Israel Hayom

נשארו מחוץ לבועה

המינוי של דאיניוס אדומייטיס בהפועל ירושלים הביא לכך שכמעט מחצית ממאמני ליגת העל הם זרים, והדרך עבור המקומיים נחסמה ● "יש 15 ישראלים טובים יותר מאלו שהגיעו; למנהלים ולבעלים אין מושג", תוקף פיני גרשון ● מולי קצורין: "פגיעה קשה לטווח הארוך"

- אלי סהר

החתמתו של דאיניוס אדומייטיס הליטאי בהפועל ירושלים קבעה תקדים בכדורסל הישראלי - לראשו נה בהיסטוריה מאמנים זרים מאיישים את המשרות בשלוש הקבוצות הבכי רות שלנו: מכבי ת"א, הפועל ירוש לים והפועל חולון.

היו שנים שבהן שתי הקבוצות הב כירות בישראל העסיקו מאמנים זרים - ב ,1981 רודי דאמיקו במכבי ת"א ואיוואן דאנקן בהפועל ר"ג, וב ,2017 סימונה פיאניג'יאני בירושלים ואיינ רס באגאצקיס במכבי ת"א - אבל בכל שלוש הבכירות? זה עוד לא היה לנו.

אם נוסיף את יאניס קאסטריטיס בהפועל ת"א ודניאל סאואנה במכבי חיפה אל בראד גרינברג )עירוני נס ציונה(, שאמנם מאמן כאן שנה שישית, אבל הגיע מאסכולת הכדורסל האמ ריקנית, נקבל סיטואציה שבה קרוב למחצית ממאמני הליגה בישראל הם זרים. ואם נוסיף גם חמישה עוזרים זרים, בעיקר בקבוצות הבכירות, נגלה תמונה עגומה שלפיה ליגת הכדורסל הבכירה בישראל חסומה למעשה בפני המאמן הישראלי הצעיר.

בחינה מדוקדקת )טבלה מצורפת( מגלה שבליגות הבכירות באירופה המ גמה לרוב הפוכה. ספרד, הליגה החזקה ביותר ביבשת, החלה את העונה עם שלושה מאמנים זרים, שכולם שיחקו בליגה בעבר כמו שאראס, איבאנו ביץ' ומרסלו ניקולה )בהמשך גם מונה

סרחיו הרננדס הארגנטינאי(. ביוון עד בואו של עודד קטש אימנו בה מקומיים בלבד. באיטליה, ג'ורג'ביץ' בבולוניה ורפשה בפזארו הם הזרים היחידים בלי גה הראשונה. בטורקיה רק 25 אחוז מהמאמנים הם זרים, ובצרפת שליש. היוצאת מהכלל היא גרמניה, שבה יותר מ 77% מהמאמנים אינם מקומיים, בשל העובדה שתמיד חיפשו שם מאמנים מבחוץ, במקום לגדל מקומיים.

רק לפני 12 שנה, ביורובאסקט ,2009 רבע מהמאמנים היו ישראלים: מולי קצורין ועוזרו ננו גינזבורג בפו לין, דיוויד בלאט ברוסיה, פיני גרשון בבולגריה וצביקה שרף שאימן את ישראל. איך הגענו למצב שהמאמן הישראלי כבר לא רצוי אצלו בבית?

אחרי הגל היווני ששטף אותנו לפני שנה, התכנסו בכירי המאמנים בלי גה ובשיתוף איגוד הכדורסל חיברו קריטריונים קשוחים לקבלת מאמנים זרים לליגה הישראלית, אבל גם זה לא מנע מהפועל ירושלים להחתים את אדומייטיס, כאשר מאמנים כמו ארז אדלשטיין, ננו גינזבורג, דני פרנקו ואחרים היו זמינים עבורם.

"מאמן זר עובד קשה יותר"

מולי קצורין, שאימן בשלוש לי גות אירופיות )גרמניה, צ'כיה ופולין( נוגע בנקודה מעניינת. אלו שחיברו את החוקים פספסו דבר אחד: "בצרפת יש קנס אם החתמת מאמן זר. יש לנו בעיה שלא קם דור צעיר של מאמ נים אחרי גודס, פרנקו, קטש ואחרים. ההנהלות מעדיפות זרים כי מאמן זר מתעסק נטו באימון, ומאמן ישרא

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel