Israel Hayom

פרשת שמות וחשבונות

בשבוע שעבר הצביעו בריו דה ז'נירו בעד החלפת שמו של המרקאנה לכבודו של גדול שחקני ברזיל, פלה, בעודו בחיים ● המתנגדים כבר מוכנים: "אם רוצים אצטדיון על שמו, שיעשו את זה בסנטוס" ● וגם: איך ישפיע המהלך על מורשתו של עיתונאי הספורט שיזם את הקמת המתקן העצום?

- דור הופמן

במקרה של מראדונה ונאפולי, זה לקח תשעה ימים. כמה שעות אחרי שהכוכב הארגנטינאי הלך לעולמו בחודש נובמבר, ראש העיר לואיג'י דה מגיסטריס כבר הציע להחליף את שם האצטדיון לשמו של השחקן הגדול בהיסטוריה של הקבוצה. מאחר שהשם הישן, סאן פאולו, לא נגע באף אחד ושמו של מספר 10 בהחלט כן, תלונות לגבי ההצעה כמעט שלא נשמעו. בתוך כמה ימים אישרה מועצת העיר את הבקשה, והאצטדיון בנאפולי הפך רשמית ל"דייגו ארמנדו מראדונה".

היה מתבקש לחשוב שהמקרה של פלה והמרקאנה יהיה דומה. כמובן שהתסריט אינו זהה - הכוכב הברזילאי עדיין בחיים - אך בעיני הברזילאים מדובר גם כן בגדול שחקני תבל ובאלוהים שלהם עלי אדמות. אולי בהשראת הכוכב הארגנ טינאי, בשבוע שעבר מחוקקי מדינת ריו דה ז'נירו הצביעו בעד החלפת שמו של האצטדיון הלאומי המפורסם, וכעת כל שנותר הוא אישור של המושל.

אם וכאשר יאשר, אצטדיון המרקאנה יחליף את שמו לאצטדיון אדסון ארנ טס דו נסימיינטו, או בקיצור "אצטדיון המלך פלה".

מה עם גארינצ'ה וזיקו?

בשונה מהשידוך המהיר בין נאפו לי ודייגו, ריו דה ז'נירו מתקשה לקבל את הבשורה על שינוי שם האצטדיון מכמה סיבות. מעבר לבעיה הבסיסית שההתעסקות בעניין תיירותי שיווקי שכזה בימים קשים של מגיפת הקורונה לא מתקבלת בעין יפה, יש את העניין החמור יותר, שהוא ההיסטורי.

"זה לא מתאים וזה אידיוטי", כתב GLOBO"ב "O הפרשן תאלס מאצ'דו, ורבים חושבים כמוהו. כי לא רק שלפלה כבר יש אצטדיון על שמו, אמנם קטן וצנוע בעיר החוף מאסייו, החיבור שלו למרקאנה מרגיש מאולץ. פלה אמנם כבש באצטדיון המיתולוגי הזה שערים חשובים מול בנפיקה ומילאן בגביעים הבין יבשתיים ב 1962 ו 1963 וגם את שערו ה 1,000 ב 1969 מול ואשקו דה גאמה.

לאף אחד אין ספק שפלה אהב את המרקאנה, אבל עדיין מדובר בשחקן ששיחק בסנטוס מהעיר סאו פאולו.

"לגארינצ'ה, זיקו, רוברטו דינמיטה וריבלינו קשר חזק יותר לאצטדיון הזה מלפלה", כתב הפרשן לואיס אאוגוסטו סימון, "אם רוצים לקרוא לאצטדיון על שמו, שיעשו את זה בסנטוס".

"פיליו יצר את המרקאנה"

לא סתם עיתונאים ופרשנים רבים יוצאים נגד המהלך הזה. "המרקאנה" הוא רק כינוי שנובע מהמיקום של האצ טדיון, אך שמו האמיתי הוא "אצטדיון העיתונאי מריו פיליו".

פיליו היה אחד הקולות החזקים שהובילו לבניית האצטדיון הזה לק ראת הגביע העולמי ב .1950 בדפים הוורודים של העיתון ‪JORNAL DOS"‬ "SPORTS הוא כתב על כדורגל בכ בוד וברהיטות, ובמקביל נלחם על כך שהמרקאנה יהיה גדול ככל הניתן ויוצב במרכז העניינים כך שיהיה זמין לכל התושבים.

ב ,1966 אחרי שהלך לעולמו מהת קף לב, הוחלט לקרוא לאצטדיון, עד אז "המוניסיפלי", על שמו.

מריו נטו, נכדו של פיליו וממשיך דרכו כעיתונאי, התייחס השבוע לתוכ נית לשינוי השם. "זה רעיון מצער. אקט של ברבריות", הוא כתב, "הפוליטיקאי­ם רק רוצים לעשות כסף ולא יודעים מי היה סבא שלי".

לסיום, פנה נטו אל שחקן העבר בבטו, היום פוליטיקאי שהצביע בעד: "תשאלו את בבטו אם הוא רוצה את המריו פיליו שלו עם קטשופ או חרדל. סביר להניח שהוא חושב שזה המבורגר".

הרבה שינויים עברו על המרקאנה מאז הימים של מריו פיליו. ב 2014

נעשה בו שיפוץ מסיבי לקראת הגביע העולמי, ויציעי העמידה המפורסמים שלו נמחקו כליל כמו גם הגג שהיה יצירה ארכיטקטוני­ת. בנוסף, הוא הרבה יותר מודרני משהיה, עם תאי צפייה מיוחדים וכיסאות חדישים, נוצץ ומ בריק ומזמין.

אוהביו הגדולים יודעים שאי אפשר לברוח מהקדמה הזאת ומהצורך לעמוד בסטנדרטים של שאר העולם, ולכן הח שיבות של השם כל כך גדולה עבורם. "מריו פיליו" הוא אחד החיבורים היחי דים שנותרו לשורשים של המקום, ואת זה צריך לשמר גם על חשבון פלה.

מנון, פרשן ב ,UOL סיכם זאת כך: "אפשר לקרוא לכל אצטדיון בעולם על שם פלה, אפילו לאצטדיון בנאפולי, אבל לא למרקאנה. המרקאנה היא מריו פי ליו, כי מריו פיליו יצר את המרקאנה".

 ?? צילומים: אי.אף.פי ?? פלה כובש במרקאנה את השער 1,000־ה שלו מול ואשקו
צילומים: אי.אף.פי פלה כובש במרקאנה את השער 1,000־ה שלו מול ואשקו
 ??  ?? אצטדיון המרקאנה. או מריו פיליו. או אדסון ארנסטו דו נסימיינטו
אצטדיון המרקאנה. או מריו פיליו. או אדסון ארנסטו דו נסימיינטו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel