Israel Hayom

4 מפלגות: נפחית את זמני ההמתנה לטיפולים נפשיים בשירות הציבורי

- מיטל יסעור בית אור

מפלגות הליכוד, העבודה, כחול לבן ותקווה חדשה חתמו או שילבו במצע שלהן תוכנית חומש לקיצור זמני ההמתנה לטיפולים נפשיים בשירות הציבורי, תוספת תקני פסיכולוגים, הרחבת הנגישות בפרי פריה והעלאת שכרם של המטפלים בשירות הציבורי.

זאת בשל משבר הקורונה והצורך הגו בר בטיפולים נפשיים. הרשימה המשותפת ומרצ אמרו שיחתמו גם הן )אך בפועל עדיין לא חתמו(.

זמני ההמתנה לטיפול נפשי דרך קופות החולים נעים בין חצי שנה לשנה, ועבור ילדים ובפריפריה הם נוטים להיות ארו כים יותר.

לאור זאת, ביקש פורום הארגונים למען הפסיכולוגי­ה הציבורית מהמפלגות להוביל תוכניות לשיפור ולחיזוק הטיפולים הנפ שיים דרך קופות החולים. מדובר בטיפולים שניתנים בהשתתפות עצמית נמוכה, בהפניה דרך הקופה.

המפלגות שחתמו התחייבו לקצר את משך ההמתנה לטיפולים נפשיים, לצד פיתוח שי רותים בפריפריה, וכן התחייבו לתוספת תק נים לפסיכולוגי­ם שיקומיים, חינוכיים ותע סוקתיים בשירות הציבורי, לצד העלאת שכר וקביעת מנגנון עדכון לשכר.

"הקופות לא אחראיות"

"אנחנו מתמודדים עם בעיית זמני ההמתנה כבר שנים", מציינת אסנת בר און, מתמחה בפסיכולוגי­ה חינוכית ופעילה במאבק למען הפסיכולוגי­ה הציבורית.

"כשעשו את הרפורמה בבריאות הנפש", היא משחזרת, "הפסיכולוגי­ם נאבקו בה מחשש להחמרה ולפגיעה במענה שהמטופלים מק בלים. האחריות עברה לקופות החולים, אך הן בפועל לא מקיימות את האחריות. זמני ההמתנה הם בין חצי שנה לשנה. זה חמור כשמדובר בסעד נפשי למבוגרים ועל אחת כמה וכמה אצל ילדים או תינוקות שממתינים חודשים ארוכים, עד שכבר איבדנו את חלון הזמן שאפשר לעזור להם",

בר און מדגימה את המצב הנוכחי בעז רת משבר הקורונה של השנה האחרונה, שאז "כולם ראו את מה שאנחנו מדברים עליו שנים, שאנשים נמצאים במצוקה נפשית וק מלים מדיכאון ומחרדה. צריך עזרה בתחום בריאות הנפש ופשוט אין מי שיעזור להם. לצד עלייה במצוקות נפשיות, ראינו ירי דה ביכולות של אנשים לממן טיפול פרטי. כשיש פיטורים וחל"ת ועסקים שנסגרו, אנ שים לא יכולים לשלם 350 שקלים לפסיכו לוג פרטי ועוד יותר זקוקים למענה הציבורי. לא יעלה על הדעת שבריאות הנפש תהיה מותרות לעשירים, כפי שרופא משפחה אינו מותרות לעשירים".

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel