Israel Hayom

הקול עוד בידיים שלנו

-

למצביע א רק "מי שמצביע - משפיע". גם "מי שלא

- משפיע". לרעה. כל מי שמתכוון מחר להיעדר מן הקלפיות, להחרים את הבחירות; כל מי שאמר נואש וסבור שכבר אין טעם, ש"דבר לא ישתנה", שהסיבוב החמישי כבר בפתח, או שקולו מיותר מכיוון ש"הניצחון כבר בכיס של הליכוד ונתניהו" - שיחשוב פעם נוספת. הנעלם הגדול של הבחירות הוא שיעור ההצבעה. המשתנה הזה עשוי לחרוץ את גורל הבחירות.

הפוטנציאל לשיעור הצבעה נמוך גבוה הפעם במיוחד: סיבוב הבחירות הרביעי בתוך שנתיים מוצא את הציבור עייף מתאונת השרשרת הפו ליטית שאליה נקלע. רבים - מכל המחנות - קצו בזוהמה, ברפש, בספינים ובשקרים שהמפלגות, הקמפיינרים והמועמדים הטילו איש ברעהו. בש מאל שוררת תחושת ייאוש והערכה שהכל תקוע ושהסיכוי להדחת נתניהו נמוך. בימין נוצר תמהיל מסוכן של אדישות וזחיחות שעלול "להפיל" את הליכוד דווקא בערים "שלו". גם העובדה שב ניגוד לסבבים הקודמים הפעם אין מדובר בקרב "ראש בראש", פוגעת במוטיבציה להצביע ותורמת לאדישות. גם בציבור הערבי - על רקע הפילוג ב"משותפת" - צפויה נפילה בשיעורי ההצבעה.

הסקרים צופים ירידה חדה מ 65 אחוזים בסיבוב השלישי לפחות מ 57 אחוזים מחר. אפילו הציבור החרדי, שנוהר בדרך כלל בהמוניו לקלפיות, עלול לרשום שיעור הצבעה נמוך יחסית. זאת, משום שהן מתקיימות שלושה ימים לפני הפסח, בימים שמוקדשים בדרך כלל להכנות לליל הסדר ולחג.

לכל אלה צריך כמובן לצרף את הקורונה. במ דינות שהלכו לקלפי בתקופת המגיפה היתה ירידה של 14-7 אחוזים בשיעורי ההצבעה. אצלנו אמנם התחלואה בירידה ואנו מתחסנים ו"שבים לחיים", אבל אין לדעת כמה אנשים יחששו להגיע לק לפיות, וכמה מעשרות אלפי המבודדים והחולים וממאות אלפי המובטלים אכן יבואו להצביע.

אם הנפילה בשיעורי ההצבעה תתחלק פרופור ציונלית בין כל המגזרים, ההשפעה של המשתנה הזה על תוצאות הבחירות תהיה נמוכה. אך אם שיעורי ההצבעה הנמוכים יאפיינו רק מגזר, מפלגה או צד אחד - ההשפעה של המשתנה הזה, לכאן או לכאן, עשויה להיות משמעותית. במקרה כזה לא רק "כל קול ישפיע"; גם "כל קול נעדר ישפיע".

בואו לקלפיות. מגרו את הייאוש. טלו את גורל כם בידיכם. אל תאפשרו לנעדרים משום קבוצה או מפלגה לקבוע בהיעדרותם את תוצאות הבחירות. מהות הדמוקרטיה היא שלטון העם. קצת שכחנו, אבל במקור הבחירות אינן עונש, אלא זכות שמא פשרת לנו להיות שותפים בעיצוב המציאות. הפו ליטיקה היא אכן מקום ציני, ולא פעם גם מזוהם. בואו נשמור, לפחות אנו הבוחרים, על מידה של תמימות ואמונה שבכוחנו להשפיע.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel