Israel Hayom

"אייכמן בנה לו שיטה לניצול אנשים למטרותיו"

60 שנה לפתיחת משפטו, נחשפים פרטים חדשים על הנאצי הבכיר ● שוטרים שהיו עדים לאופיו המפלצתי: "הוא בעל דחפים תוקפניים ותאוות שלטון"

- טל אריאל אמיר

אף שבחודש הבא, בא11 באא פריל, ימלאו 60 שנה לפתיא חת משפטו של אדולף אייכמן, עדיין ממשיכים להיחשף פרטים חדשים על העצור ששלח מיליוני יהודים אל תאי הגזים.

מחקר של משטרת ישראל חושף איך גובשה קבוצת שוטרים שאבטחה אותו ונקראה "יחידת אייר", באילו קריטריונים נאלצו לעמוד וכיצד שהו לצידו של אייכמן 24 שעות ביממה, גם כשישן, אכל, התקלח או הלך לשירותים. פעם אחת התרגז הצורר על שומריו, כשפתחו חלון בתא המעצר שלו ודפים שסידר על השולחן התפזרו על הרצפה. אותם שוטרים נחשפו גם לחלק משיחותיו עם פסיכיאטר, והיו עדים לאופיו המפלצתי. "אדולף אייכמן בנה לו שיטה להבנת אנשים למען ניצולם למטרותיו", כתב ד"ר שלמה

קולצ'ר בחוות דעת פסיכיאטרית שנשלחה לחוקרי המשטרה, "האנשים אינם בני אנוש בעיניו, אלא פיגורות, דחלילים, שאינם אלא סטטיסטים על במת חייו. הוא בעל דחפים תוקפניים עזים ותאוות שלטון. במסגרת המפלגה הנאצית והאס.אס קיבל ביטחון עצמי רב, וכך מצא לו מסגרת שבה לתוקפנות ערך חיובי מובהק".

למרות תפקידה החשוב והמכריע, ליחידת אייר אין אפילו ערך בוויקיפדיה. 37 שוטריה החלו את תפקידם ביום שבו הועבר אייכמן מהשב"כ למשטרה, ב־62 במאי ,1960 ועד לסיום משפטו בדצמבר .1961 במחקר שערך פקד ד"ר יוסי המי, היסטוריון וראש חוליית הנחלת השואה במשטרת ישראל, מצוין כיצד הגיב הפושע הנאצי כשנתקל לראשונה באיש משטרה.

"בשעות הערב של 25 במאי נפגשתי עם ח' מהשב"כ", כותב נצ"מ יהודה גיא, שהיה מפקד השיירה המאובטחת שהעבירה את אייכמן לבית המעצר ג'למה, ליד חיפה. "ביחד נסענו למתקן שב"כ שבו הוחזק העצור. נכנסתי לתא של העצור והודעתי לו כי עלי להעבירו למקום מעצרו החדש. למרות שהייתי במדים, רעד העצור בכל גופו. הוא נרגע בקושי, לאחר שחזרתי והדגשתי שהנני קצין משטרה ואין לו ממה לחשוש".

הצורר הוכנס לתא שהוכן במיוחד עבורו, לאחר שבית המעצר פונה כליל. בכל בוקר התעורר בין 05:30 ,06:00־ל ואת ארוחותיו קיבל מקצבת מזון השוטרים מחשש להרעלה.

 ?? צילום: ‪Milly John‬ ?? אייכמן בכלא
צילום: ‪Milly John‬ אייכמן בכלא

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel