Israel Hayom

רע וטוב לו

בניית הסגל בקיץ היתה לקויה ● התוצאות ביורוליג ממש לא מספקות ● ואנשי מקצוע כבר מכירים את כל נקודות התורפה שלו ● אז איך יכול להיות שיאניס ספרופולוס הוא המאמן החזק ביותר במכבי ת"א מאז גרשון ובלאט? ● הערב הוא צריך להתמודד עם אחת הקבוצות הטובות באירופה

- יעקב מאיר ואבי סגל מכבי ת"א - אנאדולו אפס

"יכולנו לעשות עבודה טובה יותר ביורוליג, ואני לוקח אחריות על זה. אני המאמן של מכבי ולא מפחד. האוהדים שלנו מבינים כדורסל, הם יודעים שהסיטואציה השנה היתה שונה. אנחנו אומרים להם את האמת ולא משקרים, לכן הם תומכים בנו".

לאחר התבוסה לפנאתינייק­וס נשמ מעה לראשונה ביקורת בקרב חלק מאוהדי מכבי ת"א כלפי יאניס ספמ רופולוס, שחתום על הציטוט בתחימ לת הכתבה. "ישראל היום" בודק את הסוגיה הבוערת - עד כמה גדול חלקו של המאמן היווני בכישלון האירופי.

עד כמה גרועה היכולת של מכבי ביורוליג?

נתחיל מהסוף, מהתוצאות. כבר בחומ דש פברואר איבדה מכבי כל סיכוי ממשי להעפיל לרבע גמר היורוליג. היא מדומ רגת במקום המ41, עם 16 הפסדים לעומ מת 11 ניצחונות. כישלון לכל הדעות.

והכדורסל, אוי הכדורסל. מעבר לתומ צאות, זה גם עניין של יכולת. משחק ההתקפה הוא מהחלשים ביותר במפעל. גורם מקצועי מנוסה אמר לנו לאחרונה: "מכבי משחקת כדורסל צפוי ושבלוני".

אחד מאנשי המקצוע בליגה סיפר שכשהכין את הווידאו לפני המפגש מול מכבי, לא היה לו הרבה למה להתמ כונן מבחינה הגנתית. "אתה צריך לדאוג שהשומרים הטובים שלך יישארו מול ווילבקין ושמכבי לא ירוצו, אבל תרמ גילים במשחק העומד שנה כמעט לא קיימים". אלה ביטויים שלא היינו רגימ לים לשמוע על קבוצה שאימנו אותה במהלך השנים מוחות התקפיים מבריקים כמו פיני גרשון ודיוויד בלאט.

כולם מבינים שחלק גדול מהכישמ לון נובע מבניית הסגל הלקויה בקיץ, שבה חלק גדול מהאחריות נופל על המנהל המקצועי ניקולה וויצ'יץ' ועל ראש מחלקת הסקאוטינג אבי אבן. אבל כשהמאמן מאשר את ההחמ לטות - היא גם שלו.

אחרי העונה שעברה המוצלחת הגיע ספרופולוס לקיץ כשהוא חזק מתמיד, וביקש שבגלל הקורומ נה וחוסר הוודאות הכלכלי והמקצומ עי, ייעשו מאמצים להשאיר כמה שיותר שחקנים מהעונה שעברה. הוא קיבל את מבוקשו. האופציות על אלייז'ה בראיינט וטיילר דורסי מומשו, אנג'לו קלויארו חתם על חוזה חדש, וגם הארכת חומ זיהם של סקוטי ווילבקין ואות'לו האנטר באמצע העונה שעברה היתה בעידודו.

כריס ג'ונס הוא מציאה של מחלקת הסקאוטינג, אך לפי גורמים, המאמ מן התלהב מאוד, וכבר באמצע העונה שעברה ביקש להחתימו עם אופציה לעונה הנוכחית. את אנטה ז'יז'יץ' הביא וויצ'יץ' בהסכמת ספרופולוס, ששמח לקבל סנטר איכותי שמשחק עם הגב לסל. גורמים המעורים בפרטים מספמ רים שההחתמה היחידה שאישר כמוצא אחרון היתה זו של דראגן בנדר, רק לאחר שהבין שקווינסי אייסי לא חוזר לשחק מסיבות בריאותיות וששחקנים אחרים שרצה לא יגיעו.

מה אפשר היה לעשות טוב יותר?

גם כאן נתחיל מהתוצאות. במכמ בי אומרים שהם הפסידו בהרבה משמ חקים צמודים, ועם קצת מזל המצב היה שונה לגמרי. אבל כשאתה מפסיד במ01 מתוך 14 משחקים שהסתיימו בפחות מארבע נקודות הפרש - זה לא רק עניין של מזל, אלא גם דפוסי התמ נהגות של השחקנים ושל הצוות המקמ צועי. על ההתעקשות ללכת דווקא על ווילבקין כמעט בכל מצבי ההכרעה, ועד כמה שזה עלה ביוקר - כבר הרחבנו בשבוע שעבר.

בחלק לא מבוטל מההפסדים הצמודים, מכבי נקלעה לפיגור גדול במהלך המשחק וידעה לצאת ממנו רק כשספרופולו­ס עזב את ההרמ כבים שאיתם הגיע מהבית ועבר ללחוץ על כל המגרש עם "הרכבי בלאגן" שבמ לבלו את היריבות. הוא הודה שהשיטה הזו עובדת טוב, אבל הסביר שמבחינה פיזית לא אפשרי לדרוש מהשחקנים ללחוץ במשך 40 דקות.

ההסבר שלו הגיוני לחלוטין, אבל הוא היה צריך להיות יצירתי יותר ולהשתמ מש בכלים שעובדים כדי להביא יתרון לקבוצתו, ולא רק כאמצעי חילוץ שלא תמיד הספיק. למשל, דיוויד בלאט בעומ נת 2010/11 היה פותח עם לחץ על כל המגרש וגומר חלק גדול מהמשחקים כבר במחצית הראשונה. לשמור על התומ צאה קל יותר מאשר לרדוף.

איך מעמדו של היווני חזק כל כך?

ספרופולוס מקבל קרדיט עצום ומוצמ דק על מה שעשה בעונה שעברה, כשמ חילץ את מכבי מאחת התקופות הקשות בתולדותיה. אם לא הקורונה, אולי גם היה מגיע לפיינל פור היורוליג. מעבר לכך, גם ההנהלה וגם האוהדים מבינים שהסיטואציה העונה שונה וקשה, ולכן ההפסדים מתקבלים בסלחנות. מימוש חוזהו לעונה הבאה אינו מוטל בספק.

אבל מעבר לקרדיט ולהבנת הסימ טואציה, מה הופך את היווני למאמן החזק ביותר במכבי מאז גרשון ובלאט? "יאניס אלוף בניהול", אומר אדם שמכיר אותו היטב. ספרופולוס מטפח מערכת יחסים מצוינת עם האוהדים, דואג להחמ מיא להם ולספר כמה הם חסרים (בצדק) וממתג את עצמו כ"מכביסט".

התנהלותו מול ההנהלה היא שיעור לאחרים, ומול השחקנים הוא עושה עבומ דה מצוינת. למרות התוצאות, לא שמענו על בעיות בחדר ההלבשה, וגם את זה חייבים לזקוף לזכותו. אפילו התקשורת, שבעבר ביקרה בחריפות מאמנים שכמ שלו, נוהגת איתו בזהירות, אולי בזכות היחס המכבד שהוא מעניק לעיתונאים.

אבל מבחן התוצאה קובע. אירופה כבר ירדה מהפרק, וכעת נותר לו לשמור על האליפות ולזכות בגביע ראשון בקריירה.

 ?? צילום: עודד קרני ?? ווילבקין. הפוקוס עובר לזירה המקומית
צילום: עודד קרני ווילבקין. הפוקוס עובר לזירה המקומית
 ?? צילום: אלן שיבר ?? דראגן בנדר. החתמה שאישר כמוצא אחרון
צילום: אלן שיבר דראגן בנדר. החתמה שאישר כמוצא אחרון
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel