Israel Hayom

איך זה שכוכב אחד לבד מעז?

- עידו אשד | על המלכוד של מכבי ת"א עם ווילבקין

ח

תונה סקוטית. רק לפני 50 שבועות הקורונה עדיין היתה רק בירה מקסיקנית קלילה עם לימון, ומכ בי ת"א קרעה את היורוליג בעונה הטובה ביותר שלה מאז הגביע עם דיוויד בלאט ב .2014 בצעד כמעט חסר תקדים של ראייה לטווח ארוך ואומץ ארגוני, החליטה הנהלת מכבי להחתים את סקוטי ווילבקין על חוזה עתק לשלוש שנים, כמה שבועות אחרי שגם קואץ' ספרופולוס סגר לטווח ארוך. למרות לחשושים על עזיבה בקיץ האחרון, ווילבקין כאן כדי להישאר, והזוגיות שלו עם קואץ' ס' היא כיום המגבלה העיקרית שכובלת את ידי הקבוצה.

בזמנו טענתי שלא בטוח שווילבקין מתאים למשבצת של פרנצ'ייז פלייר, בגלל אישיותו המופנמת והעובדה שאינו הופך אחרים לטובים יותר. ובפרספקטיב­ה של שנה אפשר לומר בוודאות שמכבי ת"א ומאמנה לכודים כיום תחת אותה ההחלטה ושבויים בגללה בקונספציה שרק שחקנים גדולים מנצחים משחקים. אז לא שחקנים מנצחים משחקים, אלא קבוצה, והמשפט של ספרופולוס "נחיה ונמות על סקוטי" נכון רק בחציו השני ונאמר בלחץ המחויבות להחלטה ההיא.

דוגמה לכך קיבלנו בסופ"ש כשרימאס קורטינאיטי­ס פוטר מחימקי, שמנוהלת בפועל על ידי כוכבה אלכסיי שבד. ואולי באן.בי.אי שחקנים קובעים מדיניות של מועדון, אבל באירופה הכדורסל עדיין אמור להיות מנוהל על ידי המאמנים. אז האם באמת ווילבקין מסייע או מפריע למכבי לחזור לימיה הגדולים? יצאנו לבדוק!

המספרים לא משקרים. הנתונים היבשים מראים שווילבקין מוביל את מכבי בנקודות ,(17) באסיסטים (4) ובמדד .(16.3) זה מתחיל לרדת דרומה כשבודקים תפוקה בניצחונות ובהפסדים: הוא קולע בממוצע 21 נקודות בהפסדים, ורק 11.5 בניצחונות!

זכורים לנו משחקים רבים שבהם ווילבקין החטיא זריקה מכריעה, אבל מה באמת קורה שם? ספרתי את המאזן שלו מהשדה )זריקות ל 2 ול 3 נקודות( בשתי הדקות האחרונות ובהארכות במשחקים צמודים )כאלו שנכנסו לשתי הדקות האחרונות בהפרש חד ספרתי(. התוצאה מהממת: 6 מ ‪(17%) 34‬ מהשדה בהפסדים 10) משחקים(. בניצחונות הצמודים 7) משחקים( הוא הרבה פחות מעורב - 2 מ 5 בלבד.

שני הניצחונות היחידים שבהם בלט היו נגד הכוכב האדום ופאו. הפערים זועקים לשמיים ומלמדים על קבלת החלטות לקויה בדקות האחרונות של הגארד ומאמנו, ועל הצורך בשינוי משמעותי בדרך להשגת הניצחון. מכבי לא מנצחת כי סקוטי חלש, היא מנצחת בזכות משחק קבוצתי ומאורגן יותר, וכשעוד שחקנים באים לידי ביטוי. ווילבקין דווקא תורם לניצחונות בא

סיסטים ובחדירות שמובילות לקליעות עונשין מדויקות.

מכבי אחרונה ביורוליג באחוזים לשלוש (35%) אבל ממשיכה לזרוק הרבה 25) למשחק, שישית בליגה(. ווילבקין זורק 8 שלשות בממוצע וקולע ב 33% - אפילו פחות מהממוצע הקבוצתי. העובדה שההגנות יודעות שבמהלכים המכריעים הכדור יגיע אליו, הוא יכדרר ואז ייקח זריקה קשה ולרוב יחטיא, מקילה את סגירת המה לך. אבל מעבר למספרים זו הדרך, זה לא כדורסל מו דרני, וממכבי אנחנו מצפים גם לשמש מודל לכדורסל.

דרוש שינוי, לפני שיהיה מאוחר. התסכול ניכר בפני

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel