Israel Hayom

מילון הבחירות השלם

מאחוז החסימה, דרך המעטפות הכפולות ועד לשידורי התעמולה ● הא"ב של הבחירות ● גדעון אלון

-

- מספר הקולות המינימלי שרשימה צריכה לקבל בבחירות כדי לזכות בנציגות בכנסת. אחוז החסימה עומד כיום על 3.25% מכלל הקולות הכשרים - כ 150 אלף קולות. לפיכך, רק מפלגות שיקבלו יותר מ 3.25% מהקולות ייכנסו לכנסת ויזכו לייצוג של ארבעה ח"כים.

ב חירות חשאיות - על מנת להבטיח את הגינות הבחירות ולמנוע כל ניסיון להשפיע על מצביעים כיצד להצביע, מקפידים על חשאיות ההצבעה, המתבצעת מאחורי פרגוד. החוק קובע עונשים על כל ניסיון להשפיע על אזרחים כיצד להצביע.

ה סכם עודפים - הסכם שנחתם בין שתי מפלגות לפני הבחירות, ושנועד להגדיל את סיכוייהן לקבל מנדטים נוספים מתוך עודפי הקולות שנותרו לאחר חלוקת המנדטים השלמים. מפלגה שאינה עוברת את אחוז החסימה אינה משתתפת בחלוקת המנדטים הנוספים. בבחירות הנוכחיות חתמו על הסכמי

עודפים 12 מפלגות: תקווה חדשה עם ימינה, ישראל ביתנו עם יש עתיד, הליכוד עם הציונות הדתית, הכלכלית החדשה עם כחול לבן, העבודה עם מרצ, ש"ס עם יהדות התורה.

ה צבע וסע - כדי לאפשר לחולי קורונה ולמבודדים להצביע בבחירות, הקימה ועדת הבחירות זו הפעם הראשונה 500 מתחמי אוהלים שבהם יוצבו 800 קלפיות. החולים והמבודדים יוכלו להגיע למתחמים אלה בעצמם או במוניות שיועמדו לרשותם, ולהצביע בקלפי דרך חלון המכונית. עלות ההצבעות של החולים המאומתים בלבד היא כ 30 מיליון שקלים.

עדת הבחירות המרכזית - ועדה בראשות שופט ביהמ"ש העליון, שבה חברים נציגי כל המפלגות שהיו מיוצגות בכנסת היוצאת. הוועדה אחראית לניהול הבחירות לכנסת ולתקינותן. בבחירות הנוכחיות עומד בראש הוועדה שופט ביהמ"ש העליון עוזי פוגלמן, והמנכ"לית היא עו"ד אורלי עדס.

כות בחירה - הזכות הבסיסית של כל אזרח ואזרחית שמלאו להם 18 שנה להשתתף בבחירות ולהצביע בקלפי. על כל המצביעים להתייצב בקלפי שאליה הם משתייכים עם תעודת זהות כדי לממש את זכותם. מספר בעלי זכות הבחירה מגיע ל 6,578,084 - גידול של 124,829 מצביעים חדשים.

וק בדר עופר - חוק שחוקק לפני שנים רבות ונקרא על שם יוזמיו, הח"כים אברהם עופר מהמערך ויוחנן בדר מחרות. החוק מעניק יתרון למפלגות הגדולות בחלוקת המנדטים הנותרים לחלוקה לאחר החלוקה הראשונה של המנדטים.

נדט - מספר הקולות שרשימה צריכה לקבל בבחירות כדי לזכות בייצוג של ח"כ אחד בכנסת. בבחירות לכנסת ה 23 המודד למנדט עמד על 37,943 קולות. חישוב זה נעשה על ידי חלוקת מספר הקולות הכשרים של המפלגות שמשתתפות בחלוקת המנדטים ל 120 ח"כים.

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel