Israel Hayom

בחירות סבב ד': מפת התרחישים

בימין מקווים סוף־סוף להגיע להכרעה ● בשמאל מתכננים חיבורים לא טבעיים כדי ליצור גוש חוסם ● מקואליציית 61 לנתניהו ועד שיתוף פעולה בין לפיד לחרדים - האסטרטגיות שלפני המספרים

- מתי טוכפלד פרשנות

רוב של 61 לימין

מדובר בתרחיש שעד כה נתניהו לא זכה להגשים בשלוש מערכות הבחירות הקודמות, ובמשימת העל של ראש הממשלה בבחירות הנוכחיות. עד כה, על פי מפת הסקרים, נראה כי מדובר ביעד גבולי, ואף שמעטים הסקרים שהצביעו על כך שהדבר אפשרי, מדובר בחידוש לעומת סבבי הבחירות הקודמים, שבהם לא היה שום סקר שהראה כי לנתניהו יש קואליציה של .61

מה שפועל לרעתו של נתניהו בהגשמת התרחיש הרצוי עבורו הוא העובדה שנפתלי בנט, שבכל סבבי הבחירות הקודמים היה חלק בלתי נפרד מגוש הימין בראשותו, העמיד את עצמו במערכת הבחירות הנוכחית כלשון מאזניים אשר לא מחויבת לשום צד. בכל סיטואציה נתניהו יהיה זקוק לבנט כדי להרכיב קואליציה, ואין אפשרות להקמת ממשלת ימין בלעדיו.

אם תוקם קואליציית ימין, מדובר יהיה בקואליציה ההומוגנית ביותר האפשרית, של מפלגות שכבר ישבו יחד בעבר, ולא תהיה להן כל בעיה לשתף פעולה גם בהמשך אם יזכו יחד לרוב הדרוש.

סיכוי ההצלחה: בינוני.

קואליציה של 61 נגד נתניהו, ללא הערבים

בשלושת סבבי הבחירות הקודמים היה רוב למתנגדי נתניהו, שאמנם הצליחו בשניים מהם לייצר גוש חוסם ולמנוע ממנו הקמת ממשלה, אולם נכשלו בהרכבת ממשלה בעצמם כאשר קיבלו את המנדט לעשות כך.

מה ששונה בסבב הבחירות הנוכחי לעומת קודמיו הוא כניסתו של גדעון סער למגרש כראש מפלגה עצמאית, והחלטתו של נפתלי בנט שלא להשתייך באופן מוצהר לאחד הגושים.

דבר נוסף המעמיד את הגוש בסכנה הוא העובדה שמפלגות השמאל הגיעו לבחירות הנוכחיות מפוצלות מאי פעם - תוך שהן בסכנה לא לעבור את אחוז החסימה. אם יעברו כולן, עשוי הגוש לגדול מכפי כוחו הנוכחי. עובדה זו יכולה להביא, בסופו של דבר, לכך שגוש האופוזיציה יגדל ויושג רוב לקואליציה להדחת נתניהו ללא הסיעות הערביות.

אם כך יהיה, מדובר יהיה בקואליציה לא הומוגנית שתתקשה לתפקד לאורך זמן, שכן היא תכלול מפלגות שמאל מובהקות מצד אחד, ומפלגות ימין מהצד האחר.

סיכוי ההצלחה: נמוך מאוד - שום סקר לא הראה שמדובר בתרחיש סביר.

נפתלי בנט וגדעון סער מתחברים

תוכניתו של יאיר לפיד לקבל את המנדט להרכבת הממשלה מנשיא המדינה תלויה בזה שיש עתיד בראשותו תהיה המפלגה הגדולה ביותר בגוש השמאל. במקרה כזה, אם נתניהו ייכשל במלאכת הרכבת קואליציה, הוא עשוי לקבל את המנדט מהנשיא. אלא שללפיד יהיה קשה להרכיב ממשלה בשל החרמת החרדים, ובשל התחייבותו של נפתלי בנט שלא לשבת בשום מקרה תחת לפיד כראש ממשלה.

כדי לעקוף את המכשול, עשויים גדעון סער ונפתלי בנט להתאחד אחרי הבחירות, מה שעשוי ליצור רשימה משותפת שתעלה במ

ספר המנדטים שלה על מספר המנדטים של לפיד - ולקבל את המנדט להרכבת הממשלה במקומו. במקרה כזה יש סיכוי שמלאכת הרכבת הממשלה שתותיר את הליכוד בחוץ, תצלח. תלוי, כמובן, במספר המנדטים שיקבל כל אחד מהשחקנים הרלוונטיים.

גם הסיעות החרדיות עשויות להצטרף למהלך כזה ולהסביר כי אחרי כישלון נתניהו להרכיב ממשלה, והיות שמדובר בממשלת ימין, אין מניעה לפרק את הברית עם ראש הממשלה ולמנוע בחירות חמישיות.

הבעיה בתרחיש הזה היא שמעבר ליכולת להשיג את מספר המנדטים הדרוש, לא ברור אם החרדים יסכימו לשבת יחד עם לפיד, אפילו שהוא לא ראש הממשלה, ואם יסכימו לשתף פעולה בקואליציה עם אביגדור ליברמן. גם לא ברור אם לפיד יסכים לכהן תחת בנט וסער.

אם תוקם קואליציה כזאת, הדבר היחיד המשותף למרכיביה יהיה הרצון להדיח את נתניהו מהשלטון. על כל שאר הדברים צפויים הצדדים להיות חלוקים, ומדובר בקואליציה שקשה מאוד יהיה לתפעל לאורך זמן.

סיכוי ההצלחה: בינוני עד נמוך.

הפתעה עם לשונות המאזניים - נפתלי בנט או מנסור עבאס

רק שתי מפלגות לא שייכו את עצמן לשום מחנה לאורך כל קמפיין הבחירות: ימינה של נפתלי בנט ורע"מ של מנסור עבאס. היות שכך, איש מהם לא יפר שום הבטחה אם יחליט ללכת עם נתניהו, או להצטרף לאלה המתנגדים לו.

במקרה כזה, יש סיכוי שמלאכת הרכבת הממשלה שתותיר את הליכוד בחוץ, תצלח.

לנתניהו אין קואליציה ללא בנט. אם לא יושגו 61 יחד איתו, ההערכה היא כי אפסו סיכוייו של נתניהו להרכיב קואליציה אחרת. האומנם? לא מעט גורמים במערכת הפוליטית סבורים כי הברית בין נתניהו לעבאס חזקה משנדמה, ובשעת הצורך יוכל ראש הממשלה להציג קואליציה הנשענת על קולות סיעת רע"מ. נתניהו אמנם אמר שלא יעשה זאת, וגם יתר שותפיו, כמו נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ', הבהירו שלא ייתנו לו לעשות זאת - אולם בסופו של דבר, הכל יהיה תלוי באלטרנטיבו­ת.

גם בנט עשוי להפתיע ולא להצטרף למשל לקואליציית ימין של ,61 שאפשרית רק איתו. את זה יעשה בנט רק אם יגיע למסקנה שיש קואליציה אחרת.

ההערכה היא כי אם אי הצטרפותו תביא למערכת בחירות נוספת, יעדיף בנט להיכנס תחת נתניהו ולא להיות אחראי לעוד מערכת בחירות, חמישית במספר.

סיכוי ההצלחה: קשה להעריך - תלוי אך ורק במספרים.

בחירות חמישיות

ארבע פעמים לא היתה הכרעה. אף שהפעם נראה ששני הצדדים מגיעים נחושים יותר ולהוטים יותר להרכיב קואליציה בכל מחיר, כולל עם הח"כים הערבים, עדיין יכולה להיות אפשרות שגם הפעם לא יעלה בידו של איש מהצדדים להרכיב קואליציה.

נתניהו מגיע נחוש יותר כי בחודש נובמבר יתרחש מועד הרוטציה, ובני גנץ ייכנס לתפקיד ראש הממשלה. באופוזיציה מגיעים גם הם נחושים יותר ומוכנים לכל הרכב שידיח את נתניהו מהשלטון.

סיכוי ההצלחה (או יותר נכון, הכישלון): לא רעים בכלל, עם כל הצער שבדבר.

 ??  ?? בדרך לקואליציית ימין הומוגנית?
בדרך לקואליציית ימין הומוגנית?
 ?? צילום: נעם ריבקין פנטון ?? דרעי ולפיד. יבטלו את החרמות?
צילום: נעם ריבקין פנטון דרעי ולפיד. יבטלו את החרמות?

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel