Israel Hayom

שוב מדברים בשמם של הערבים

- אייל זיסר

בעולם הערבי עוקבים בעניין אחר הטלטלה הפוליטית העוברת על ישראל, ומתקשים להבין את הפער הבלתי נתפס בין הדימוי העוצמתי של ישראל לבין החידלון והשיתוק שאחזו במערכת הפוליטית שלה. אבל יותר מכל, ואפשר שאף יותר מהישראלים עצמם, מצפים בעולם הערבי להכרעה ברורה שתביא בעקבותיה להקמת ממשלה יציבה ומתפקדת. זה אינו רק אינטרס ישראלי, אלא גם אינטרס כל ערבי. שהרי במציאות האזורית הנוכחית, לאחר שהתברר כי ארה"ב נחושה לעזוב את האזור ולשם כך מבקשת להתפייס עם איראן, זקוקים הערבים לישראל חזקה כדי שתוביל את המאבק מול האיום האיראני ומול אתגרים נוספים.

כמו בכל מערכת בחירות בעשורים האחרונים, יש מי שמבקש לגרור את העולם הערבי מעמדת הצופה מן הצד אל תוככי הקלחת הפוליטית, לשים דברים בפי הערבים ולייחס להם עמדות שאינן שלהם.

כך, למשל, נטען כי אין ממש בהסכמי השלום בין ישראל לבין מדינות המפרץ, סודן ומרוקו, וכי הם לא ישרדו את חילופי הממשל בארה"ב, שהרי הערבים לא באמת רוצים שלום עם ישראל אלא יחסים טובים עם וושינגטון. מפעם לפעם גם מדווח על משברים מדומים ביחסי ישראל ושכנותיה, למשל על קרע ביחסים עם איחוד האמירויות הערביות, על הפניית כתף קרה מצד סעודיה, ועל התמוטטות השלום עם ירדן. אלא שבפועל מתברר כי השלום מוסיף לפרוח וכי מדינות ערביות נוספות מתכוונות לעלות על עגלת השלום.

טענה דומה נשמעה, אגב, גם ערב מערכת הבחירות של ,1981 עת לנשיא המצרי, אנואר סאדאת, יוחסה תמיכה במועמד המערך, שמעון פרס, ואף נטען כי הנשיא המצרי מלא זעם על מנחם בגין לאחר שזה הורה להשמיד את הכור הגרעיני בעיראק למחרת פגישה שקיים עימו, ובכך הביך אותו. אלא שהתברר שסאדאת לא רק שלא חש מובך, אלא אף רצה בבחירתו של בגין, שיחד עימו פרץ את הדרך לשלום, ושבו ראה מנהיג אמין וחזק העומד בדיבורו.

כך קרה גם בבחירות ,1996 אז יוחסה לחוסיין מלך ירדן ולנשיא מצרים, חוסני מובארק, תמיכה בשמעון פרס, איש חזון "המזרח התיכון החדש", אלא שאלו העדיפו דווקא את נתניהו מאותן הסיבות שבעטיין רצה נשיא מצרים את בגין בשעתו. אפשר להניח, אגב, שכך הם פני הדברים גם כיום בעולם הערבי, המחפש שותף ישראלי שעליו ניתן לסמוך ושעימו ניתן לקדם מהלכים משותפים בעלי השפעה על עתיד האזור כולו.

חשוב, אפוא, לשמוע את דעתן של בעלות הברית של ישראל בעו לם הערבי, בפרט כשמייחסים להן עמדות לא להן. אבל את ההחלטה באשר לעתידה של ישראל יש להשאיר לאזרחי ישראל - ואותה הם יקבלו בהצבעה בקלפי ביום שלישי הקרוב.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel