Israel Hayom

צלילים של פחד

- חיים שיין

הודעת הפרקליטות על סגירת תיק החקירה נגד אפי נוה והשופטת אתי כרייף, שזכה לכותרת המפוקפקת "מין תמו רת מינוי", לא הפתיעה. כל מי שמכיר את האופן שבו הפרקליטות מפעילה את שיקול דעתה, ידע בסבירות גבוהה מאוד שהתיק ייגנז. למרות שהחקירה, על פי החלטת שי ניצן, העלתה מעשים פליליים לכאורה של קבלת ומתן שוחד, מרמה, הפרת אמונים והשמדת ראיות.

התירוץ לגניזה הוא חוסר יכולת לקבוע קשר ודאי בין יחסי מין למינוי וכן השגת ראיות, אגב פריצה לטלפון הנייד של נוה.

רוב מבין האזרחים גיחך למשמע ההחלטה. הישראלים אינם תמימים וכל אחד מבין מה היתה המשמעות למערכת המשפט אם היה מתברר שמשרת שופטת הושגה באמצעות יחסי מין. מערכת אכיפת החוק מצויה באחד מרגעי השפל הגדולים בתולדותיה. אמון הציבור בה אבד. הנשיא אהרן ברק אמר כי למערכת המשפט אין ארנק וחרב אלא את אמון הציבור - כשזה אובד, המערכת בקריסה ונאלצת להגן על עצמה מפני עצמה. משבר אוטואימוני מובהק. בנסיבות אלה המערכת אינה מוכנה לברר עובדות שיכולות לה טיל עליה צל כבד.

גם הגילויים ההולכים ומתרבים על התנהלות הפרקליטות והייעוץ המשפטי לממשלה בעניין תיקי נתניהו לימדו במובהק כי מי שיכול לתפור תיקים, יכול גם לפרום תיקים ולגנוז אותם לפי צרכיו. משום מה, יש תחושה שבטלפון הנייד של אפי נוה יש חומרים מרתקים ומעוררי עניין שאולי אוחזים בגרונם אחרים, ממש כמו ששי ניצן אחז בגרונו של מנדלבליט. אם הנימוק לגניזה הוא השגת ראיות בדרך לא חוקית, הרי תיקי ראש הממשלה היו צריכים להיגנז מזמן. שהרי אם "פרי העץ המורעל" בעייתי כראיה, נכון הדבר גם בתיקי ראש הממשלה שבהם יש יער של פירות תרעלה. אך בכל מה שנוגע לנתניהו, שיקולי הפרקליטות שונים.

ברכות לאפי נוה, לשופטת כרייף ולעורכי הדין שלהם על גניזת התיק. אך כדי לנקות את התחושות הקשות ההולכות ומצטברות על מערכת אכיפת החוק והמשפט, חשוב וחיוני לפרסם את שהוקלט בטלפון של נוה כמו גם את ההקלטות שבאמצעותם אחז ניצן בצ ווארו של מנדלבליט.

מי שאמון על שלטון החוק לא יכול לפחד מבירור האמת בכל מה שנוגע אליו עצמו. מי שחפץ להחזיר את האמון במערכת אכיפת החוק חייב לגלות ולחשוף את כל המידע ולא להסתתר מאחורי מסך בערות ומסיכות.

ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה, ואין דמוקרטיה מתוקנת ללא משפט צדק.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel