Israel Hayom

פולארד מדבר

מרגעי המעצר ועד החיים בירושלים: ראיון מקיף והיסטורי √ בועז ביסמוט, אריאל כהנא וקרולין גליק | וביום ו' במוסף החג

- בועז ביסמוט, קרולין גליק ואריאל כהנא קטעי וידאו מהראיון - באתר

"התקשרתי אל אן, אשתי דאז, התנצלתי שלא אוכל להגיע לארוחה, ואמרתי לה את מי לות הקוד שהמצאנו רק כמה ימים קודם לכן: 'צריך להשקות את הקקטוס'. המשמעות היתה: 'צאי מהעיר, נתפסתי'. היא התחמקה מהמעקב של האף.בי.אי, והגיעה אל סלע. והוא יצא מהמדינה. מובן שהוא השאיר אותה מאחור, אבל זה סיפור אחר. היא היתה אמורה להיות מועברת אל מחוץ למדינה".

37 שנים לאחר שפעל למען יש ראל, יונתן פולארד, מי ששימש בש נות ה 80 מרגל ישראלי בלב מערך המודיעין האמריקני, מספר לרא שונה את סיפורו המלא כאדם חו פשי. בסדרת מפגשים בביתו בירו שלים, גולל פולארד לפרטי פרטים את החלטתו למסור לישראל מידע חיוני לביטחונה, את השיחות שניהל עם רפי איתן, ראש הלשכה לקשרי מידע )לק"מ( שהיה אחראי להפעלתו, את רגעי הוצאתו ממתחם השגרירות הישראלית בוושינגטון, את עשרות שנות המאסר הקשות בארה"ב ואת חייו החדשים בישראל.

"האנשים בשכונה נהדרים", הוא אומר. "כשצריך, אני הולך למכולת בפינת הרחוב, ולפעמים אנחנו הול כים ביחד לסופרמרקט. קצת קשה לי ללכת, בגלל כאבי הגב וכאבי הרג ליים. קשה לי לתאר לכם את הפלא של טיול עם אסתר ברחוב. הכל כל כך נפלא. השמיים כחולים ויפים. אנשים מדברים איתנו, ומהשיחות אני מרגיש שהם יודעים שמישהו היה מוכן למסור את חייו עבורם.

"אבל דבר אחד אני לא מבין, למה מבקשים סלפי?" הוא אומר בצחוק גדול. "מה זה השטויות האלה?! כש נכנסתי לכלא לא היה סמארטפון ולא היה סלפי. גם אסתר וגם אני אנשים מאוד פרטיים, וחשובה לנו מאוד הפרטיות".

הטרגדיה הגדולה

פולארד ואשתו אסתר מספרים בגילוי לב על המחיר הכבד ששילמו בהיעדר יכולת להביא ילדים לעולם בשל המאסר בן 30 השנים. "זו אחת הטרגדיות הגדולות שלנו", אמרה בראיון אסתר, "אחד הדברים שהסבו לנו את הצער הגדול ביותר".

אסתר מפרטת כי "בישראל אנשים רגילים לרעיון שהזכות הבסיסית של האדם היא להביא ילדים לעו לם. בארה"ב זה בדיוק ההפך. מהר גע שהורשעת אין לך עוד זכויות - בוודאי לא את הזכות להביא ילדים לעולם. התחננו לממשל שייתנו לנו הזדמנות להביא ילדים לעולם, בכל מקום או בכל דרך. אבל בארה"ב אין דבר כזה שאישה תורשה להתייחד עם בעלה". פולארד מוסיף בעניין זה כי "אם מישהו אומר לכם שלגברים אין צורך בילדים בדיוק כמו לנשים, הוא משקר. כי ילדים הם הכל".

פולארד, שנחשף ונעצר בסתיו ,1985 חושף בראיון כי הוא ואש תו לשעבר, אן פולארד, הם שהצי לו את מפעילו, אל"מ אביאם סלע, מליפול לזרועות האף.בי.אי. "האף. בי.אי עצרו אותי מחוץ למשרד. בי קשתי להתקשר לאשתי אן, משום שאביאם ואשתו חיכו לנו במסעדה בעיר לארוחת ערב. הדאגה העיקרית שלי באותו רגע היתה להוציא אותו מהמדינה, כי לא היתה לו חסינות דיפלומטית. את עצמי ראיתי בתור מישהו שאפשר לוותר עליו. הוא היה גיבור מדינה, נכס בעל ערך עבור ישראל. אני הייתי חייל, זה הכל".

פולארד מתאר את הימים והש עות הדרמטיים שקדמו לתפיסתו בידי הרשויות האמריקניות ואת חילופי הדברים בינו לבין המאב טח שהוציא אותו מהשגרירות. "איש הביטחון אמר לי: 'אני מצטער, מי רושלים אומרים שאתה צריך לצאת ולהיכנס מהשער הראשי'. אמרתי לו: 'אני לא אספיק להגיע לשער הראשי. 20 סוכנים של האף.בי.אי מחכים בחוץ. אתה יודע מה הם יעשו לי?' והוא אומר: 'מצטער, אתה חייב לעזוב'".

פולארד מטיל בראיון על רפי איתן ז"ל, ועל מפעיליו הישראלים האחרים, את האחריות ללכידתו. הוא מספר כי "לא הוכשרתי כסוכן, לא היתה תוכנית מילוט. כאשר הבעתי חששות, רפי איתן זלזל בזה".

נוסף על כך, פולארד מתייחס בראיון לטענות רבות שהופצו נגדו במשך השנים. הוא הדגיש כי המ ניע היחיד למעשה שעשה היה הרצון לעזור לישראל.

לדבריו, "היה על ישראל אמברגו מודיעיני. האמריקנים תקעו לישראל סכין בגב ולא העבירו את המידע שהיו חייבים להעביר לפי ההסכמים. זו לא היתה רק הסתרת מידע אלא גם שקרים שסופרו לישראלים. נכח תי בפגישות שבהן הדברים קרו. אני יודע שחציתי את הקו, אבל לא היתה לי ברירה. האיומים על ישראל היו חמורים וקשים. כאשר מדינה ערבית מפתחת נשק כימי להשמדה המו נית, וארה"ב מסתירה זאת מישראל, כל יהודי צריך לשאול את עצמו מה משמעות המילים 'לעולם לא עוד'".

ממשפחתו של רפי איתן ז"ל נמסר כי "מתוך כבוד לזכרו, וביטחון מוח לט ביושרתו, חוכמתו ומניעיו, שהיו אך ורק למען מדינת ישראל - אנחנו ממשיכים כמשפחה בדרכו ונמנעים מכל תגובה בנושא פולארד".

את תגובת אביאם סלע לא ניתן היה להשיג.

אסתר: "התחננו לממשל שייתנו לנו הזדמנות להביא ילדים לעולם, בכל דרך. אבל בארה"ב אין דבר כזה התייחדות בכלא"

"האנשים בשכונה נהדרים ומהשיחות איתם אני מרגיש שהם יודעים שמישהו היה מוכן למסור את חייו עבורם"

"דבר אחד אני לא מבין, למה מבקשים ממני סלפי? מה זה השטויות האלה?! כשנכנסתי לכלא לא היה סמארטפון"

 ??  ??
 ?? צילום: אריק סולטן ?? "הייתי חייל, זה הכל". פולארד ורעייתו אסתר
צילום: אריק סולטן "הייתי חייל, זה הכל". פולארד ורעייתו אסתר
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel