Israel Hayom

ממשלה שתעבוד בשבילכם

יאיר לפיד

- הביאה לדפוס: דניאל רוט אבנרי

במשך שבועות ארוכים בנימין נתניהו מנסה לריב איתי. הוא שם אותי על פו סטרים, תלה אותי על גשרים, דיבר עלי ללא הרף. כדי ללבות את המריבה הוא לא בחל גם בשקרים בוטים כמו "לפיד תמך בהסכם הגרעין" )הוא ואני שיתפנו פעו לה במאבק נגד הסכם הגרעין(, וניסה לה גדיר אותי כאיש שמאל, אף שהוא יודע היטב שאני איש מרכז לאומי ליברלי. במהלך כל השבועות האלה סירבתי לשתף פעולה.

אני לא מתכונן לתת לנתניהו את הקרב שהוא רוצה. למה? מפני שאני יודע למה הוא רוצה אותו. נתניהו מחפש מריבה אישית מכפישה כדי להסתיר מן הציבור את נקודת החולשה הגדולה ביותר שלו: הרכב הממשלה שהוא מנסה להקים. ממשלת ליצמן, דרעי, סמוטריץ' ובן גביר. הוא יודע שאפילו חסידיו המושבעים זעים בחוסר נוחות מול האפשרות הזו. הם יודעים שבהרכב הזה הליכוד הוא שבוי. בן ערובה בידי חסידי ברוך גולדשטיין ובידי סחטנות פוליטית אינסופית.

קהל היעד החשוב ביותר שלו, המתלבטים מן הימין, מסתכלים על החבורה הזו ושואלים את עצמם בצדק: מי מייצג בממשלה כזו אנשים שעובדים, משרתים בצבא ומשלמים מסים? איך תגיב הקהילה הבינלאומית לממשלה שבה תומכים בגלוי בשחרורו של יגאל עמיר? אזרחי ישראל זעמו על הסחטנות והכניעה הגמורה למפלגות החרדיות בזמן הקורונה. עכשיו הם רואים את נתניהו דוהר לממשלה שבה יהיו הרבה יותר סחטנות והרבה יותר כניעה.

פתרונות אמת לבעיות אמת

בשלב הזה נהוג לומר לי: "תפסיקו לדבר על ביבי, תגידו מה אתם מציעים!" מה שאנחנו מציעים הוא שזה לא יקרה. במקום ההרכב החשוך והגזעני הזה, תוקם ממשלה שתעבוד בשבילכם. ממשלה לאומית ליברלית הגונה, לא מסובכת בפלילים, לא קיצונית, לא סחטנית. ממשלה שהמיקוד שלה הוא בבריאות, במעמד הביניים, בפתרונות אמיתיים לבעיות אמיתיות. ממשלה שתחזיר את אמון הציבור, מפני שהיא תגיד לו את האמת ומפני שהוא יראה שהיא עובדת בשבילו קשה ומתוך תחושת שליחות.

אחד הסודות הגדולים של התקופה הוא העובדה שרוב הישראלים מסכימים בעצם על רוב הדברים. המלחמות האידיאולוג­יות הגדולות גוועו ונעלמו. כולנו הרי מסכימים שצריך לשחרר את הכלכלה מחסמים, מביורוקרטי­ה ומסחטנות פוליטית. כולנו מסכימים שצריך להשקיע הרבה יותר בבריאות ובחינוך. אנחנו מסכימים לגבי הצורך להיאבק באיום האיראני ולחזק את צה"ל. אנחנו מסכימים שצריך במדינה יותר מסורת יהודית ופחות כפייה דתית.

מסכימים על הרוב

אם אנחנו מסכימים על הרוב, למה יש תחושה בישראל שהשנאה והקיטוב והפילוג גדולים מאי פעם?

בגלל הפוליטיקה. מכיוון שיש לנו מערכת פוליטית שהופכת אותנו לשבטים זועמים ששונאים אחד את השני. בגלל הנהגה שמלבה את הסכסוכים במקום לבנות את התנאים לחיים משותפים. מטרתה של יש עתיד היא להחזיר לשולחן ישראליות שמחברת אותנו ומאפשרת לנו לפעול יחד. יש עתיד גדולה תוכל להקים קואליציה של הסכמה לאומית שתעסוק ב 80 אחוז מהדברים שעליהם אנחנו מסכימים, לא ב 20 אחוז של המריבות. היא לא תעסוק בראש בראש בין פוליטיקאים, אלא בשיפור חייהם של האזרחים ובדאגה לעתידם של ילדינו. נראה לי הרבה יותר חשוב מעוד מריבה פוליטית מיותרת.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel