Israel Hayom

יעקב ברדוגו

בליבת ההצבעה: שנאה אישית

- יעקב ברדוגו

בעוד 24 שעות ייפתחו הקלפיות ואזרחי ישראל ילכו להצביע. מעולם לא היו בחירות שבהן הסתמן ניצחון אידיאולוגי כה ברור. הימין ניצח. רעיונית, אידיאולוגי­ת, ער כית. ראשי המפלגות המרכזיות, שחקני הבחי רות האמיתיים בבחירות אלה, מגיעים מבית הגידול של הדמוקרטיה הליכודית. שלושה מתוך ארבעת הטוענים עברו את כור ההיתוך של סניפי הליכוד.

25 שנה לאחר הסכמי אוסלו, ברור שדרכו המדינית של השמאל כמעט אינה באה לידי ביטוי בוויכוח הפוליטי בארץ. רוב המועמדים מדברים על צורך בתיקון, אם לא מהפכה, במ ערכת המשפט וביחסים בין הרשויות; נושא שהעסיק רק מעטים לפני עשור. הס מלדבר. גם כלכלית, הסוציאליזם מבית מדרשו של השמאל כמעט לא נוכח.

לנגד עיניו של הבוחר לא יעמדו הישגי השלום שהביאה דרך הימין, וגם לא מבצע החיסונים שהעמיד את ישראל בחזית העו למית של המאבק בקורונה. אף לא הכלכלה היציבה, מהחסינות בעולם מפגעי המשבר. מה שיעמוד בליבה של מערכת הבחירות, מה שלמעשה יניע ויטריף אותה, הוא אותו הדבר שהצליחו להעמיד מערכת המשפט והשמאל הכושל במרכז סדר היום הפוליטי של ישראל: שנאה אישית.

עד כמה שונאים? עד כדי כך שהפלת נתניהו הפכה ליעד שלמענו הם מוכנים למעול בכל ערכיהם ולהפנות עורף לכל אשר הטיפו לו. חלקם אף קוראים להצביע למפלגות "ימין", כמו אלה של סער או בנט, כ"הצבעה אסטרט גית". רק כדי להפיל את ביבי. לא יעזרו הע שור השקט ביותר מבחינה ביטחונית, הפריחה הכלכלית, השגשוג המדיני, הרחובות השוקקים בישראל בזמן שבאירופה חוזרים לסגר: מבחינ תם, ישראל "לא ידעה ימים רעים כימי שלטונו של בנימין נתניהו", וחובה עלינו לשנוא אותו. לפעמים דומה שאם המציאות לא חודרת את ההתבוססות בשנאה, גם מילים כבר לא יעזרו.

האבסורד הבלתי נתפס הזה מוכרח להסתיים - והוא יסתיים ברגע שיהיה רוב למחנה שניצח במאבק האידיאולוג­י. השסע האידיאולוג­י בי שראל הוכרע. כעת על הימין לבסס את ניצחו נו הרעיוני באמצעות ניצחון מספרי חד משמעי של מנדטים, שיאפשר לו לממש את דרכו.

זה מה שעומד על הפרק בבחירות הקרובות, וזו משימתו של המחנה הלאומי. זה נשמע פשוט, אבל דווקא בתוך הימין יש שהתמכרו לשיח ה"שינוי בכל מחיר". וזאת יש לדעת: לא לחינם השמאל מבקש את ראשו של נתניהו. והנה השמאל עלול לקבל את הניצחון המורלי מידיהם של אנשי ימין. כל מהלך של העברת קולות הימין לידי השמאל או סיכול ממשלה בדומיננטיו­ת ימנית לאומית מובהקת, עשויים להוריד לטמיון דורות של מאבק רעיוני שה סתיימו בניצחון הרואי. האחריות הזו מוטלת על כתפי המועמדים - אך לא פחות מכך, על כתפי הבוחרים.

 ??  ??
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? תומכי הליכוד בשוק מחנה יהודה
צילום: אורן בן חקון תומכי הליכוד בשוק מחנה יהודה
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel