Israel Hayom

שוב השקר הזה

שידורי אתמול בטלוויזיה, כל הערוצים

- ניר וולף עובר מסך

מחר הולכים לקלפי ומינה צמח יושבת לבד בבית, מחכה שה טלפון יצלצל, שאולי מישהו ייזכר בה ויזמין אותה לאולפן כדי להרים מדגם או ללרלר על ממשיכי דרכה. לפתע צלצול טלפון קוטע את השקט. "שלום", אומרים מהצד השני של השיחה, "אנ חנו עורכים סקר לקראת יום הבחירות, אפשר לשאול למי גברתי מתכוונת להצביע?". ומה תענה בסיטואציה כזו גברת צמח? את התשובה האמיתית או שהיא תשקר?

יממה לפני יום הבוחר, זה אומר שבערוצים חופרים עוד ועוד על סקרים ומדגמים. כמיטב המסורת, סוקרי מדגמי הטלוויזיה הופכים בבת אחת לאנשים המבוקשים במדינה, ואלה מייד שולפים מח שבונים ובדיחות קרש על אחוזי חסימה ומתייצבים בכמה שיותר תוכניות כדי לקדם את עצמם ואת שידור ליל הבחירות של הערוץ.

"נאחל לך שכרגיל תקלע בול, או כמה שיותר קרוב לבול", איחל אתמול אור הלר ,17:00) רשת( לקמיל פוקס, אחרי עוד דיון עבש ביניהם על אחוזים, מתלבטים ושקרנים. סאגת השקרנים, כרגיל, תופסת נפח משמעותי כי הרי ידוע שישראלים מתמחים בלהתח כם, ולכן הם מעוותים סקרים בכוונה. קלמן ליבסקינד אפילו אירח בתוכניתו "עצם העניין" ,18:00) כאן (11 את פרופ' אייל וינטר כדי לנתח את התופעה, לשמוע מדוע אנשים משקרים בסקרים, ולב סוף להגיע למסקנה שצבעה את התחביב בצבע פוליטי חד משמעי )מצביעי ימין, אלא מה(.

מינה צמח פרשה בזעם אחרי סבב הבחירות הראשון והטיחה את אשמת כישלון החיזוי שלה באותם שקרנים אלמונים שחיבלו לט ענתה בכוונה בתוצאות המדגם. אבל זה הכל עניין של מספרים. ולמען האמת, מספרים לא אמורים לשקר. לכן, במערכת בחירות צמודה כמו זאת שעוברת עלינו כעת, וכשידוע על כמה וכמה מפ לגות הנושקות לאחוז החסימה, לא צריך להיות סטטיסטיקאי כדי להבין שכמעט בלתי אפשרי יהיה לנבא כבר מחר בערב - בשלב פרסום המדגם - את תוצאות האמת, כי אם יהיה צמוד אז הכל עוד יכול להשתנות. לפיכך, כשחגיגת המספרים תתנפץ בשעה עשר ודקה, והתוצאות אולי יהיו מעורפלות ולא הכי מדויקות, אל תא שימו את השקרנים.

לקראת שידור: סדרה דוקומנטרית מסקרנת תוצרת HBO תעלה היום בישראל ,22:00) ביס דוקו, סלקום TV והחל מהשבוע הבא בהוט ,(8 והיא חוקרת לעומק את תנועת ,QAnon שתפסה בשנים האחרונות תאוצה בעיקר באזורי הימין הקיצוני של ארה"ב. התנועה צמחה ממרתפי האינטרנט האפלים, צברה כוח ותומכים עד שלקחה חלק פעיל ומרכזי בניסיון ההשתלטות על גבעת הקפיטול בתחילת חודש ינואר.

הבמאי קולן הובאק חקר במשך שלוש השנים האחרונות את הת עוררות התנועה, עקב אחרי גורמים מובילים בה ובדק את התיאוריות הקונספירטי­ביות שהיא מובילה. יצאה לו סדרה בת שישה פרקים על חופש הביטוי, רשתות חברתיות, זעם אנטי ממסדי, לאומנות גזעית, מלחמת מעמדות ועוד ועוד. לכאורה, יש מצב שהסדרה גם הצליחה לחשוף את זהותו של ,Q המנהיג הנערץ. או לפחות כמה מהמנהיגים. הרי אושיות אינטרנטיות הן אולי עוצמתיות וכוחניות מאחורי המ קלדת, אך כשפוגשים אותן מגלים שהן בעיקר מוזרות. אני יודע, לא הבנתם כלום, אבל צריך לצפות בסדרה כדי להבין באמת את משמעות התופעה.

כמו לא מעט סדרות דוקומנטריו­ת מושקעות אחרות, גם :Q" לתוך הסערה", סובלת ממריחה מוגזמת, יותר מדי מידע, הסתעפויות מיותרות וחלקים שהיה עדיף להשאיר בחוץ. ועדיין, זה המסמך הכי רציני, מעניין ומפורט שתמצאו על סיפור שהתחיל באתר אינטרנט נידח וכמעט מוטט את הממסד האמריקני.

 ??  ?? אור הלר וקמיל פוקס
אור הלר וקמיל פוקס
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel