Israel Hayom

יחסי וושינגטון ומוסקבה בשפל היסטורי

- פרופ' אברהם בן צבי

דו"ח המודיעין המקיף, שפורסם אתמול במלואו בוושינגטון, מהווה נדבך מרכזי נוסף ורווי מתח בתוך מסכת עימותים הולכת ומחריפה, שהחלה לק רום עור וגידים מייד לאחר השבעתו של ג'ו ביידן לנשיא ה 46 של ארה"ב, ועלולה להחזיר את יחסי שתי המעצמות במנהרת הזמן היישר לעידן השבר הטקטוני של המלחמה הקרה.

ואכן, לפנינו אירוע מחולל נוסף, המצביע על כך שהיריבות בין וושינגטון לבין מוסקבה, שלכאורה נמוגה כבר אל תהומות השכחה והנשייה במהלך ארבע שנותיו של הנשיא דונלד טראמפ בבית הלבן, שבה במלוא עוצמתה מהכפור אל מרכז הבמה הבי נלאומית, והיא מאפילה אפילו על מערכת היחסים האמריקנית סינית, שאמורה היתה להוות ציר מרכזי של שסע ומחלוקת בשנים הקרובות.

במרכזו של דו"ח המודיעין עומדת הקביעה הנח רצת שהקרמלין התערב ישירות, פעם נוספת, במ ערכת הבחירות האחרונה לנשיאות ארה"ב. זאת, כאשר במוקד מאמציו עמד הניסיון לקשור את המו עמד הדמוקרטי ג'ו ביידן ואת בנו האנטר לעסקאות כלכליות אפלות ומושחתות באוקראינה, וכך לפ גוע פגיעה אנושה ביוקרתו ובמעמדו הציבורי ערב ההכרעה בקלפי.

נכון הוא הדבר שטראמפ - שזיהה מלכתחילה את ביידן כמועמד הדמוקרטי המסוכן ביותר מבחינתו - עשה ככל יכולתו, במיוחד החל משנת ,2018 להשפיע על נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לחקור חשדות אלה, וזה היה גם הבסיס למהלך ההדחה הראשון שיזם נגדו בית הנבחרים.

ואולם הפעם מובילים החוטים היישר לנשיא פו טין עצמו, שלפי הדו"ח היה היד המובילה והמכוונת, שהתערב )בעיקר באמצעות עורך דינו של הנשיא, רודי ג'וליאני, ובאמצעות מקורבים לרוסיה בזירה האוקראינית( במערכת הבחירות כדי להחליש את מעמדו של ביידן ולהבטיח לידידו טראמפ ארבע שנות שלטון נוספות.

לית מאן דפליג שתגובתו של הנשיא המכהן לדו"ח היתה זועמת, ולמעשה היוותה סטיית תקן בולטת מן הצופן התפעולי שלו, המאופיין בהתנסחויות זהירות ומאופקות, והרחוק שנות אור מסגנונו הרטורי של קודמו במשרד הסגלגל. שכן, לא זו בלבד שביידן איים שהנשיא פוטין יישא באחריות לתוצאות מע שיו וישלם עליהם, אלא שלא היסס להגדירו כרוצח.

כך חברו זה לזה הכעס הנשיאותי על יוזמתו של פוטין )לאחר שכבר התערב במערכת הבחירות של 2016 כדי לפגוע במעמדה של המועמדת הדמוקרטית הילארי קלינטון( לחבל במרוצו לבית הלבן, והתסכול לנוכח המשך מלחמתו חסרת הגבולות והמגבלות של פוטין נגד מבקרי המשטר, שביטויה האחרון היה ני סיון הרעלתו של אלכסיי נבלני ושליחתו לתקופת מאסר לאחר ששב לרוסיה, כדי להעלות את מפלס המתח ביחסי וושינגטון עם מוסקבה לרמה שלא זכו רה כמוה מאז קריסתה של האימפריה הסובייטית.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel