שהחלו לצוף בשיח האמריקני.

את הסדרה יצר התסריטאי והמפיק נור מן ליר, על בסיס סדרה בריטית בשם "עד שהמוות יפריד בינינו" שעלתה ב .1965 ליר רכש את הזכויות של הסדרה הבריטית

ושילב בעיבוד האמריקני סיפורים אישיים של משפחתו. פרק הפיילוט צולם כבר באוקטובר ,1968 אבל עברו עוד שנתיים שלמות ועוד שני פיילוטים עד שרשת CBS נתנה אור ירוק לסדרה. בסופו של דבר, היא רצה במשך תשע עונות.

עד היום נחשבת "הכל נשאר במשפחה" לאחת מסדרות הטלוויזיה המוערכות והפו פולריות בכל הזמנים. במשך חמש שנים רצופות היא דורגה בצמרת טבלת הרייטינג השנתית, עם ממוצע שבועי של יותר מ 20 מיליון צופים. היא גם נכללת בכל רשימת הסדרות המשפיעות בהיסטוריה. הסדרה זכתה ב 22 פרסי אמי. כמו כן, היא היתה הסדרה הקומית הראשונה שכל ארבעת שחקניה זכו בפרס אמי על הופעתם.

שיא נוסף שבו מחזיקה הסדרה היא מספר סדרות הבית שהגיעו בעקבותיה: שבע. המצליחה שבהן היא "משפחת ג'פרסון", שהתמקדה בשכנים האפרו אמריקנים של הבאנקרים. "משפחת ג'פרסון" אף זכתה לאזכור באחת ההקלטות בפרשת ווטר גייט, שם תועד הנשיא ניקסון מדבר עליה.

אגב, ב 1997-1994 שודרה בישראל גרסה ישראלית ל"הכל נשאר במשפחה" שנקראה "איצ'ה", עם ספי ריבלין המנוח.

בראיון ל"וראייטי" סיפר היוצר נורמן ליר כי "לא היו שום מסע קידום ויחסי צי בור, רק רשת טלוויזיה מתוחה שלא ידעה כיצד להתמודד עם גיבור גזען. הם ציפו למפולת של הפגנות ותלונות נזעמות, עיבו את מערך הטלפונים, אבל אז התב רר ש 99 אחוז מהצופים אהבו את הסדרה. ארצ'י הוא אדם בעל דעות קדומות, אבל אי אפשר שלא לאהוב אותו. לרוב דמויות כאלה הן חד ממדיות ושונאים אותן, אבל הוא היה גם אנושי. העולם סביבו משתנה ולכן הוא משתלח בכולם, מנסה להחזיק מעמד. בני אדם הם יצורים מורכבים, ובכל אחד מאיתנו יש ארצ'י באנקר קטן".

 ??  ?? סאטירה על האקלים הפוליטי של שנות ה 70 בארה"ב. "הכל נשאר במשפחה"
סאטירה על האקלים הפוליטי של שנות ה 70 בארה"ב. "הכל נשאר במשפחה"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel