Israel Hayom

משמר בליכבוד

בכדורגל יש הרבה חוקים לא כתובים ● אחד מהם הוא משמר הכבוד, שבו אחת הקבוצות "מצדיעה" ליריבתה על הישג כלשהו ● אבל יש גם מוקשים, כמו זה שהתפוצץ באולד פירם בין סלטיק לריינג'רס

- דור הופמן

בסופו של דבר, התשובה היתה לא. סלטיק לא עשתה לריינג'רס משמר של כבוד כשהשתיים נפגשו אתמול בסלטיק פארק לדרבי של גלאזגו ,(1:1) שבמקרה היה גם המשחק הרא שון של השתיים אחרי שריינג'רס הב טיחה אליפות ראשונה זה עשור.

המנהג הזה, "משמר של כבוד", היה נושא השיחה העיקרי בימים שקדמו למ פגש. בשלב מסוים נדמה היה שסלטיק אכן תבצע אותו, בייחוד אחרי שמאמנה לשעבר ברנדן רוג'רס טען שהיא צריכה לעשות זאת כדי להראות "צניעות וק לאסה", אלא שמאמנה הזמני ג'ון קנדי דאג להודיע מראש שאין שום סיכוי שזה יקרה. "דיברנו בינינו והחלטנו פה אחד שלא נעשה את זה", אמר קנדי לתקשו רת, "זה לא אומר שחסרה לנו קלאסה, ממש לא. אנחנו מועדון שתמיד התנהג ביושרה ועשה את הדבר הנכון".

ובאמת, בעיני סלטיק, היא עשתה את הדבר היחיד שנכון. משמר הכבוד הוא אמנם מנהג שגם היא נהנתה ממנו בעבר, אבל המקרה הזה היה יוצא דופן. מעבר לעובדה שמדובר ביריבה הגדולה והשנואה ביותר שלה, שזכתה באליפות מרשימה ומנעה ממנה תואר עשירי בר ציפות, המניע של סלטיק היה נקמה. ב ,2019 כשהיא זכתה באליפות שמי נית ברציפות והתארחה באייברוקס, היתה זאת ריינג'רס שסירבה לקבל אותה למגרש במשמר כבוד. "המועדון החליט שלא נעשה את זה, כך שהמ חשבות והדעות שלי לא רלוונטיות", הסיר אז אחריות מאמן ריינג'רס סטיבן ג'רארד. לכן אתמול סלטיק לא היתה מוכנה לשמוע על זה. "כל העניין הזה הוא שטות", קבע שחקנה לשעבר ג'ון הארטסון, "מדובר ביריבים שיכולים לכבד זה את זה בלי משמר הכבוד הזה".

הכל התחיל מבאזבי

לפי ספרי ההיסטוריה, או יותר נכון לפי האינטרנט, המנהג הזה החל ב .1955 סר מאט באזבי, אז מאמן מנצ'סטר יונייטד, רצה לעשות כבוד לצ'לסי, שז כתה לראשונה באליפות כשהשתיים נפגשו באולד טראפורד במחזור הסיום. שחקני יונייטד עמדו בשתי שורות, וכ שאלה של צ'לסי עלו למגרש הם התק בלו במחיאות כפיים. רוי בנטלי, קפטן צ'לסי דאז, תיאר זאת כך: "באזבי דאג שנקבל טיפול של השטיח האדום".

הרגע הזה התפשט לאט לאט ברחבי היבשת. לספרד, כך אומרים, הוא הגיע ב ,1970 כשאתלטיק בילבאו כיבדה את אתלטיקו מדריד לאחר שהקולצ'ונרוס זכו באליפות על חשבון הבאסקים. לס קוטלנד, יותר נכון לגלאזגו, זה הגיע ב .1964 ריינג'רס קיבלה את סלטיק במשמר כבוד אחרי שזאת עלתה לחצי גמר גביע המחזיקות האירופי, וב 1976 המחווה אמורה היתה להיות הפוכה, אך המשטרה מנעה זאת. מאז ועד היום לא היה משמר כבוד ב"אולד פירם".

ואולי טוב שכך. למרות שבשנה שע ברה פפ גווארדיולה אישר שמנצ'סטר סיטי תערוך משמר כבוד לאלופה ליב רפול, והיא אכן ערכה, המנהג השרירותי הזה לא תמיד עובר חלק בגרון של המ בצעים. ב ,2005 למשל, גארי נוויל היה כל כך מריר כשנאלץ לקבל את צ'לסי באולד טראפורד במחיאות כפיים, שהוא עמד שם בפרצוף חתום וסובל. מי שלא פחות סבלו היו אוהדי ארסנל, שב 2013 ראו את קבוצתם מקבלת במשמר כבוד את יונייטד ורובין ואן פרסי שעזב אותם בתחילת העונה. "התחושה היתה מוזרה", העיד ההולנדי במרוצת השנים, אבל במ קרה הזה - כמו ברוב המקרים - נושכים שפתיים ועושים את המשמר.

נדירים המקרים שבהם זה לא קורה, וזכור במיוחד זה של הקלאסיקו ב .2017 ריאל מדריד זכתה בגביע העולם למוע דונים ונחתה למפגש מול ברצלונה, אלא שהקטלאנים ויתרו על משמר הכבוד. הטענה: הם לא השתתפו במפעל ולכן אין סיבה שיערכו את הטקס.

וזה עוד עניין. אין חוקים כתובים למ שמר הכבוד. לא מתי, לא איך, לא כמה. ובהיעדר כאלה, קיומו נתון למערכת היחסים בין המועדונים בנקודת הזמן המסוימת. לרוב הוא יתקיים ללא בעיות, אך במקרים מסוימים - כשהוא מתנגש עם יריבות גדולה - הסיפור אחר. כפי שהדגישה סלטיק - לפעמים עדיף לוותר על הכבוד כדי שלא ירמסו לך אותו.

 ?? צילום: ?? וולש חוטף ממורלוס. כך ייעשה לאיש אשר לא כיבד? GettyImage­s
צילום: וולש חוטף ממורלוס. כך ייעשה לאיש אשר לא כיבד? GettyImage­s
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel