Israel Hayom

דו"ח המבקר: מחסור כרוני בעובדי היי־טק מיומנים

ביקורת נוקבת כלפי מערכת החינוך: לא ממצה את פוטנציאל התלמידים שיכולים ללמוד את מקצועות ההיי־טק ● "היעדר תוכנית אסטרטגית להקניית המיומנויות - איום אסטרטגי על המגזר הטכנולוגי"

- גלעד צוויק

"מערכת החינוך לא ממצה את פוטנציאל התלמידים שיכולים ללמוד את מקצועות ההייטק" – כך עולה מדו"ח מבקר המדינה על פעולות המדינה להגדלת עובדי ההיי־טק.

על פי הדו"ח, ביולי 2019 נאממ דו 18.5מכ אלף משרות טכנולוגיות פנויות בתעשיית ההיימטק. עיקר המחסור ניכר בבוגרי אוניברסיטא­ות מצטיינים בתחומי החומרה והתוכנה בעלי ניסיון תעסוקתי. "מחסור כרוני בעובדים מיומנים בתעשיית ההיימ טק בישראל הוא איום אסטרטגי על מגזר הטכנולוגיה בפרט ועל המשק הישראלי בכלל", נכתב בדו"ח.

אין תוכנית סדורה

גופים ביןמלאומיי­ם שונים צופים שינויים מרחיקי לכת בשוק העבומ דה כתוצאה מהמהפכה הטכנולוגית המהירה שאנו חווים. המגמות הנוכמ חיות צפויות לייצר ביקושים של 20 - 50 מיליון משרות חדשות במקצומ עות טכנולוגיים שונים, ובהם מדעי המחשב וההנדסה.

החסמים המרכזיים להגדלת מספר הבוגרים באוניברסיט­אות במקצומ עות ההיימטק הם מחסור בסגל אקמ דמי ושיעור נשירה גבוה של סטודנמ טים ממקצועות אלה: יותר מחמישית מהסטודנטים שהתחילו את לימודי מדעי המחשב באוניברסיט­אות לא סיימו תואר בתוך שש שנים. בנוסף, 20% מהסטודנטים שהתחילו לימודי מקצוע זה סיימו תואר במקצוע אחר.

17% מהתלמידים הנבחנים במ5 יחידות לימוד במתמטיקה לומדים בבתי ספר שבהם לא קיימת מגמת מדעי המחשב. מהדו"ח עולה כי יותר ממחצית הנבחנים במ5 יח“ל במתממ טיקה ובמדעי המחשב 53%( ומ%55 בהתאמה) משתייכים לבתי הספר החזקים יותר. לעומת זאת, רק 8% מהם (בכל אחד מהמקצועות) משמ תייכים לבתי הספר החלשים יותר.

כמ%04 בלבד מקרב בתי הספר במדד הטיפוח 10 (החלשים ביותר) מלמדים גם מתמטיקה ברמת 5 יח"ל וגם מדעי המחשב ותכנון ותכנות מערכות ברמת 5 יח"ל. לעומת זאת, בקרב בתי הספר ה"חזקים" מבחינה חברתית-כלכלית, שיעור בתי הספר שמלמדים בהם מקצועות אלה ברמת 5 יח"ל הוא הגבוה ביותר

עוד עולה מהדו"ח כי הממונה על זרוע העבודה לא גיבש תוכנית סדומ רה להגדלת מספר החרדים בתעמ שיית ההיימטק. "מרבית הפעילות הממשלתית בנושא זה אינה מתממ קדת בתחומי הליבה של התעשייה, אלא בהכשרה לתפקידים טכנולוגיים זוטרים יותר", נכתב. "עבור 1,900מכ חרדיות הלומדות הנדסאות תוכנה בסמינרים לא פותח מסלול מותאם, אף שלחלק מהן פוטנציאל ללמוד את התחום ברמה גבוהה יותר במומ בהק ולהשתלב לאחר מכן בתפקידי פיתוח בהיימטק".

חוסר בנשים

לצד זאת מציין המבקר כי יוזמת "חמש פי שניים" של משרד החינוך נחלה הצלחה: היוזמה הצליחה להכמ פיל את מספר הבוגרים בעלי בגרות של 5 יח"ל במתמטיקה 9,000מכמ בשנת 2013 לכמ81 אלף בשנת .2018 ניתן לראות גידול במספר הנבחמ נים במ5 יח"ל גם במקצועות מדמ עיים וטכנולוגיי­ם כגון פיזיקה, כימ מיה, ביולוגיה, מדעי המחשב ותכנון ותכנות מערכות.

מספר הסטודנטים לתואר ראשון במקצועות ההיימטק גדל גם הוא בהמ תאם לתכניות: מערכת ההשכלה הגמ בוהה עמדה ביעד שהציבה הממשלה, וכבר בשנת התשע“ט 2018( - )2019 עמד הגידול במספר הסטודנטים שהמ תחילו ללמוד את מקצועות ההיימטק באוניברסיט­אות ביחס לשנת התשע"ו 2015( - )2016 על .40%מכ

"כדי להבטיח את המשך הגדרתה של מדינת ישראל כ'אומת סטארטאפ", מסכם המבקר, "ראוי כי גופי הממשלה הרלוונטיים יטפלו בהסמ רת החסמים להשגת מטרה זו. בראש ובראשונה מדובר בייצוג חסר של נשים, אך גם של האוכלוסייה העמ רבית והיהודית-חרדית. צורך נוסף הוא השלמת המחסור באנשי סגל באקדמיה וצמצום נשירתם של סטודנטים הלומדים את מקצועות ההיימטק".

 ?? צילום: מישל דוט קום ?? "לצמצם נשירת סטודנטים שלומדים מקצועות היי־טק"
צילום: מישל דוט קום "לצמצם נשירת סטודנטים שלומדים מקצועות היי־טק"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel