Israel Hayom

"הצבע וסע", רחפנים וקלפיות באוטובוס: בוחרים בצל הנגיף

גם זקני ועדת הבחירות מתקשים לזכור יום כה מורכב לוגיסטית ● הסיבות לאתגר: חולי קורונה, מבודדים, ולו"ז צפוף עד החג ● הפתרונות: שינוע חולים במוניות על חשבון המדינה ופיקוח רחפנים

- גדעון אלון

כתבנו בכנסת

הבחירות לכנסת ה־42, כמו קודמותיהן בשנה האחרונה, מציבות אתגרים רבים בפני ועדת הבחירות המרכזית, משום שטראומת הקורונה עדיין מרחפת ויש מי שחושש שהמצב ייצא משליטה.

בוועדת הבחירות נערכו גם הפעם, כמו בסבבים הקודמים ,2020־ב אך עדיין בצורה מעט שונה מכפי שעשו במערכות הבחירות הקודמות. אלה השינויים שנדרשו: גידול ניכר במספר המעטפות הכפולות: במערכת הבחירות לכנסת ה־32, הקודמת, מספר המצביעים במעטפות כפולות היה כ־033 אלף איש. מדובר בחיילים, בשוטרים, באסירים וסוהרים, בנציגים רשמיים של ישראל בחו"ל ובבעלי מוגבלויות, שאליהם יתווספו הפעם גם חולים מאומתים ומבודדים.

קלפיות "הצבע וסע": הללו הוקמו לראשונה ומיועדות לחולי קורונה ולמבודדים. הן מפוזרות היום ב־005 מתחמי אוהלים בכל רחבי הארץ. בירושלים: בחניון הר הרצל, בחניון גבעת רם, בשכונת פסגת זאב ובגבעת התחמושת. בתל אביב: בפארק דרום, בהיכל שלמה וברדינג שבצפון הנמל.

חולים מאומתים במוניות: 12 אלף החולים המאומתים יגיעו לקלפיות מיוחדות של "הצבע וסע" במוניות של גט טקסי, במימון ועדת הבחירות. במוניות תהיה חציצה בין הנהג לבין החולה, שיישב במושב האחורי.

מבודדים: 39 אלף המבודדים יורשו להגיע לקלפיות המיוחדות ב"הצבע וסע" גם ברכבם הפרטי. אלה שאין ברשותם רכב יוכלו להזמין מונית של גט טקסי במימון ועדת הבחירות.

רחפנים: ועדת הבחירות שכרה רחפנים שידווחו למוקד ועדת הבחירות על קלפיות של "הצבע וסע", למקרה שיתפתחו בהן לחצים ותורים ארוכים של ממתינים להצבעה. זאת כדי לווסת את מספר המגיעים לשם להצביע ולמנוע הצטופפות.

קלפיות בנתב"ג: בפעם הראשונה ייפתחו הבוקר ארבע קלפיות בנמל התעופה בן־גוריון, כדי לאפשר לישראלים שיגיעו מחו"ל להצביע במעטפה כפולה. הקלפיות יוצבו באחד השרוולים בטרמינל, לפני בדיקת ביקורת הגבולות. ישראלי שיגיע מחו"ל יידרש לעבור תחקיר של משרד הבריאות ובדיקת קורונה ולהיכנס לבידוד, אלא אם כן חוסן פעמיים.

חולי קורונה בבתי החולים: גם חולי הקורונה המאושפזים ב־83 בתי חולים ברחבי הארץ יוכלו להשתתף בבחירות, כמו גם החולים האחרים המאושפזים.

ספירת הקולות: בשל הגידול במספר המעטפות הכפולות, הקימה ועדת הבחירות מערך רחב של 6,500־כ עובדים שיספרו ויתפרסו על כל שטחה של הכנסת, לרבות המרפסות והחניונים.

לוח זמנים צפוף: ועדת הבחירות חייבת לעשות כל מאמץ כדי להשלים את ספירת כל הקולות וחישובי חלוקת המנדטים עד כניסת השבת ביום שישי הקרוב. כלומר, יעמדו לרשותה פחות משלוש יממות מסגירת הקלפיות הערב 22:00־ב ועד כניסת השבת. זו משימה קשה בעיקר בגלל הגידול במספר המעטפות הכפולות, שספירתן נמשכת יותר זמן.

 ?? צילום ארכיון: אורן בן חקון ?? ספירת הקולות
צילום ארכיון: אורן בן חקון ספירת הקולות
 ?? צילום: קוקו ?? ספירת קולות של מבודדי בית בשוהם
צילום: קוקו ספירת קולות של מבודדי בית בשוהם
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? הכנות לפתיחת קלפי מבודדים בהר הרצל, ירושלים
צילום: אורן בן חקון הכנות לפתיחת קלפי מבודדים בהר הרצל, ירושלים
 ?? צילום: יוסי זליגר ?? מתחם קלפיות מבודד בחניון רדינג ת"א, אתמול
צילום: יוסי זליגר מתחם קלפיות מבודד בחניון רדינג ת"א, אתמול
 ?? צילום: רוני שיצר ?? מוניות גט טקסי יסיעו חולים על חשבון המדינה
צילום: רוני שיצר מוניות גט טקסי יסיעו חולים על חשבון המדינה
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? רחפנים יפקחו על תורים וצפיפות
צילום: גדעון מרקוביץ' רחפנים יפקחו על תורים וצפיפות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel